Søg Garagen Hej Gæst! Register

Teste batteri
#1
Cityscooter har haft problemer med at starte ved elstart et par gange.
Det siger bare klik og kan ikke høre motoren kører rundt.
Efter 5-6 forsøg kommer den dog.

Måske batteriet(det originale) er lidt dødt efter vinteren ?

Kan man teste det ved f.eks. at måle spændingen ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
scootertalk Skrev:Cityscooter har haft problemer med at starte ved elstart et par gange.
Det siger bare klik og kan ikke høre motoren kører rundt.
Efter 5-6 forsøg kommer den dog.

Måske batteriet(det originale) er lidt dødt efter vinteren ?

Kan man teste det ved f.eks. at måle spændingen ?


Min havde samme problem, men der var en løs forbindelse, så batteriet slet ikke blev ladt op :oops:
Svar
#3
Hvis du har et ordentligt multimeter, kan du både måle volt og ampere.
Svar
#4
Kan må da ikke måle ampere direkte på batteriet ?
Svar
#5
scootertalk Skrev:Kan må da ikke måle ampere direkte på batteriet ?

Self. kan man det, hvis multimeteret kan måle det.
De helt billige multimetre kan dog kun måle milliamp.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Energy Skrev:Self. kan man det, hvis multimeteret kan måle det.
De helt billige multimetre kan dog kun måle milliamp.

Ja, men lad for Guds skyld være med at forsøge at måle hvad startmotoren bruger i Ampere, for så brænder meteret af.

De fleste multimetre har et 10 A, til nød et 20 A område, men startmotoren bruger meget, meget mere.
--
Hilsen Ole
Svar
#7
OlePagh Skrev:Ja, men lad for Guds skyld være med at forsøge at måle hvad startmotoren bruger i Ampere, for så brænder meteret af.

De fleste multimetre har et 10 A, til nød et 20 A område, men startmotoren bruger meget, meget mere.

Det har jeg sjældent brug for, men ja, den napper omkring de 20-25amp. (sikring 30amp.)
Svar
#8
Jeg tænkte på at man ikke må måle ampere direkte på batteriet da det vil kortslutte ?
Da der ikke er modtand på et amperemeter.

Eller er det min fysikundervisning der er blevet lidt rusten ?
Svar
#9
scootertalk Skrev:Jeg tænkte på at man ikke må måle ampere direkte på batteriet da det vil kortslutte ?
Da der ikke er modtand på et amperemeter.

Eller er det min fysikundervisning der er blevet lidt rusten ?

Med et godt multimeter kan man godt.
Men ja, med et fysik-lokal-voltmeter skal du have noget modstand i kredsløbet Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja du er vist blevet rusten, men med et multimeter i hånden, vil din barndoms viden nok hurtig blive genopfrisket.

Med et multimeter kan du bla. måle både spænding(volt) og ampære(den strøm der løber igennem ledning) Når du måler spænding er der ingen ting der kan gå galt, hvis du altså har sat voltmeter i det rigtige område.

Måler du ampære er det en anden sag, her sætter du multimeter ind i serie mellem batteri og ledningsnettet, alt den strøm der løber til eller fra batteri løber igennem multimeter, og som Ole advare mod, bruger du startmotor nu vil den trække mere strøm end multimeter kan tåle.

Et godt multimeter der kan måler op til 10 ampere kan fås for under 150 kr.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: