Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tomgang i bakke og dal.
#1
Nu har vi godt nok vinter mm. for øjeblikket, men jeg undrer mig lidt over min tomgang.

Når maskinen er pænt varm (efter 5 km eller mere), har tomgangen en cyklus på 10-20 sekunder, hvor den går op og ned i omdrejninger.

Jeg synest at erindre noget om, at dette kan skyldes blandings-/luftskruen, der står forkert, men kan det kolde vejr også have indflydelse?

Jeg erindrer nemlig ikke noget om det i søndags, hvor det ikke var så koldt.

Kan autochokeren sidde og gå ind og ud, da maskinen aldrig bliver rigtig varm?

Jeg har netop foretaget en tankning i dag, der viste 37 km/l, hvilket ikke adskiller sig væsentligt fra hidtidige målinger foretaget under lunere forhold.
(67 km siden søndag eftermiddag. Primært i frostvejr og incl. mine startvanskeligheder om eftermiddagen de sidste 2 dage.)

Men jeg pillede jo netop ved skruen i søndags. Det skulle jeg måske ikke have gjort? Selvom jeg nu har langt lettere ved at starte på el end før !
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det var ikke mange reaktioner Ked af det

Nå. Jeg kan da komme med lidt mere præciserende oplysninger.

Det er nærmere det, at tomgangen starter på et lavt niveau, når jeg stopper for rødt f.eks. (vi er trods alt stadig nogen der gør sådanne ting derude, men vi bliver tilsyneladende færre for hver dag der går. Ond Både blandt 2- og 4-hjulere, med og specielt uden motor.).

Efter 10-20 sekunder stiger tomgangen så mærkbart.

Igen, kan det være chokeren, der slår til grundet kulden?
I den kommende uge skal det angiveligt ikke blive helt så koldt, så da vil jeg holde lidt øje med det.
Svar
#3
Prøv at dreje blandingsskruen mere udad, for mager indstilling giver tit en svævende tomgang.
Svar
#4
Energy Skrev:Prøv at dreje blandingsskruen mere udad, for mager indstilling giver tit en svævende tomgang.
Du mener endnu mere ?

Den står som sagt 1,5 omgang ude nu. Før jeg pillede sidste søndag stod den på 1,0, hvor den trods alt har kørt minimum 800 km siden service. 1.600 hvis det blev gjort, da ventilerne blev justeret i oktober.
Må indrømme, jeg ikke har kikket ret meget under skørterne siden august. :oops:

Økonomien har dog ikke været imponerende siden umiddelbart før 3.000 km eftersyn (netop i august), hvor den vist stod ude omkring 2,0.

Eller er der tale om en anden type skrue (luft?), der skal indefter?
Så vidt jeg kan se af diverse illustrationer herinde, sidder skruen samme sted, som på bl.a. Listo.
Svar
#5
walker1 Skrev:Du mener endnu mere ?

Den står som sagt 1,5 omgang ude nu. Før jeg pillede sidste søndag stod den på 1,0, hvor den trods alt har kørt minimum 800 km siden service. 1.600 hvis det blev gjort, da ventilerne blev justeret i oktober.
Må indrømme, jeg ikke har kikket ret meget under skørterne siden august. :oops:

Økonomien har dog ikke været imponerende siden umiddelbart før 3.000 km eftersyn (netop i august), hvor den vist stod ude omkring 2,0.

Eller er der tale om en anden type skrue (luft?), der skal indefter?
Så vidt jeg kan se af diverse illustrationer herinde, sidder skruen samme sted, som på bl.a. Listo.

Ja, prøv bare lidt mere.
Jeg plejer at ramme ca. 2 omgange ude når jeg trimmer, men det er forskelligt fra mode til model, den skal stå der hvor tomgang er højest og jævnest når motoren er gennemvarm.

Blandningsskruer sidder altid efter gasspjæld, og virker omvendt af en luftskrue (som sidder før spjæld).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: