Jeg har lige købt en Peugeot Vivacity brugt, og ham jeg købte den af, sagde den havde stået stille i et par år.
det er en årgang 2000 og den har kørt 5000 km
Men nu er der opstået et underligt problem, og problmet er at hvis jeg over en periode bruger den hver dag, start og kører den godt. men hvis jeg så lader den stå stille 4-5 dage, er den total mulig at start på elstarten, og meget svært på kickstarten, men når den kommer igang, har den en udemærket motor gang.
Der skulle vel ikke være nogle der har en ide til hvad det kan være ?
jeg har skiftet tændrør, og har kontrollert om den gnister, men ved ikke om det er gnisten er for lille
håber der er nogle kloge hovder der har en ide til hvad der kan være galt
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
multipass Skrev:Jeg har lige købt en Peugeot Vivacity brugt, og ham jeg købte den af, sagde den havde stået stille i et par år.
det er en årgang 2000 og den har kørt 5000 km
Men nu er der opstået et underligt problem, og problmet er at hvis jeg over en periode bruger den hver dag, start og kører den godt. men hvis jeg så lader den stå stille 4-5 dage, er den total mulig at start på elstarten, og meget svært på kickstarten, men når den kommer igang, har den en udemærket motor gang.
Der skulle vel ikke være nogle der har en ide til hvad det kan være ?
jeg har skiftet tændrør, og har kontrollert om den gnister, men ved ikke om det er gnisten er for lille
håber der er nogle kloge hovder der har en ide til hvad der kan være galt
Nok benzinen der forsvinder fra karburatoren, og du først skal have det "pumpet" i karburatoren inden den vil igang igen.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Min pgo har det på samme måde! tror ikke den fejler noget, det er sikkert benzinen der fordamper i svømmerhuset, så der skal lige nå at løbe frisk benzin til før den starter. men brug kickstarter når den har stået et par dage, el starteren har ikke godt af køre i længere tid, og du belaster også batteriet unøddigt.
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
diller Skrev:Min pgo har det på samme måde! tror ikke den fejler noget, det er sikkert benzinen der fordamper i svømmerhuset, så der skal lige nå at løbe frisk benzin til før den starter. men brug kickstarter når den har stået et par dage, el starteren har ikke godt af køre i længere tid, og du belaster også batteriet unøddigt.
Prøv at ryk vaccumslangen af studsen og sug det bedste du har lært i et par sekunder, derefter kan du se om scooteren vil starte, hvis den gør, så er det fordi karburatoren er tørlagt når den står stille længere tid.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Ellers lige af med luftfilteret og sætte en hånd for karburatoren, så plejer den at springe igang ret hurtigt.
jeg har også tænkt på om det kan være tændingen der er problemet. den gnister godt nok, men synes ikke gnisten er særlig kraftig
Svar: 24
Tråde: 4
Tilmeldt: Jan 2007
(men hvis jeg så lader den stå stille 4-5 dage, er den total mulig at start på elstarten)
Det der er problemet er at en scooter skal have varkum for at starte
og det tryk kan den holde i ca 2 dage. og så når du kommer og prøver
at starte den skal den først ha opbygget et tryk så den kan suge
benzin og luft igennem membraen og starte)
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
dahlhof Skrev:Det der er problemet er at en scooter skal have varkum for at starte
og det tryk kan den holde i ca 2 dage. og så når du kommer og prøver
at starte den skal den først ha opbygget et tryk så den kan suge
benzin og luft igennem membraen og starte
Det passer ikke det du skriver, den holder ikke vaccum på nogen måde.
Det vaccum der laves når motoren forsøges startet, går op og åbner for benzinen så karburatoren fyldes til det niveau den skal have.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Ja, vakummet opstår med det samme.
Hvis det var som beskrevet, så ville slangerne ikke være bløde gummislanger - de ville være armerede så.
Men hvis problemet er at benzien render fra karburatoren, så ville jeg da godt kunne start den med elstarten....
eller hvad ?
Men ellers er der noget at gøre ved problemet, jeg har haft flere scooter og har ikke det problem før.
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
multipass Skrev:Men hvis problemet er at benzien render fra karburatoren, så ville jeg da godt kunne start den med elstarten....
eller hvad ?
Men ellers er der noget at gøre ved problemet, jeg har haft flere scooter og har ikke det problem før.
Det er slet ikke sikkert, det tager et stykke tid at få pumpet benzinen ned i karburatoren, kickstarteren giver motoren ekstra høje omdrejninger og derved opstår der hurtigere et vaccum der får benzinen ned i karburatoren. Men det kan være mange ting der spiller ind.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
multipass Skrev:Men hvis problemet er at benzien render fra karburatoren, så ville jeg da godt kunne start den med elstarten....
eller hvad ?
Men ellers er der noget at gøre ved problemet, jeg har haft flere scooter og har ikke det problem før.
Det er generalt en god idé at bruge kickstarteren ved koldstart.
Brug elstarteren når du feks lige har været nede og handle mv.
Så holder den også længere :heheh:
|