Søg Garagen Hej Gæst! Register

Anskaffelse og vedligeholdelse af MC
#1
Jeg har kigget på en Honda CBF 125, som et rigtig godt førstegangskøb, da Honda'er er kendt for at være utrolig pålidelige og samtidig er CBF 125'eren ekstrem økonomisk (35-45 km/l) og koster mig sølle 1500-1700 i årlig ansvars-forsikring - Men det vigtigste af alt for mit vedkommende er faktisk den løbende omkostning, nemlig vedligeholdelsen.

En scooter er lige til at servicere og vedligeholde og indeholder bl.a. følgende:

- Skift af motorolie
- Skift af gearolie
- Udskiftning af benzinfilter
- Skift af ruller
- Skift af kilerem
- Skift af bremseklodser
- Skift af luftfilter

Hvad indebærer vedligeholdelsen af en MC?
Er det lige til, som på en scooter?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(16-05-2012, 22:32)sc00ter Skrev: Hvad indebærer vedligeholdelsen af en MC?
Er det lige til, som på en scooter?

Ja, lige bortset fra at den ikke har rem og ruller, men kæde og kædehjul der skal skiftes regelmæssigt Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(16-05-2012, 22:35)Jps Skrev: Ja, lige bortset fra at den ikke har rem og ruller, men kæde og kædehjul der skal skiftes regelmæssigt Smil.

Den med kæden havde jeg lidt set komme, da en "normal" MC som de fleste kender den ikke bruger ruller og kilerem til at overføre drivkraften fra motoren til baghjulet - Men hvor nemt er det lige at skifte/vedligeholde kæde/kædehjul og har du eksempel/guider på dette? Smil
Svar
#4
(16-05-2012, 22:39)sc00ter Skrev: Den med kæden havde jeg lidt set komme, da en "normal" MC som de fleste kender den ikke bruger ruller og kilerem til at overføre drivkraften fra motoren til baghjulet - Men hvor nemt er det lige at skifte/vedligeholde kæde/kædehjul og har du eksempel/guider på dette? Smil
Har ingen guider, men der findes utallige sider med mc vedligeholdelse. Så Google kan bruges Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Motorcykel rep.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Eneste der kan være noget lo** mht kæden er at det kan være at hele bagsvingeren skal af for at kunne skifte drivlinien.
Kender ikke din model og tvivler på det er sådan med den.

Køb nu kvalitetsdele, det er dit eget liv du gambler med hvis du køber kinaparts.
Sidste ting, du må IKKE bruge et kædesamleled som til knallerter, kædeledene skal presses eller slåes sammen.
Der findes en kædesamler som gør trikket men ellers en kraftig hammer på bagsiden så kan nitten slåes flad uden de større problemer.

Resten af MCen er ikke stort anderledes end en scooter.
Motorolieskift og filterskift.
Efterfyldning/ udskiftning af bremsevæske
Bremse udskiftning.

God fornøjelse med maskinen.


En god ide, køb en Haynes manual eller Clymer specifikt til din maskine og BRUG DEN. Den er guld værd.

Kan f.eks købes ved Køsters boghandel i Randers
http://butik.kosters.dk/
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#7
en Honda CBF 125 er dn rigtig god maskine, der er ikke meget at vedligeholde.
Service bør overholdes og så komme men meget nemt til at køre flerer kilometer
da man opdager det er nemt at komme rundt.
Men det er ikke meget vanskeligerer end en Knallert / scooter 45.

Husk venligst at starte med stort bogstav, tak. Jps.
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#8
Ja det er ligetil, jeg vil endda sige et det er meget lettere at vedligeholde en MC (altså en trationel MC) Kæden er intet problem, den skal have lidt olie når den er ved at være tør, eller ca hver 2-300 km. Det tager max 15 sekunder. Har man kørt langt i regn er det en god ide at smøre den efter turen.

Passer du kæden godt kan kan den nemt holde 20.000 km.

På filmen her http://www.youtube.com/watch?v=-lFFePQlVc4 kan du se hvordan man skifter kæden, og her bliver den samlet med et samleled, det er der intet uansvarligt ved, og meget normalt.

En ny kæde skal tilpasses i længden, det kan være lidt bøvlet, men jeg klarer det på ti minnuter, uden specielværktøj, jeg bruger kun en skruestik, plansliber dorn og hammer.


Jeg sætter samleleddet på den gamle kæde, og lader den trække den nye på, så er der opstramning af kæden og justering af baghjul, så det sidder lige, dette skulle ikke give problemer. Men jeg bor i nabolaget hvis du vil have hjælp med justering af kæden og baghjul.

Jeg har prøvet Hondaen, jeg sidder dårligt på den.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#9
Tak for alle de mange svar (Og så på et scooterforum)!

@LETSINDIG:

Det ville være super, hvis jeg kunne få noget hands-on læring med din hjælp oveni (Jeg lægger en besked i din indbakke, hvis jeg køber motorcyklen og det bliver nødvendigt) Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hvad med denne, den er sat ned til 7.500

http://kinojserklubben.dk/index.php?opti...n&Itemid=2
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
(23-05-2012, 20:02)LETSINDIG Skrev: Ja det er ligetil, jeg vil endda sige et det er meget lettere at vedligeholde en MC (altså en trationel MC) Kæden er intet problem, den skal have lidt olie når den er ved at være tør, eller ca hver 2-300 km. Det tager max 15 sekunder. Har man kørt langt i regn er det en god ide at smøre den efter turen.

Passer du kæden godt kan kan den nemt holde 20.000 km.

På filmen her http://www.youtube.com/watch?v=-lFFePQlVc4 kan du se hvordan man skifter kæden, og her bliver den samlet med et samleled, det er der intet uansvarligt ved, og meget normalt.

En ny kæde skal tilpasses i længden, det kan være lidt bøvlet, men jeg klarer det på ti minnuter, uden specielværktøj, jeg bruger kun en skruestik, plansliber dorn og hammer.


Jeg sætter samleleddet på den gamle kæde, og lader den trække den nye på, så er der opstramning af kæden og justering af baghjul, så det sidder lige, dette skulle ikke give problemer. Men jeg bor i nabolaget hvis du vil have hjælp med justering af kæden og baghjul.

Jeg har prøvet Hondaen, jeg sidder dårligt på den.

Mht det fremhævede er vi lodret uenige, det er væsentlig sikrere med en uendelig kæde. Når det så er skrevet vil jeg medgive at det ikke er de voldsomste kræfter der kommer fra en 125cc og ved heller ikke om de kæder der passer på den er uendelige eller med samleled.
Så bliver leddet samlet 100% korrekt sker der vel ikke det store ved det.
Husk lige at åbningen skal vende den rigtige vej, der kan jeg ikke huske om det er åbningen mod eller med omløbsretningen

Personligt ville jeg aldrig sætte en sådan kæde på min.
Din fremgangsmåde mht påsætning af kæde er lige i øjet og så såre simpel og nem. Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#12
Et samleler er fuldstændig lige så stærkt som resten af kæden, det svage punkt er låseklipsen ( her skal den lukkede ende være forrest i kædens omløbsretning, det er vil logisk hvis men tænker sig om. )
Lige som dæk der er godkendt til bestemte max hastigheder, kunne man forstille sig at det er på samme måde med et samleled på kæden. Ved høje hastig (120-130 km/t) kommer der flere vibrationer og støre kræfter, og den kan måske falde af men jeg har ikke hørt om det.
Et samleled der er sat rigtigt på, er nok mere sikkert at køre med, end en kæde der er adskilt ( nitningen skal slibes væk før stiften presses ud) og samlet (nittet) forkert af en gør det selv hjemme mekaniker, medmindre han ved hvad han gør og har det rigtige værktøj ( ny stift til kæden).

Det der skal til for at et samleled eller nittet led går op, er et træk der er sideværts i forhold til lænderetningen. Er alt justeret korrekt er der kun et træk i kæden på længderetningen, ikke på tværs.
Er baghjulet skævt justeret, løber kæden skævt, og så vil der komme et sidevært træk hver gang kæden løber på og af et kædehjul. Men det er kun aktuelt hvis ham der har monteret det ikke har forstand på det.

Jeg lader et motorcykel værksted klare den sag i forbindelse med et dækskift, husk på, dækket skal jo også afbalanceres og det kræver en temmelig dyr maskine, så jeg mener ikke at det kan betale sig at rode med det selv, her tænker jeg på os der kører på hurtige maskiner.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: