Svar: 291
Tråde: 8
Tilmeldt: Dec 2006
Heej allesammen.
Som i jo nok ved er jeg ejer af en Giantco Sprint.
Skal til at fjerne skiven snart, men har da fået at vide at der derved er en større risiko for at smelte min cyl. hvis jeg køre med bundgas i topfart på en længer strækning over ca. 200-300 meter.
Ville høre om dette er tilfældet, fjerner ikk c.d.i, så omdrejningerne burde da ikk kunne nå op på "smeltepunktet", eller kan det?
Hilsen
F-F
Giantco
Svar: 322
Tråde: 18
Tilmeldt: Jan 2007
Nu ved jeg ikke hvordan det er med 4takter, men det lyder meget sjovt du skulle smelte din cylinder ved bundgas i 200-300 meter :P
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Hvem har du det fra, Faxer-Fox. Det lyder som en meget dårlig vittighed.
Svar: 291
Tråde: 8
Tilmeldt: Dec 2006
Fik jeg at vide af en fra skolen, han sagde at en cylinder kan smelte eller gå i stykker på en giantco (bla. pga det er en 4 takter) når man køre 2-300 km med bundgas og i topfart. (ca. 50-60 km)
Giantco
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Faxer-Fox Skrev:Fik jeg at vide af en fra skolen, han sagde at en cylinder kan smelte eller gå i stykker på en giantco (bla. pga det er en 4 takter) når man køre 2-300 km med bundgas og i topfart. (ca. 50-60 km)
Har han selv været ude for det, mon?? Og så er det jo spændende at høre fra andre ejere af modellen herindefra, om de kommer ud for en nedsmeltning. Og hvad med andre 4takts scootere, har/får de samme problem?
Svar: 291
Tråde: 8
Tilmeldt: Dec 2006
ja, derfor jeg oprettede oplægget, men han har vidst kun haft 2takter, men hørt fra andre (men mange lyver jo)
Giantco
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Jeg tror at det er et godt spørgsmål til vores supermekanikerven?? Energy
.
Svar: 322
Tråde: 18
Tilmeldt: Jan 2007
Det er tit nogen der har hørt fra nogen som kender nogen som har hørt fra nogen
Jeg tvivler meget stærkt på det kan ske, men du må ikke give mig skylden hvis du lige pludselig sidder oven på en smeltet plasticklump :P
Svar: 291
Tråde: 8
Tilmeldt: Dec 2006
HEhe, syntes ikk selv det lyder logisk da den jo også er lavet til en 45, og til at køre 60-70.
Så syntedes selv det lød usendsynligt, at cyl'en skulle kunne smelte ved en lang strejkning med bundgas i topfart?
Giantco
Svar: 322
Tråde: 18
Tilmeldt: Jan 2007
Ja. Hvis det er tilfældet håber jeg ikke det gælder for 2taktere, for jeg kører stort set altid længere end 200-300m med bundgas. Hvad er det sjove i at køre med bundgas i 20m.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Topstykkets ventiler knalder måske mod stemplet, og det kan ske hvis motoreren tager flere omdrejninger end ventilerne kan nå at lukke, fordi ventifjedrene er for slappe til den hastighed.
Men noget, der smelter, skal du nok ikke regne med, motoren stopper bare når det sker.
Bla. derfor at Ducati har deres eget ventilsystem med mekanisk tvangslukning uden fjedre (Desmodromisk ventilstyring) den motor kan ikke overdrejes som en alm. motor med fjedre til ventilerne.
Også mc'er er udstyret med en rpm.-begrænser, der "cutter" når omdrejningerne bliver kritisk høje. Tror ikke der er nogen mc-ister, der vil fjerne den - uden at montere stramme fjedre altså.
Svar: 291
Tråde: 8
Tilmeldt: Dec 2006
Det vil sige, at hvis jeg lader c.d.i'eren blive i, sker det ikke?
Giantco