Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(15-04-2012, 14:33)Jep123 Skrev: Nej, det skal man ikke! Du skal jo køre med 80 km/t (på landevej) og så skal nærlyset passe til at du kan stoppe på den afstand, som de lyser op. At det langelys kan lyse op længere væk end du kan stoppe, er bare "behageligt". At dit lange lys kan lyse vejen op i en afstand der passer til bremselængden ved 200 km/t, giver dig ikke ret til at køre hurtigere end 80 km/t.
(Synes i øvrigt det er dårlig stil at rette på folks grammatik)
Hastighedsgrænser har intet med sagen at gøre. Kan du ikke se langt nok frem til at nå at stoppe, må du bestemt ikke køre 80 km/t på landevej. Det lange lys er ikke en behagelighed, men en nødvendighed, for på sikker vis at kunne opretholde en nogenlunde hastighed - både på scooter og i bil.
Svar: 135
Tråde: 11
Tilmeldt: Feb 2012
(15-04-2012, 17:45)Jps Skrev: Jeg har bare malet glassene sorte, og pillet de 2 pære ud (med tilhørende ledninger). Det er muligt at 2002 modellen, kom med 2 pærer i parabolen ((kan ikke huske det). Min 2001'er havde kun een pære i fra ny af.
Okay, men flot ser det ihvertfald ud, det skal du have!
Har du så andre anbefalinger, til bedre lys?
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Svar: 135
Tråde: 11
Tilmeldt: Feb 2012
(15-04-2012, 20:12)Jps Skrev: Kan kun anbefale, at du anskaffer dig en parabol med een pære. Du kan selvfølgelig også selv prøve dig frem med den parabol du har, mht større antal watt.
Okay, så må det være løsningen, med 1 pærer? Men ved du hvad der er std. På en Big, mhs watt? Og hvad jeg måske skulle forsøge mig med, inden jeg går ud og investere, i en ny forlygte?
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-04-2012, 20:13)Minicharger Skrev: Okay, så må det være løsningen, med 1 pærer? Men ved du hvad der er std. På en Big, mhs watt? Og hvad jeg måske skulle forsøge mig med, inden jeg går ud og investere, i en ny forlygte?
Din har 2x18 watt i som standard. Og du kan jo prøve 2x 25 watt halogen og så selv vurdere om lyset forbedres.
Ivecar plus 2023.
Svar: 135
Tråde: 11
Tilmeldt: Feb 2012
Super, tak for hjælpen endnu engang! Du er sgu en Haj omkring de Big's der!
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-04-2012, 20:17)Minicharger Skrev: Super, tak for hjælpen endnu engang! Du er sgu en Haj omkring de Big's der!
Njae. Har jo haft Big siden 2001 .
Ivecar plus 2023.
Svar: 135
Tråde: 11
Tilmeldt: Feb 2012
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(15-04-2012, 20:45)Minicharger Skrev: Ja og kørt knallert siden 1971! Spændende blog!
Ja, det er blevet til nogle år efterhånden .
Ivecar plus 2023.
Svar: 680
Tråde: 38
Tilmeldt: Jun 2010
(15-04-2012, 19:18)Teddy Skrev: Hastighedsgrænser har intet med sagen at gøre. Kan du ikke se langt nok frem til at nå at stoppe, må du bestemt ikke køre 80 km/t på landevej. Det lange lys er ikke en behagelighed, men en nødvendighed, for på sikker vis at kunne opretholde en nogenlunde hastighed - både på scooter og i bil.
Det korte lys oplyser, på de fleste biler, over de 30 meter fremad. De fleste biler bremser fra 80-0 på max 20-22 meter. Reaktions"afstanden" er for de flest 10-12 meter ved 80 km/t. Altså 30-34 meter, dvs. at det er stort set fuldt forsvarligt at køre 80 km/t med nærlys, hvis din bil er lovlig og overholder. Det skal dertil tillægges, at når du blænder ned, fordi der kommer en modkørende, så lyser hans lygter jo også noget op og dermed kan man jo nemt se hvad der er inden for ens bremselængde.
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(15-04-2012, 20:55)Jep123 Skrev: Det korte lys oplyser, på de fleste biler, over de 30 meter fremad. De fleste biler bremser fra 80-0 på max 20-22 meter. Reaktions"afstanden" er for de flest 10-12 meter ved 80 km/t. Altså 30-34 meter, dvs. at det er stort set fuldt forsvarligt at køre 80 km/t med nærlys, hvis din bil er lovlig og overholder. Det er muligt, men det er individuelt. igen, hastigheden har ingen relevans. Det er tiden, der er den afgørende faktor.
(15-04-2012, 20:55)Jep123 Skrev: Det skal dertil tillægges, at når du blænder ned, fordi der kommer en modkørende, så lyser hans lygter jo også noget op og dermed kan man jo nemt se hvad der er inden for ens bremselængde.
Du kan ikke se hvad der er ved din kørebane, fordi modkørende oplyser modsatte kørebane. Og du kan da slet ikke se, hvad der måtte være ude i siden, som evt. kunne komme i vejen for dit køretøj.
|