29-08-2007, 13:38
Bilisterne har FDM og Cyklisterne har Dansk Cyklist Forbund til at vare tage deres interesser. Vi knallertkørere har ikke en sådan fælles interesseorganisation til at varetage vore interesser.
Jeg synes imidlertid, at meget taler for, at vi har behov for en interesseorganisation. En moderne knallert er et lille nemt og billigt transportmiddel, der ikke fylder meget, hverken på vejene eller parkeringspladserne. Benzinforbrug og forurening fra knallerter er også blevet forbedret i de senere år. Så alt i alt er knallerter et godt alternativ til fx biler. Men alligevel har knallerter et dårligt rygte. Og alligevel ser det nærmest ud til at myndighederne helst vil begrænse eller helt forhindre knallertkørsel.
Det er klart, at myndighederne altid vil stille krav til knallerter og andre transportmidler. Og naturligvis vil der altid være nogle, der synes at myndighedernes krav er urimelige. Men jeg tror nu at en fælles interesseorganisation kunne medvirke til at få en mere hensigtsmæssig udformning af reglerne.
Lad mig nævne tre eksempler:
1. Begrænsningen.
Uanset hvilken hastighedsbegrænsning lovgiverne nu ønsker at fastsætte, så er det indlysende at den udbredte begrænsning i form af en ring i varioen er yderst uhensigtsmæssigt. Denne ring virker nogenlunde som hvis man blokerer for brug af 4. og 5. gear i en bil. Motoren kommer derved til at køre med unødigt mange omdrejninger, hvad der så yderligere medfører unødig støj, slidtage, benzinforbrug og forurening. Dette er tåbeligt både set ud fra en økonomisk og miljømæssig synsvinkel.
2. Hastighedsgrænserne.
Hastighedsbegrænsningerne på henholdsvis 30 og 45 km/t kan også diskuteres. Det er klart at øget hastighed indebærer øget risiko. Men 30 km/t er faktisk mindre end , hvad en frisk teenager kan køre på en fuldt lovlig racercykel, endda uden påbudt hjelm. Og de 45 km/t er formentlig i visse situationer med til at øge risikoen, fordi knallerten ikke kan følge med de andre trafikkanter, hvad der fremtvinger en række unødvendige overhalinger. Her bør det i øvrigt huskes, at de der kører 45 knallert er over 18 år og har førerbevis til køretøjer, der må køre op til 130 km/t.
3. Kørsel på cykelstier.
Det ville være bedre for både knallertkørere og alle andre trafikanter, hvis 45 knallerten måtte køre på cykelstien. Det er naturligvis klart, at hastigheden bør afpasses efter de øvrige trafikanter på cykelstien, når en fører af en 45 knallert vælger at benytte cykelstien.
Andre eksempler kunne nævnes. Men jeg tror, at dette er nok til at vise, at der er oplagte opgaver for en interesseorganisation.
Med venlig hilsen
Bjørn
Jeg synes imidlertid, at meget taler for, at vi har behov for en interesseorganisation. En moderne knallert er et lille nemt og billigt transportmiddel, der ikke fylder meget, hverken på vejene eller parkeringspladserne. Benzinforbrug og forurening fra knallerter er også blevet forbedret i de senere år. Så alt i alt er knallerter et godt alternativ til fx biler. Men alligevel har knallerter et dårligt rygte. Og alligevel ser det nærmest ud til at myndighederne helst vil begrænse eller helt forhindre knallertkørsel.
Det er klart, at myndighederne altid vil stille krav til knallerter og andre transportmidler. Og naturligvis vil der altid være nogle, der synes at myndighedernes krav er urimelige. Men jeg tror nu at en fælles interesseorganisation kunne medvirke til at få en mere hensigtsmæssig udformning af reglerne.
Lad mig nævne tre eksempler:
1. Begrænsningen.
Uanset hvilken hastighedsbegrænsning lovgiverne nu ønsker at fastsætte, så er det indlysende at den udbredte begrænsning i form af en ring i varioen er yderst uhensigtsmæssigt. Denne ring virker nogenlunde som hvis man blokerer for brug af 4. og 5. gear i en bil. Motoren kommer derved til at køre med unødigt mange omdrejninger, hvad der så yderligere medfører unødig støj, slidtage, benzinforbrug og forurening. Dette er tåbeligt både set ud fra en økonomisk og miljømæssig synsvinkel.
2. Hastighedsgrænserne.
Hastighedsbegrænsningerne på henholdsvis 30 og 45 km/t kan også diskuteres. Det er klart at øget hastighed indebærer øget risiko. Men 30 km/t er faktisk mindre end , hvad en frisk teenager kan køre på en fuldt lovlig racercykel, endda uden påbudt hjelm. Og de 45 km/t er formentlig i visse situationer med til at øge risikoen, fordi knallerten ikke kan følge med de andre trafikkanter, hvad der fremtvinger en række unødvendige overhalinger. Her bør det i øvrigt huskes, at de der kører 45 knallert er over 18 år og har førerbevis til køretøjer, der må køre op til 130 km/t.
3. Kørsel på cykelstier.
Det ville være bedre for både knallertkørere og alle andre trafikanter, hvis 45 knallerten måtte køre på cykelstien. Det er naturligvis klart, at hastigheden bør afpasses efter de øvrige trafikanter på cykelstien, når en fører af en 45 knallert vælger at benytte cykelstien.
Andre eksempler kunne nævnes. Men jeg tror, at dette er nok til at vise, at der er oplagte opgaver for en interesseorganisation.
Med venlig hilsen
Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007