Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco sprint Speedometer afvisning.
#61
Lund Skrev:Jow ruller er, noget andet er, jeg er meget meget spændt på om Thansen virkelig vil gøre noget ved problemet, jeg har mine tvivl.

Lyder underligt, for sidste gang jeg havde min scooter inde hos Thansen satte de andre og lettere ruller i.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#62
Det du kan gøre er at køre ud af lige landevej med en konstant fart, f.eks. 60 på nålen, også måle med kantpælene i siden af vejen - der er nemlig 100m mellem dem, og hvis der f.eks. er 6 sek mellem hver pæl, køre du 60km/t.

Formelen er således: 3600 delt med det antal sek. det tager at køre mellem pælene også gange med 10, så har du den reelle fart.

Eks: 3600/60sek = 60 km/t.

Min Honda køre 60km/t ved 65 på nålen, målt ved denne metode...

De 3600 kommer af at der er 3600 sek på en time...
... tanken er stadig halvfyldt ;)
Svar
#63
Har lige målt min super 9, opmålte 100 m med målebånd og kørte distancen 3x med 30km/t, der havde den en fejlvisning på 0,3% Fortvivlethock: Har ikke målt ved højere hastighed da det er svært og time tet så, men syntes fanmer det passe utroligt godt!
Svar
#64
ChristianC Skrev:Har lige målt min super 9, opmålte 100 m med målebånd og kørte distancen 3x med 30km/t, der havde den en fejlvisning på 0,3% Fortvivlethock: Har ikke målt ved højere hastighed da det er svært og time tet så, men syntes fanmer det passe utroligt godt!

De fleste scootere har en lille fejlvisning ved lave hastigheder, den bliver dog værre og værre jo hurtigere man kører.
Svar
#65
zompf Skrev:Jeg har været ude og "race", på min forholdsvis nye Sprint en model 45.
Den har kørt 400 km, og køre over 80 på speedo.

Så idag havde jeg min GPS med.

Hvilket nedslående resultat.

Mega fejl afvisning, helt op til over 50%.

Her er mine målinger.
Speedo - gps - %viser for meget
10 km/t - 9,5 km/t - 5%
20 km/t - 15 km/t - 33%
30 km/t - 22 km/t - 36%
45 km/t - 29 km/t - 55%
50 km/t - 32 km/t - 56%
60 km/t - 39 km/t - 54%
68 km/t - 45 km/t - 51%
70 km/t - 47 km/t - 49%
80 km/t - 55 km/t - 45%
86 km/t - 60 km/t - 43%

(%viser for meget) beregnet ved (forskellen/gps*100)

Jeg syntes det er helt galt. Selvfølgelig kan jeg have lavet nogle mindre fejl, da jeg både køre og aflæser speedo og gps, på en gang.
Men ellers har min gps været meget præcis, ved andre målinger.

Indtil jeg lavede denne test, syntes jeg min giantco, kørte fantastisk, den var hurtig i optræk, kørte godt til, god benzin økonomi.
Men nu er jeg ikke så imponeret mere.

Jeg er faktisk ikke engang sikker på den kan køre 45 km/t(gps) med begrænset CDI og skiven i.

Håber der er andre der har lavet, eller vil lave ligende test.
For det her er da helt galt, jeg håber da at der er noget galt med min sprint, som kan blive rettet.

Jeg tænker også på, at når det er blæse vejr (modvind) falder den til 50km/t, på speedo, det er kun 32km/t gps. Det er jo helt sygt.

Bjarne

Sgu godt at det ikke er dem alle der har denne fejlvisning.
Har målt min brors dog kun ved 50 og 65km/t
ved 50 kører den 47 og ved 65 kører den 63 så må siges at være tilfredstillende..
Det er en sprint, den kører dog ikke på std. dæk og fælge. den kører med 10" fælge og tykke dæk med bedre mønster, synes simpelthen de originale dæk er for vattede og farlige at køre på
Ejer ikke en cykel, så hvordan helvede kan jeg være cyklist..
At jeg er mc'ist er en helt anden snak..
Det andet tager jeg som en forulempelse..
Hader cykler og alt hvad de står for.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#66
pexman Skrev:Jeg tror at T Hansen har glemt, at skifte speedometeret da de satte 12 tommer hjul på.
Speedometeret passer kun til 10 tommer hjul, derfor viser det forkert.

Måske kan det ordnes med et nyt speedokabel til 12 tommer.

Kan ihvertfald ikke være forklaringen da et større hjul jo kommer længere frem pr. omdrejning, men mon ikke at dækkets radius er ca. det samme med 12" lavprofil og 10" normalprofil.

Standard for en Baotian BT49 er jo 10" med 3,5-10" dæk.
Sprinten er med 12" og 100/60.
Stolt ejer af Piaggio new Zip 2T, 2003
Svar
#67
thsv Skrev:Kan ihvertfald ikke være forklaringen da et større hjul jo kommer længere frem pr. omdrejning, men mon ikke at dækkets radius er ca. det samme med 12" lavprofil og 10" normalprofil.

Standard for en Baotian BT49 er jo 10" med 3,5-10" dæk.
Sprinten er med 12" og 100/60.

Det er ikke fordi det ikke er interessant det du fortæller os, men du skulle måske tjekke datoen på indlægene. Blink med øjet

Første indlæg er næsten 2.5 år gammelt, og sidste indlæg er ca 2 år gammel.
Og så er den person du quoter ikke længer medlem af siden.


Mht, det med at 10 og 12 tommer skulle have samme radius, så er det rigtigt antaget.
Jeg har kørt både med 10 og 12 tommer, og der blev hverken ændret på farten eller den fart spedo viste.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#68
thsv Skrev:Kan ihvertfald ikke være forklaringen da et større hjul jo kommer længere frem pr. omdrejning, men mon ikke at dækkets radius er ca. det samme med 12" lavprofil og 10" normalprofil.

Standard for en Baotian BT49 er jo 10" med 3,5-10" dæk.
Sprinten er med 12" og 100/60.

Hvis du måler omkredsen,
på et baotian BT49 dæk, og på Giantco Sprint dæk.
Vil Giantco Sprint være, ca 22 % længere.
Derfor viser Giantco Sprint 22% forkert på speedometer.
Svar
#69
BIKEMAN Skrev:Hvis du måler omkredsen,
på et baotian BT49 dæk, og på Giantco Sprint dæk.
Vil Giantco Sprint være, ca 22 % længere.
Derfor viser Giantco Sprint 22% forkert på speedometer.

Da jeg kørte med 10 tommer fælg og 3.5 dæk, viste mit spedo, stadig ligeså meget forkert som det hele tiden har gjort?
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#70
Big7000 Skrev:Da jeg kørte med 10 tommer fælg og 3.5 dæk, viste mit spedo, stadig ligeså meget forkert som det hele tiden har gjort?
Hvis et speedometer viser 10 km/t galt allerede ved 30 km/t, og viser 40 km/t - som mit gør - vil det, at gå f.eks. 1 tomme op, næppe kunne registreres på den dårligt graduerede speedometerskive :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#71
Big7000 Skrev:Da jeg kørte med 10 tommer fælg og 3.5 dæk, viste mit spedo, stadig ligeså meget forkert som det hele tiden har gjort?


Må være navet i hjulne der er forskelige.
så forskelen bliver udlinenet

Jeg ved at når man placere cykelcomputer, på scooter skal man skrive omkredsen.
Svar
#72
Har en Stealth, og der er den osse gal med visningen. Dog ikke i samme grad som dig - omkring 12 kilometer for meget ved 45.

Jeg tror på GPS'en Smil

Hvis du ønsker dig masser af tuning og høje hastigheder er en 4-takter ikke det optimale valg. Liter-ydelsen på 2-taktere kan hæves en del mere qua det dobbelte antal forbrændinger pr tusinde omdrejninger. Til gengæld er 4-takteren den bedste sparegris Smil

Min går cirka 55 ligeud, lige over 60 nedad og et sted mellem 40 og 50 opad. Hvilket er hvad man kan forvente med 50cc. Vil du ha' mere grunt skal du ha' flere cc. Eller en 2-takter...

Du bør i øvrigt sørge for at få kørt motoren til, inden du begynder at 'race' med den. Kør et par tusind eller sådan, inden du begynder at klemme den. Jeg har snart kørt 5000, og min ændrer sig stadig. Til det bedre...

Og nej - en ubegrænset CDI er ikke nogen god ide. Du slår motoren ihjel med de høje omdrejningstal! Lad være... Vi har allesammen hørt - og set - én eller anden tåbe uden styrthjelm lave en wheelie og forsvinde ud i horisonten med ekspresfart og et vræl fra den højtdrejede 2-taktermotor. Men tro ikke at sådan en maskine lever 10.000 kilometer uden andet end ordinær service.

Omkring kørte afstande i forhold til triptællervisning: Triptælleren er - i modsætning til speedometernålen - mekanisk koblet til forhjulet og giver derfor et direkte mål for kørt afstand - selvfølgelig afhængig af den anvendte gearing. Derfor kan diskussionen omkring hjulstørrelser og fejlvisning afgøres ved at køre en kendt strækning (f.eks. nøjagtig 10 kilometer) og se hvad triptælleren måler. Hertil er en GPS faktisk et ganske fint værktøj, ligesom den er bedre end alverdens mekaniske/digitale speedometre til at måle hastighed. Et digitalt speedometer afhænger - ligesom triptælleren - af gearingen, og hjulomkredsen indgår i gearingen. Ergo vil et nedslidt forhjul give kunstigt høje hastigheder uanset hvor digitalt speedometeret så end er. En GPS er ligeglad!
Svar


Forum spring: