Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
(22-08-2013, 16:16)Arbejdsnarkomanen Skrev: Hold da kæft, 47km/l med begrænsning Målløs

Kan se du har fåët oliekøler på, er der nogen forskel at mærke på motoren? Blink med øjet

Det er vel ikke så unormalt, for en 4t med sprøjt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
(22-08-2013, 16:19)Teddy Skrev: Det er vel ikke så unormalt, for en 4t med sprøjt.
Næh, sikkert ikke, men nu kører jeg det samme UDEN begrænsning Blink med øjet
Svar
47/L er pænt godt da! Målløs

Jeg triller 49km/L på min 45'er uden begrænsning sidst jeg målte.
Den skulle gerne være noget over de 50 næste gang pga nogle små finurligheder jeg har lavet.

Gad vide hvad din ville trille hvis du ikke havde begrænsningen i Grøn grin
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
(22-08-2013, 16:16)Arbejdsnarkomanen Skrev: Hold da kæft, 47km/l med begrænsning Målløs

Kan se du har fåët oliekøler på, er der nogen forskel at mærke på motoren? Blink med øjet

Tja, der er nogle uforudsete konsekvenser. Varmen kommer godt nok ud fra motoren, men kommer så ud i motorrummet og på grund af den måde luftfilteret sidder på suger den luften derfra, så temperaturen af indsugningsluften kan efter en god lang kørsel komme op på 40 grader selvom der er 14-18 grader udenfor, hvilket gør mig bekymret i forhold til fortænding og om det indirekte hæver temperaturen.
Men det er noget jeg først lige her den anden dag har opdaget, så jeg går lige og pusler med tanker om hvordan jeg mon kan få luft fra udenfor for at få temperaturen ned. Grin

Men ellers har jeg egentlig ikke oplevet noget. Jeg tror også at der er et problem i at temperatursensorene sidder uden på motoren, men siden en del af varmen kommer ud i motorrummet i stedet for at være inde i motoren ved jeg ikke helt om det resulterer i fejllæsning med for høj temperatur ved sensoren eller om den i virkeligheden blot læser den rigtige temperatur mens den er indstillet til en forkert således at den under opvarmningen gør den for mager af den grund. Smil

Jeg har også lagt mærke til at hvis udstødningen bliver varm vil den udsende varmestråling og idet oliekøleren er sort vil den opfange mere af det og blive varmet op. Måske et problem med placeringen af køleren, men den løsning jeg i øjeblikket tænker på er at pakke forrøret ind i powerwrap så varmen ikke kommer ud i motorrummet og måske at sætte en plade over køleren så den varme luft der har passeret gennem køleren guides ind under motoren i stedet for op i motorrummet hvor den kan suges ind af indsugningen. Grøn grin

Jeg er dog lidt i tvivl om problemets omfang, men når jeg har penge til overs vil jeg da eksperimentere lidt. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Så folkens, nu har der været lidt problemer, men de er heldigvis løst. Grøn grin

Jeg ved ikke helt om der er andre end mig endnu der har dette kit, men her kommer lidt om en fjollet fejl der var lidt svær at diagnosticere da der var flere ting der kom ind. Blink med øjet

Problemet var at benzinpumpen ikke fungerede ordenligt, hvilket først viste sig ved at jeg havde problemer med at holde i tomgang ved rigtig lave omdrejninger eller på kold motor, derefter at den hakkede ved fuld gas og til sidst at jeg slet ikke kunne starte.

Fejlen var rust inde i relæet og blev løst ved at slibe kontaktfladerne op således at strømmen igen løber fra begge de lyserøde ledninger til den hvide. Smil

Skulle der være andre der får nytte af det her på et tidspunkt, så kommer her en lidt mere detaljeret forklaring af det hele Grin

Ved lave omdrejninger lader systemet ikke særlig meget og er batteriet ikke i topform vil spændingen falde til omkring 11,5V, og der kan så på grund af rust på kontaktfladerne i relæet ikke være strøm nok til at få benzinpumpen til at køre. De symptomer man så får er at benzinblandingen lige så stille går mod mager for at motoren til sidst går ud, idet benzintrykket jo bliver mindre og mindre. Giver man gas i tid nok kan man redde den selvom blandingen her er mager, og det vil så tilsyneladende være normalt da spændingen når omdrejningerne er oppe gerne burde være højere idet motoren lader på batteriet. Smil
Fordi spændingen ikke er for lav under normale forhold vil ECU'en ikke give nogen fejlmeldinger når det er relæet den er gal med, og man er tilbøjelig til at tro at det løses ved at gøre blandingen federe i tuningen, men det hjælper ikke når det er noget hardware den er gal med. Grin

Når problemet når dertil, hvor motoren hakker og sprutter ved fuld gas er det fordi benzintrykket ikke er højt nok når der bruges mest benzin som følge af at pumpen ikke kører hurtigt nok. Ved denne tilstand kunne jeg sagtens trille hjem med omkring 15 km/t og parkere, men næste gang jeg ville starte var der slet intet liv.

Ved det sidste, hvor maskinen slet ikke vil starte vil man kunne høre relæet klikke og mærker man på benzinpumpen kan man også mærke at den giver et lille ryk eller laver en lav lyd.

For at fikse relæet tages det af ledningsnettet og selve elektronikken kan tages ud af sin beskyttende kappe ved at løsne de to plastik låse-dimser der er på to af siderne med en skruetrækker. Der sidder så en lille fjeder på siden af relæet som fjernes og den del der bevæger sig når der kommer strøm kan nu fjernes så kontaktfladerne kan renses for rust. Grin

Jeg håber at nogen får brug for det på et tidspunkt. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Er du gået i vinterhi Baddi? Blink med øjet
Der er ikke sket noget på det sidste Smil
Svar
(28-12-2013, 22:23)Arbejdsnarkomanen Skrev: Er du gået i vinterhi Baddi? Blink med øjet
Der er ikke sket noget på det sidste Smil

Jaaaa, sådan set. Grøn grin

Scooteren har kørt upåklageligt længe men nu har jeg fået kørekort til bil og har sat scooteren på pause vinteren over. Motoren bliver så indtil foråret brugt på en go-kart vi har lavet i skolen og jeg er godt på vej til at have lavet et udstødningsrør så jeg kan få turboen sluttet til. Smil

Men med hensyn til indsprøjningen, så er projektet succesfuldt slut og konklusionen er at det fungerer godt og giver mange flere muligheder end karburatorer. Der er dog nogle småting idet det er et universal kit som det med at man selv må sørge for at få benzinsystemet til benzintanken på en måde der ikke lækker benzin og sørge for at der er plads til slangerne så intet knækker. Grøn grin
Så snart man har fået det til at virke er det en klar opgradering. Grøn grin

Jeg endte med at finde følgende problemer med installationen:
- Hvis man tidligere har haft en vakuumhane skal man skal finde en måde at fastgøre benzinslangen sikkert i benzintanken, da silikone alene giver mulighed for at slangen hopper af.
- På Kymco Agility 50 (og sikkert også andre maskiner) skal man fjerne en del af saddelboksen for at skabe frigang til benzinslange og indsprøjter. Gøres dette ikke er der mulighed for at ødelægge en plastik adapter og der vil så sprøjte benzin ud over det hele.
- Det skal overvejes hvor på udstødningsrøret man sætter sin lambda sonde da det er et følsomt instrument og man ikke må lodde knækkede ledninger da de så vil få en anden modstand.

Jeg fandt følgende problemstillinger og løsninger til at være mulige at andre også kan opleve, hvor sensorene ikke fortæller om fejl:

- Problem: Omdrejningerne ved tomgang stiger ukontrollabelt indtil indsprøjtningssystemet fjerner benzinen (normalt 3-5000 omdr.) og omdrejningerne falder ned på et acceptabelt niveau for blot at stige igen. Løsning: Problemet er at motoren kan suge for meget luft ind selvom gasspjældet er lukket. Enten står (bypass-) tomgangsskruen for langt ude, ellers er der falsk luft.

Det kit jeg modtog i sin tid havde en for lille tætningsring imellem gasspjældshuset og studsen, dette problem blev løst ved at putte tætningssilikone ind i rillen og lade tørre i 24 timer inden samling. Det er også muligt at problemet er ved den sorte spacer, der hjælper silikone også. Smil

- Problem: Motoren har svært ved at stå i tomgang, specielt når den er kold, og den er svær at starte. Løsning: Dette skyldes at der ikke kommer nok strøm til benzinpumpen, som sammen med lambda sonden er den mest strømkrævende del i hele sættet. Lambdasonden bruger primært strøm til at varme sig selv op når man først drejer nøglen og problemet er derfor værst ved kold motor.

Årsagen er enten en lav batterispænding eller en forhøjet modstand i strømmens vej og jeg har oplevet at det har været det sidste der har været sværest at lure. Der kan være rust i relæet der sender strøm til benzinpumpen. Relæets sorte plastikkappe kan fjernes med en flad skruetrækker og anlægsfladen kan renses ved at man først fjerner den lille fjeder og dernæst forsigtigt løsner kontaktpladen og renser alle kontaktflader med smergellærred. Smil

- Problem: Motoren sprutter og hakker, specielt ved fuld gas og går måske ud. Lambdasensoren viser nogle gange magert andre gange fed blanding. Løsning: Dette skyldes for lavt benzintryk. Tjek først at der ikke er nogen utætheder i benzinsystemet (du vil kunne se en fin stråle sprøjte ud eller at det simpelthen bare pisser ud.).

Tjek derefter at der er benzin nok i systemet og at der ikke er noget luft i slangerne (udover tilbageløb, der må gerne være lidt). Er det intet af dette er problemet højest sandsynligt foresaget af strømproblemer, som ovenfor.
- Mangel på gnist har jeg aldrig oplevet, hvor det har skyldtes andet end fejl under installationen.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Så nu ser vi dig ikke til Hjulby næste år? Nu du har fået kørekort til sardindåse? Grøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
(30-12-2013, 18:02)K. Hansen Skrev: Så nu ser vi dig ikke til Hjulby næste år? Nu du har fået kørekort til sardindåse? Grøn grin

Jo jo, jeg skal nok komme. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

(30-12-2013, 18:29)Baddi Skrev: Jo jo, jeg skal nok komme. Grøn grin

Nåå, det var godt Grin Ville være ked af ikke at skulle møde dig igen, det var superhyggeligt sidst Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Jeg har stadig ikke hørt fra andre i lille Danmark der har begivet sig ud i at ombygge til indsprøjtning, men hvis der er nogen der gemmer sig eller som overvejer det, så er der lige et stykke information her vedrørende størrelser på indsprøjterne.

Nu har jeg kørt lidt med en 60 g/min indsprøjter og jeg må konstatere at den også fungerer fint til 50cc og ikke er for stor, da den godt kan levere både korrekte og magre blandinger ved tomgang, hvor forbruget er lavest. Grøn grin

Det at den sprøjter 60 g/min, hvor den jeg tidligere har kørt med sprøjter 38 g/min, vil så gøre at man kan køre ved tilstande, hvor der kræves mere benzin eller hvor der er kortere tid til at sprøjte det. Nu har jeg aldrig haft oplevet at nå dér hvor 38 g/min indsprøjteren ikke kan nå at levere sin ladning i løbet af indsugningstakten, men det kan jo være at der er andre der tuner sin maskine voldsomt og samtidig kører med høje omdrejninger, og så kan det jo være at det bliver nødvendigt. Og så er det jo godt at vide at den duer ved tomgang også uden at være for stor. Grøn grin

Den store indsprøjter har to huller til at levere benzin mens den lille kun har ét, hvilket påvirker formen af skyen af benzin, men hvorvidt det er positivt eller negativt i forhold til forstøvningen kan jeg ikke sige.
Jeg kan dog mistænke at den ene type forstøver bedre og at luften i motoren så køles bedre og giver flere kræfter, men det skal der vist en rulning til at afgøre en dag. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Fedt projekt. Har selv samme tanker med min Lifan Lf150.

Har med interesse læst din tråd. Den vil jeg bruge i mit projekt.

MVH.
Svar


Forum spring: