Søg Garagen Hej Gæst! Register

Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
Jeg fandt ud af at det jeg havde brugt til at pudse med var lavet til mæssing men fandt noget til sølvtøj og aluminium og har pudset lidt videre idag, det lader dog ikke til at det bliver bedre. Det er vist svært at se på billedet, men det skinner helt fantastisk og der er så glat at jeg ikke kan mærke nogen ridser eller noget med fingeren. Blink med øjet

   

Der hvor jeg mest har kunnet set en forskel er at blandingen nu er rigtig mager ved tomgang på en kold motor (jeg har ikke kørt på den idag), så der må være sket noget godt ved det her med hensyn til mængden af luft. Grin

Jeg opdagede dog noget mærkeligt da jeg lige inden jeg ville samle den igen ville tage et kig på at ventilen bevægede sig. Nogle gange kommer der et lille puf af hvid luft op af indsugningen og jeg kan virkelig ikke forstå hvad det skulle være. Rullende øjne

Det har nok ikke den store betydning, men jeg optog det alligevel, til hvis nogen har en idé til hvad der foresager det. Grin



Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Skulle til at skrive Tilykke du har en Extrem Ren Forbrænding! Ind til jeg opdaged det var studsen. Mån ikke bare det er et 'Blow Back' Fra stempel osv Smil ?
Sku vi ik tag og trille en tur :P ?
Svar
(16-06-2013, 23:34)PGO Tosse :) Skrev: Skulle til at skrive Tilykke du har en Extrem Ren Forbrænding! Ind til jeg opdaged det var studsen. Mån ikke bare det er et 'Blow Back' Fra stempel osv Smil ?

Jeg tænkte lidt det samme, at det måtte være luft der blæste ned i cylindren og så op igen inden ventilen når at lukke, men jeg kan ikke forstå hvor farven så kommer fra, da det er luft uden benzin i. Grøn grin

Men jo, hele ideen med at have kraftigere tændspole, iridium tændrør, indsprøjtning og en wideband lambda sensor er jo at forbrændingen skal være så ren som muligt. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Når luften komprimeres i cylinderen blir den varm. Litt av den varme luften slipper tilbake ut innsugningsventilen og
blir da raskt nedkjølt når den kommer ut i den kalde luften igjen. Den varme luften vil da kondensere . Den hvite skyen
er altså kondens.

Det samme skjer når det er kaldt ute og det ryker ut av din munn når du puster. Den varme luften kondenserer.
Svar
(17-06-2013, 00:13)rune75 Skrev: Når luften komprimeres i cylinderen blir den varm. Litt av den varme luften slipper tilbake ut innsugningsventilen og
blir da raskt nedkjølt når den kommer ut i den kalde luften igjen. Den varme luften vil da kondensere . Den hvite skyen
er altså kondens.

Det samme skjer når det er kaldt ute og det ryker ut av din munn når du puster. Den varme luften kondenserer.

Aaaah, det giver mening, tak for forklaringen. Grin

Men betyder det så at der er et egentligt overtryk i cylindren ved starten af indsugningstakten, siden det puffer ud af denne ventil? :O
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Denne gang er jeg sikker på at det er en begrænsning i luftfilteret jeg har fundet. Grøn grin

I gummistykket mellem filter og karburator sidder der 7 cm fra karburatoren en indsnævring. Diameteren er høj på begge sider af indsnævringen og den sidder der umotiveret så langt inde at det er svært at se den, men den kan mærkes med fingrene. Grin

Den er støbt sammen med det andet, så kan ikke pilles ud og den sidder så langt inde at den bliver svær at få væk, men væk skal den altså! Grin

Diameteren indsnævres med 16mm. :O

   
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Nåå, nu har jeg haft indsprøjtningen i snart et år, og jeg tror det er på tide at jeg skriver lidt om hvordan man justerer benzinblandingen, til dem der skulle læse med som selv overvejer at modernisere køretøjet på denne måde. Grøn grin
Man kan selvfølgelig også læse tunings guiden men den nyeste version, V2.6, er 194 sider og på engelsk og har en masse andet positivt, så jeg kommer her med en dansk forkortet udgave. Blink med øjet


Tuning af benzinblanding
Indprøjtningen finder egentlig selv ud af hvor meget benzin der skal gives til den mængde luft der er, så det vi skal hjælpe ECU'en med at forstå er hvor meget frisk luftder kommer ned i motoren. Den værdi vi skal hjælpe den med at finde er LOAD, som er en betegnelse for hvor meget cylindren er fyldt i forhold til hvor meget den kan indeholde af tør luft ved 0 grader og standart atmosfærisk tryk og til at gøre dette har vi to metoder som hver især farvoriseres af forskellige tunertyper:

- VE-mapping/speed-density metoden (Navn i ProCal: MAP_fVe_Map_N). Dette er at man har en tabel med 11x16 felter, med tryk ud af den ene akse og omdrejninger ud af den anden. Her bruges idealgasligningen til at bestemme hvor meget luft der er og den volumetriske effektivitet i denne tabel er så et udtryk for hvor meget af luften ved et givent tryk og omdrejningstal der er frisk luft og hvor meget af det der er udstødningsgas. Da denne metode går ud fra direkte målinger af luften er den meget præcis, men fejler hvis målingerne er forkerte eller for upræcise.

- Alfa-N metoden (Navn i ProCal: MAP_LdTp_Tps_N). Her har vi igen en tabel, hvor der nu er 16x12 felter og hvor der nu er omdrejninger ud af den ene akse og gasgivning ud af den anden. I denne tabel fortæller man den direkte hvor høj LOAD er ved en given gasgivning og omdrejningstal. Denne metode har udover småjusteringer på grund af temperatur og målinger af atmosfærisk tryk intet at gøre med virkeligheden og hvis man får denne metode forkert er den konsekvent forkert. Den har dog den fordel at en TPS-sensor stort set aldrig vil vise forkert og at den derfor er stabil. Smil

Så til hvornår vi skal bruge de forskellige metoder.
Jeg kan godt lide at bruge VE-mapping så meget som muligt, da den er den mest fleksible.
Begge metoder har det til fælles at hvis man øger værdien af et felt vil der blive givet mere benzin ved dette forhold og at hvis man mindsker værdien vil der gives mindre benzin. Smil

Udvælgelse af data
Først skal vi have indsamlet noget, så vi ved hvad vi skal justere efter. Grin
Man skal have en lambda-sensor, men om den er narrowband eller wideband er en mindre detalje. Wideband er da bedst, da man så ved om man skal have meget eller lidt ekstra benzin. Blink med øjet
Så skal man have en bærbar computer med ProCal eller en mobil med DroidCal og bluetooth adapter til at indsamle data mens man kører en god tur, hvor maskinen når at blive varm (70 grader på ventildækslet).
Ved tomgang kan man også nøjes med at have motoren kørende lidt i haven til den er omkring 50-60 grader, hvis det er meget grov justering man skal lave og ikke gider køre en tur hver gang. Grin

Fordi der er forskellige faktorer der giver ekstra benzin mens motoren starter og varmer op er det vigtigt at vi kun justerer benzinblandingen i forhold til hvor forkert den er når motoren er varm, så kan vi altid tage de andre faktorer bagefter. Grøn grin
For at gøre dette åbner vi de aflæste data og isolerer opvarmningsfaktoren (fWmp) og så med musen (efterlader røde streger) det område vi vil kigge på og den zoomer så ind på dette, og vi kan nu aktivere de data som vi ønsker at kigge på; tryk, omdrejningstal, benzinblanding, gasgivning, tændingstidspunkt mm. Grin

   

Når vi så har aktiveret de data vi er interesserede i kan vi klikke på "Show Cursor" og vi får så to hvide streger frem der fortæller os hvad alle værdier er på lige netop det sted hvor vi har placeret stregen. Vil man gøre det mere præcist kan man zoome MEGET ind. Grin

   

Tomgang
Ved tomgang er gasspjældet lukket og trykforskellen i indsugningen mellem indsugningstakten og de andre takter er meget stor og der går meget lang tid imellem hver takt, så derfor er VE-mapping meget overlegent her og der bør slet ikke bruges alfa-N metoden.
Man kan dog komme ud for at man rammer den nedre begrænsning på hvor kort tid indsprøjteren kan være åben og der sker så intet når man ændrer på værdien i VE-tabellen. I dette tilfælde skal man ændre på den nedre begrænsning, som har navnet VAL_tlnjMin i ProCal. Den nedre begrænsning er bestemt af indsprøjterens producent, men man kan godt flytte den fra 2.0 ms til 1.5 ms, og hvis man så oplever at den bliver ustabil når man kommer derned, så kan man ikke have tomgangensluften så lavt som man ønsker og man må skrue bypass skruen lidt ud. Grin
For at få tomgangen stabil ved alle forhold kan man i værdien VAL_NidlDsr vælge hvilket omdrejnignstal man ønsker at tomgangen skal være og man kan lade motoren få lidt mere luft fra bypass skruen end nødvendigt og så justerer den omdrejningstallet ved at flytte tændingstidspunktet. Man kan også få omdrejningerne ned ved bare at skrue bypass skruen næsten helt ind, men selvom man så får dejlig lave omdrejninger ved varm motor (6-800 opnået) så vil dette ikke være særlig godt når man skal starte motoren eller når den skal stå i tomgang med kold motor. Smil

Hvis man har blandingen korrekt eller lidt fed ved opvarmet motor kan man komme ud for at den er for mager ved kold motor. Så skal man øge værdien på opvarmningsfaktoren (RAM_CUR_fWmp_Tm) ved den temperatur man har problemer ved og så må man overleve at blandingen er lidt fed ved fuld gas indtil motoren er varmet lidt op. Dette har jeg mest oplevet efter jeg har forstørret diameteren af indsugningen i topstykket og poleret denne. Grin

Mellemgas
Ved mellemgassen er gasspjældet lidt åbent, men ikke nok til at trykket fra den ene side til den anden uhindret kan udligne sig, så derfor har vi stadig en klar aftegning af hver takt indtil omdrejningerne bliver for høje og vi skal derfor fortsat bruge VE-mapping. Smil
Ligesom ved tomgang finder vi den værdi der passer med det aflæste tryk og omdrejningstal og justerer værdien op eller ned alt efter om vi vil have mere eller mindre benzin. Grin

Når omdrejningerne bliver for høje til at tryksensoren kan følge med og få en ordenligt billede af hvad der sker (mest når det er over 8-9000) ønsker vi at der kun skal bruges alfa-N metode. For at lave en gradvis overgang har vi en tabel der afhængig af omdrejningerne giver os mulighed for at vælge ved hvor meget VE-mapping og alfa-N metoderne hver især skal betyde og vi kan så gradvist mindske VE-tabellens indflydelse efterhånden som MAP-sensoren bliver mere og mere upræcis. Grin
Dette er hvad man kalder den blandede metode, hvor man har tunet begge tabeller og så bestemmer sig for hvilke der skal betyde mest hvornår. Blink med øjet

Fuld gas og acceleration
Når gasspjældet åbnes så meget at luften ikke længere skal over 1/3 af lydens hastighed for at komme forbi spjældet vil trykforskellene på tværs af gasspjældet have meget nemt ved at udligne sig og MAP-sensoren bliver nu mindre præcis til at aflæse trykket i indsugningstakten, så vi benytter os her udelukkende af alfa-N metoden. Smil
Hvornår vi skifter kan man selvfølgelig ændre på i ProCal ved at skifte værdien på CUR_TpsUnTp_N, som ellers normalt er omkring 89% gasgivning alt efter omdrejningstallet. Grin


Bestemmelse af hvor meget værdierne skal ændres
For at vide hvor meget værdierne i tabellerne skal ændres skal man se på hvad lambda værdien er. Kører man med narrowband sensor skal man se på fLc og kører man med wideband skal man kigge på LamWO2. Lambda værdien ganges så på den værdi man har i tabellen og man bør så have et støkiometrisk blandingsforhold. Grin
Dette står først i den aller nyeste version af tunings guiden, V2.6, og er en meget nemmere metode end den jeg hidtil har brugt ved blot at gætte baseret på ens erfaring. Grøn grin

Når man har ændret en værdi ud fra de målte og optagede data er det vigtigt at man ændrer de andre værdier således at kurven er glat i stedet for at have spidser. Grin
På billedet herunder ses en 3D graf af en ellers næsten helt tunet VE-tabel fra før jeg sleb indsugningen op. De to spidser hvor det går ned er den gamle værdi ganget med lambda værdien, men dette kan give problemer i motorstyringen så resten skal glattes ud. Blink med øjet

   


Specielt for scootere med CVT
Idet vores scootere har en transmission der gør at omdrejningerne ændre sig meget hurtigt op til der hvor gearingen øges begrænser det i høj grad de omdrejningstal hvor vi kan have en stabil motorgang, hvilket er et must for at kunne tune det som forklaret herover. Eksempelvis 4000 omdr./min er problematisk for scootere, da dette er noget vi mest kommer ud for under accelleration og decelleration, så hvis vi forsøger at tune benzinblandingen med VE-tabellen her kan vi komme ud for at VE skulle være 120% (1,2), hvilket er over hvad man forventer at en perfekt tunet sugemotor har på det omdrejningstal hvor den yder mest. Grin
I stedet er det faktoren FITrsCr vi skal hæve hvis vi oplever en kortvarig mager blanding under accelleration. Det er dog en god idé også at justere VE-tabellen lidt op, hvis det vil glatte grafen ud. Smil
Man kan gøre det at man med rullevægte får motoren ned i de omdrejninger hvor man gerne vil justere blandingen så man kan være sikker på at VE-tabellen er korrekt ved alle forhold. Derudover er begrænsningen i vario ikke god når man skal justere blandingen, da man ikke har så mange muligheder for at prøve forskellige placeringer af gasspjældet af uden at omdrejningerne stiger. Grin

Tuning af tændingstidspunkt
Man bør først tune tændingstidspunktet når man har tunet benzinblandingen. Man går så ind og finder den tabel der hedder Basic ignition angle (RAM_MAP_Iga_N_Ld) og kan øge værdien 1 grad af gangen. Man skal bare være meget forsigtig når man ikke har noget værktøj til at advare om tændingsbanken og derfor har jeg ikke gjort dette endnu. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Halli halløjsa. Grin

Benzinblandingen er næsten korrekt igen, men hold kæft det er svært at få den til at være korrekt i tomgang. Grøn grin

Nu er jeg nede på en VE på 0,23 og den siger stadig at blandingen er omkring 10:1 Fræk
Jeg begynder at tvivle på om man kan få blandingen korrekt på en scooter ved så lave tomgangsomdrejninger. Altså jeg mener at jo længere ned man kommer fra der hvor maks moment er, jo mere benzin vil der nå at forsvinde ud i udstødningsrøret mens begge ventiler er åbne og måske er det det der sker for mig siden at den bliver ved med at aflæse så fed som den kan. Grøn grin

Derudover lader det til at det jeg har lavet i indsugningen i topstykket har resulteret i at der sætter sig mere benzin på siderne i indsugningen, hvilket giver mager blanding ved accelleration og derfor langsommere start fra lyskryds af. Fræk
Det er bare en af de faktorer jeg hader at skulle tune, da den plusses på de andre i stedet for at ganges sammen med, som det meste ellers gør i reguleringen og så er det mere eller mindre gætværk fra min side af hvor meget ekstra der skal lægges til, da værdien jeg ændrer på (CUR_Wf_Ldp) har noget at gøre med hvordan filmen af benzin på siderne er alt efter hvor meget luft der forventes at gå ned i motoren om lidt hvis jeg fortsætter med at dreje gashåndtaget. Fræk
Altså det har noget at gøre med at jeg skal hjælpe den med at forudsige fremtiden og det er godt nok ikke min stærke side. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Nu er jeg sikker på at indsugningsventilen er utæt. Grin
Af en eller anden grund lå der en masse benzin ved indsugningsventilen og da jeg drejede motoren om på kompressionstakten boblede det... Så det må jeg have fikset, hvis jeg nu kan få den ventil af. Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Sååå. Jeg har bevist at det er muligt og ikke alt for svært at tune manuelt, så nu vil jeg prøve lidt med auto tuning. Grin

Jeg har også testet højeste omdrejninger på åben vej (ssshhhhh, ikke fortæl policen) og er kommet frem til at man med 2 fjedre per ventil ikke skal være bange for ubegrænsede CDI'er, da den ikke har særlig nemt ved at ramme 11.000 omdr. på lige vej og at den sagtens kan klare 12.000 omdr. uden akutte skader. Grøn grin

Og selvfølgelig har jeg optaget det, den er ved at uploade den fra kørsel på vej nu. Blink med øjet

http://www.youtube.com/user/PartykongenBaddi/videos
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Halløjsa. Grøn grin

Igår gik scooteren så ud og jeg flåede i stor panik saddelboksen af og kom ind til motoren. Problemet viste sig at være en kabelsko der var faldet af benzinpumpen, så det var let løst, men jeg blev så lidt nysgerrig idet jeg jo kører pænt magert i forhold til de fleste og jeg ikke har set tændrøret længe. Grøn grin

Ved kvart og halv gas er benzinblandingen mere mager end støkiometrisk blandingsforhold indtil motoren er helt varmet op men ellers er blandingsforholdet støkiometrisk, så tændrøret er blevet gråligt, hvilket ifølge mekanikerenes grundforløbsbog er det tændrøret på en bil (med indsprøjtning) skal være. Grøn grin

   

Jeg fik så også øje på udstødningens forrør som for nylig er blevet malet med maling der er varmefast til 650 grader og må erkende at det ikke er nok, for forrøret er blevet helt hvidt. Jeg gad godt putte et kamera ind under skjoldene og se om det bliver rødglødende når den er varm og får fuld gas som man nogle gange ser bilers udstødningsmanifold blive, men jeg ved ikke helt om jeg tør. Grin

   

Og i skal da ikke snydes for at få den seneste opgørelse over benzinøkonomi, ikke for at prale. Kun en lille smule. Blink med øjet
3,4L benzin på 160 km giver 47 km/l med begrænsning og en kørsel der er mellem 7000 og 7500 omdrejninger og 35 til 38 km/t. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
(22-08-2013, 10:18)Baddi Skrev: Halløjsa. Grøn grin

Igår gik scooteren så ud og jeg flåede i stor panik saddelboksen af og kom ind til motoren. Problemet viste sig at være en kabelsko der var faldet af benzinpumpen, så det var let løst, men jeg blev så lidt nysgerrig idet jeg jo kører pænt magert i forhold til de fleste og jeg ikke har set tændrøret længe. Grøn grin

Ved kvart og halv gas er benzinblandingen mere mager end støkiometrisk blandingsforhold indtil motoren er helt varmet op men ellers er blandingsforholdet støkiometrisk, så tændrøret er blevet gråligt, hvilket ifølge mekanikerenes grundforløbsbog er det tændrøret på en bil (med indsprøjtning) skal være. Grøn grin



Jeg fik så også øje på udstødningens forrør som for nylig er blevet malet med maling der er varmefast til 650 grader og må erkende at det ikke er nok, for forrøret er blevet helt hvidt. Jeg gad godt putte et kamera ind under skjoldene og se om det bliver rødglødende når den er varm og får fuld gas som man nogle gange ser bilers udstødningsmanifold blive, men jeg ved ikke helt om jeg tør. Grin



Og i skal da ikke snydes for at få den seneste opgørelse over benzinøkonomi, ikke for at prale. Kun en lille smule. Blink med øjet
3,4L benzin på 160 km giver 47 km/l med begrænsning og en kørsel der er mellem 7000 og 7500 omdrejninger og 35 til 38 km/t. Grøn grin
Hold da kæft, 47km/l med begrænsning Målløs

Kan se du har fåët oliekøler på, er der nogen forskel at mærke på motoren? Blink med øjet
Svar


Forum spring: