Jeg kan se at der er nogen forvirring om emnet her, og det er vil forståeligt nok, da der findes et væld af forskellige karburator typer. Selv om grund principperne er ens, (altså at blande benzin og luft i det rette forhold, ca. 1 vægtenhed benzin til 15 enheder luft) kan det gøres på mange måder.
Luftblandeskruens virkemåde: Når gas spjæld lukkes ned og reducere luften/benzin blanding til motor, vil forholdet mellem gennemgående luftmængde og tilført brændstof fra forstøverdysse ikke være liniær, selv om luftmængden bliver reduceret med 95 % bliver benzin tilførelse måske kun reduceret med 80 % , blanding i tomgang vil derfor blive for fed.
Til at modvirke dette har karburator et omløbsrør som ved fuldgas kun stod for en meget lille del af luften til motor, ved tomgang vil det få en meget støre betydning, Når tomgangs blandeskruen drejes ud vil blandingen blive mere mager.
Som man kan se på tegning, kan justerskruen sættes hvor som helst på karburator. og om den skal drejes ud eller ind for at få en mere mager blanding er der heller ikke nogen faste regler for, det kan være forskelligt på de forskellige karburator typer, men hvis man ved hvad man laver, så kan man hører sig frem til hvad der sker.
I nogle karburatorer kan der være en benzinkanal direkte fra svømmerhuset til indsugningskanalen
mellem gasspjæld og motor. Dette tomgangssystem KAN have sin egen dyse og justerskrue for blandingsforholdet (til nogle små motorer nøjes man blot med selve benzinkanalen uden dyse og blandingsskrue).