Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco sprint Speedometer afvisning.
#49
Energy Skrev:Syns bare du skal købe min nye Uniden 72XLT m. ekstern flytbar antenne... :P

Og nej, det er altså lovligt nok at trimme sin scooter, med bla. andre ruller og dyser, det betragtes ikke som et konstuktivt indgreb (man ændrer ikke motorkonstruktionen). Det er sådan også lovligt at montere et dæk med større profil så en større hastighed kan opnås,, men men.. det er bare førerens pligt at sikre, at køretøjet ikke kører stærkere end den lovpligtige hastighed, så den går ikke i det virkelige liv.

Brumme knurre, det står i en gammel servicebog jeg har fra mit værksted.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#50
Lund Skrev:Brumme knurre, det står i en gammel servicebog jeg har fra mit værksted.

Den er sgu god nok Lund,.. :P
Svar
#51
Ja, hvis man kan finde tilstrækkelig gamle bøger, vil man opdage mange kuriositeter. F.eks. var indstillige strålespidser forbudt, men det var tilladt at udskifte med faste srålespidser i varierende størrelse Fortvivlethock: Det var tilladt at øge kompressionen ved at "fræse" lidt af topstykket, men forbudt at "hakke" og "bore". Det var tilladt at sælge ulovlige tun-dele, men ulovligt at bruge dem på offentlig vej.
I dag er loven således, at ulovlige tun-dele ikke må sælges i en dansk butik. Tommelfingerreglen er derfor, at hvis du kan købe delene i en dansk butik, er de pr. definition lovlige.

Ruller, dyser, knastaksler, luftindtag, kaburatorer, koblinger anses ikke for ulovlige konstruktive ændringer, men som forbedringer "trimning". Ændring af "begrænsninger" i røret i varioen, ændring af bagudvekslingen, cdi-begrænsningen samt droslingen i lydpotter er derimod ulovlige, såfremt ændringen medfører, at scooteren bliver istand til at køre hurtigere end 30/45. Seneste skud på stammen er dog, at lydpotter må udskiftes med uoriginale - hvis de er godkendte (EU-godkendelse). Det har indtil fornylig været forbudt i Danmark. Og nej, de potter, der er "modficeret" er ikke godkendte Ked af det .
Det er dog stadig op til dig, at sørge for, at scooteren ikke er istand til at køre hurtigere end de 30/45 km/t, scooteren er tilladt til. Det er altså ikke nok, at du aldrig kører stærkere :P - scooteren må ikke kunne køre hurtigere på lige vej. Det er altså ingen undskylding, at sige, at der ikke er "pillet" ved maskinen, og at den altid har kørt for stærkt. :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#52
Et 100/60-12 dæk har en teoretisk omkreds på 1335 mm.
Et 120/70-12 dæk har en teoretisk omkreds på 1485 mm.

Det lyder da meget fornuftigt, det vil da tage en del af misvisningen, og give scooteren en højere gearing, ikke så dårligt.
Svar
#53
kragen Skrev:Ja, hvis man kan finde tilstrækkelig gamle bøger, vil man opdage mange kuriositeter. F.eks. var indstillige strålespidser forbudt, men det var tilladt at udskifte med faste srålespidser i varierende størrelse Fortvivlethock: ...

Det var der lovgivet imod, fordi folk med indstillige stålespidser hele tiden hang nede på den ene side a knallerten og justerede på den, og der var vist nogle grælle uheld som følge af den akrobatik, så det var vist mest tænkt som en slags "sikkerhedslov".

Hvis man opnå en højere hastighed ved at dyse magert, kan man også dyse ned med fast dyse/strålespids, men så går det galt så snart motoren skal trække - hvilket den så ikke kan, det er kun ned af bakke og lang tid på lige vej man kan få motoren til at tage flere omdrejninger pga. den magre dysning.

Puch Maxi'er feks. er også kendt for at kunne tage sindsygt mange omdrejninger selvom de er lovlige, men det er mest fordi studsen tit bliver utæt (bøjer v. cyl.) og derved suger falsk luft ind så det virker som mager dysning. Havde en engang - helt lovlig, der gik 60 km/t hen ad Strandvejen når den langt om længe havde tilbagelagt 2km... Griner
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#54
Citat:....så det var vist mest tænkt som en slags "sikkerhedslov".
Grin
Næh, det var det skam ikke. Lovforslaget blev fremsat alene for at komme "fartbøllerne" til livs. Domstolen havde afsagt kendelse om, at indstillelige strålespidser ikke kunne betragtes som ulovlige, da faste strålespidser tidligere iflg. eksperter ikke i sig selv kunne betragtes som ulovlige, og derfor var kendt lovlige.

En detalje, som de vise i folketinget "valgte" at overse, da de fremsatte lovforslaget, der skulle gøre indstillige - og ikke faste - strålespidser ulovlige. NB! Grunden til, at fabrikanter nu monterer "for små" dyser, er for lettere at kunne opfylde EU-krav vedr. forurening - ikke for at "drosle" hastigheden.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#55
kragen Skrev:Grin
Næh, det var det skam ikke. Lovforslaget blev fremsat alene for at komme "fartbøllerne" til livs. Domstolen havde afsagt kendelse om, at indstillelige strålespidser ikke kunne betragtes som ulovlige, da faste strålespidser tidligere iflg. eksperter ikke i sig selv kunne betragtes som ulovlige, og derfor var kendt lovlige.

En detalje, som de vise i folketinget "valgte" at overse, da de fremsatte lovforslaget, der skulle gøre indstillige - og ikke faste - strålespidser ulovlige. NB! Grunden til, at fabrikanter nu monterer "for små" dyser, er for lettere at kunne opfylde EU-krav vedr. forurening - ikke for at "drosle" hastigheden.
Fortvivlethock:
I såfald dybt latterligt og uden hold i virkeligheden, en indstillelig strålespids giver stort set ingen topfart el. stor effektforøgelse i forhold til en fast mont. i optimal størrelse, den fintrimmer bare karburatoren, og der skal konstant skrues på den for at den virker optimalt, så det siger vel bare (igen igen), at polititikere og politi ikke ved hvad de snakker og lovgiver om.

De små dyser idag, er ganske rigtigt for at magre så meget at de overholder euronormen, tit skal de skiftes for at kunne tage fuld gas, men betydelig mere topfart el. effekt giver det heller ikke, trækket og gasdoseringen bliver bare lidt bedre.
Så i grunden er der slet ikke behov for at lovgive ang. dysning (og ruller), da topfarten stort set ikke bliver højere end den tilladte hastighed.
Svar
#56
Citat:Så i grunden er der slet ikke behov for at lovgive ang. dysning (og ruller), da topfarten stort set ikke bliver højere end den tilladte hastighed.
Nemlig :wink: Man har derfor (indtil videre?! - man ved jo aldrig) valgt ikke at lovgive mod dyser og ruller.
PS! Topfarten kan dog udmærket godt blive højere end den tilladte med andre ruller/dyser, men det gør ikke en "trimning" ulovlig. Ligesom det ikke er ulovligt, at forsøge at mindske vindmodstanden Griner I den forbindelse, er det vel også tvivlsomt, hvorvidt politiets brug af "rulleborde" til konstatering af topfart, kan anses for at være korrekt bevisførelse Spørgsmålstegn En tung 4-takter med skjold og vindskærm vil uden tvivl kunne køre "for stærkt", hvis den løftes op på et rullebord uden vind, vej- og vægtmodstand - eller hur?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#57
Ang. rulle vægten, så er Peugeot's 25km/h'ere begrænset med ruller på helt op til 13gr !, derfor er de er meget døde at køre på, der kan så hentes lidt v. at skifte til lettere ruller - fx.- 8gr.
Sålænge remmen går ud til den mekaniske grænse på vario'en, så giver det ikke noget at skifte til tungere ruller - det siger lidt sig selv. :wink:

Ja, medmindre, der er en rpm.-begrænser af en art, så bliver topfarten højere på et rullefelt hvor der ikke er vindmodstand el. naturlig rullemodstand.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#58
Du har ret som sædvanlig :wink:
Agilityen er ikke begrænset med ruller, men pgr. af den "svagelige" 4-takter og danskernes vellevned, har den svært ved at trække sig op på maks. omdrejninger (topfart) - selv med en lovlig "pind" i varioen - noget den sikkert ville kunne gøre på et rullebord. Man kan derfor med fordel sætte nogle lidt lettere ruller i, så den kommer højere op i omdrejninger. Cdi'en er i Agilityen heller ikke begrænset for at at drosle scooteren til den lovlige hastighed.

Den er alene begrænset for ikke at "brænde" ventilerne (og motoren!) af ved for høje omdrejninger. Det er muligt, med lettere ruller og "begrænset pind" i varioen at nå op på cdi'ens maksomdrejninger, der vel og mærke ligger over den lovlige hastighed - så det er nok ikke tilrådeligt, at "fikse" cdi'en, uden først at have udskiftet den "begrænsede pind". Det er mere end tvivlsomt, om det er muligt at nå op på cdi'ens maks. omdrejninger med en "glat" 45-pind i varioen og lettere ruller.

Jeg er måske ikke den helt rigtige testperson (110kg vellevned og 1,90 høj), men det er ikke lykkedes mig med en "glat" pind at nå op på de ca. 65-70 km/t, der svarer til cdi'ens maks. omdrejninger. Jeg kører pt. maks. 65 på uret på lige vej, så der er et stykke vej op. Jeg får dog en "frisk" cdi til Agilityen fra Tyskland i næste uge - så vil I høre nærmere. Den billige fra Protuna, passede ikke (Gianto) Ked af det

Indlæg delt op. Jps.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#59
Mon ikke du kan hente de sidste 5km/t. med den nye cdi - det tror jeg næsten.

Har du købt den hos Zipshop ?
Svar
#60
Energy Skrev:Mon ikke du kan hente de sidste 5km/t. med den nye cdi - det tror jeg næsten.

Har du købt den hos Zipshop ?
Ha, ha - Det er 65 på speedometeret - altså noget i retning af 50-55 rigtige km/t. De 65-70 rigtige km/t er cdi'ens maks. dvs. den så skulle vise 75-80 på uret med mig oven på Fortvivlethock: Næh, de 65 på uret er rigeligt til mig på den scooter. Konen derimod, drøner gladeligt afsted på ringvejens cykelsti med godt 70 rigtige km/t om natten på sin Peugeot.
Cdi'en er en gave fra svigersønnen, og den er ganske rigtigt bestilt hos Zip. Nu må jeg se, om jeg kan sælge den ubrugte til Giantoen for et par hundrede til en, der gider hente den på Amager (lige ved THansen :P )Smil
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: