Søg Garagen Hej Gæst! Register

Luftskrue
#1
Det kan godt være det er indlysende, men jeg skal lige være sikker...

Når man justerer på luftskruen på karburatoren, og skruer den ud ad, så åbner man for mere luft, altså en magere blanding?

Carsten
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Carsten Skrev:Det kan godt være det er indlysende, men jeg skal lige være sikker...

Når man justerer på luftskruen på karburatoren, og skruer den ud ad, så åbner man for mere luft, altså en magere blanding?

Carsten

Kommer så an på om det er en luftskrue, sidder den før eller efter gasspjældet?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#3
Den sidder før gasspjældet, så vidt jeg har hørt hedder den en blandingsskrue, hvis den sidder efter...og så virker den modsat.

-Carsten
Svar
#4
Carsten Skrev:Den sidder før gasspjældet, så vidt jeg har hørt hedder den en blandingsskrue, hvis den sidder efter...og så virker den modsat.

-Carsten

Jamen så behøver du ikke at tvivle :P
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#5
Tak Lund... Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Og så lige et spørgsmål fra mig stakkels analfabet. :oops:

Hvordan kan man, blot ved at se på det ydre af en karburator vurdere, om skruen sidder før eller efter spjældet ?

Er det alene placeringen ?
(F.eks. ved luftindtag hhv. ved forbindelse ned til motor)

Og når en engelsksproget manual omtaler den som 'Pilot Screw', er der så tale om det ene, det andet, eller kan det betyde begge dele ?
Svar
#7
walker1 Skrev:Og så lige et spørgsmål fra mig stakkels analfabet. :oops:

Hvordan kan man, blot ved at se på det ydre af en karburator vurdere, om skruen sidder før eller efter spjældet ?

Ja det er placeringen.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Med andre ord. sidder den i højre side nær luftindgangen, er det en luftskrue.
Sidder den i venstre side (som min og vist ret mange andre 4Tér) i samme side som udgangen til selve motoren, er det blanding.

Eller ... ?

Jeg har dog også set, at på visse motorcykler arbejder man med både pilotskrue OG luftskrue.
Svar
#9
walker1 Skrev:Med andre ord. sidder den i højre side nær luftindgangen, er det en luftskrue.
Sidder den i venstre side (som min og vist ret mange andre 4Tér) i samme side som udgangen til selve motoren, er det blanding.

Eller ... ?

Jeg har dog også set, at på visse motorcykler arbejder man med både pilotskrue OG luftskrue.

Kommer an på hvaffer en side af karburatoren skruen sidder på. Nåe ja men så tættest luftfilteret for at undgå forvirring,
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg kan se at der er nogen forvirring om emnet her, og det er vil forståeligt nok, da der findes et væld af forskellige karburator typer. Selv om grund principperne er ens, (altså at blande benzin og luft i det rette forhold, ca. 1 vægtenhed benzin til 15 enheder luft) kan det gøres på mange måder.

Luftblandeskruens virkemåde: Når gas spjæld lukkes ned og reducere luften/benzin blanding til motor, vil forholdet mellem gennemgående luftmængde og tilført brændstof fra forstøverdysse ikke være liniær, selv om luftmængden bliver reduceret med 95 % bliver benzin tilførelse måske kun reduceret med 80 % , blanding i tomgang vil derfor blive for fed.

Til at modvirke dette har karburator et omløbsrør som ved fuldgas kun stod for en meget lille del af luften til motor, ved tomgang vil det få en meget støre betydning, Når tomgangs blandeskruen drejes ud vil blandingen blive mere mager.

Som man kan se på tegning, kan justerskruen sættes hvor som helst på karburator. og om den skal drejes ud eller ind for at få en mere mager blanding er der heller ikke nogen faste regler for, det kan være forskelligt på de forskellige karburator typer, men hvis man ved hvad man laver, så kan man hører sig frem til hvad der sker.

[Image: 378773142_b295d4675d.jpg]

I nogle karburatorer kan der være en benzinkanal direkte fra svømmerhuset til indsugningskanalen
mellem gasspjæld og motor. Dette tomgangssystem KAN have sin egen dyse og justerskrue for blandingsforholdet (til nogle små motorer nøjes man blot med selve benzinkanalen uden dyse og blandingsskrue).
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
LETSINDIG Skrev:J

Som man kan se på tegning, kan justerskruen sættes hvor som helst på karburator. og om den skal drejes ud eller ind for at få en mere mager blanding er der heller ikke nogen faste regler for, det kan være forskelligt på de forskellige karburator typer, men hvis man ved hvad man laver, så kan man hører sig frem til hvad der sker.
Måske ikke hvis vi blander bil og nogle mc-motorer ind i det, men til knallerter kan skruens placering snildt bruges til identifikation af skruens virkemåde.
Har aldrig set det være anderledes på en knallertkarb. m. stempelspjæld.
Hvis det er en blandingsskrue skal den altid drejes ud for at give mere benzin (og mindre luft), og luftskrue omvendt, kommer jo an på hvilken kanal (luft el. benzin) skruen er tilsluttet.
Svar


Forum spring: