Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvem tør tune en knallert ?
#1
Hej

Har igennem længere tid læst en del indlæg herinde. Det undrer mig hvorfor de fleste brugere er mere bekymret for at få snuppet varioen, få et klip i kørerkortet eller en bøde på 1000 kr, end for hvad der sker hvis de bliver impliceret i en ulykke på en tunet knallert. Det sker faktisk for 3 personer hver uge, og konsekvensen er langt værre end den bøde de også må betale. Forsikringsselskaberne afviser nemlig at dække, og så er man på den, for det kan nemt løbe op over 500.000 kr. Det er der ca 160 personer der hvert år kommer ud for.

Nu kan man som bekendt ikke pille håret af en skaldet, så i flere tilfælde opgiver forsikringsselskaberne at få dækket hele udgiften hos den 16 årige lærling som ikke har en chance for at betale, men en mangeårig gæld kan nemt blive resultatet. Os der har fået opbygget lidt friværdi osv, bliver der ikke holdt hånd over.
Så nu spørger jeg ud i dette udmærkede forum. Hvordan tør i ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er ret nemt; det gør vi ikke Smil
Men jeg skal da ikke forsværge at jeg på et tidspunkt i mine yngre dage har haft åbnet for en kasse tun ( og det er ikke dem der svømmer Griner )
Men det er vel lidt ligesom det bliver bedre med alderen.
Man tænker sig ihvertfald mere om.

Det er samme problematik jeg bliver stillet overfor når kunder kommer med en 45 uden nr.plader som de kører rundt på.
Jeg har før nægtet at lave den, men det lader til at mange slet ikke er klar over konsekvenserne som du bl.a nævner.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#3
Jeg er da fuldt og helt klar over den risiko der er, at blive præsenteret for sådan en regning. Men på forunderlig vis, er det lykkedes mig at undgå det. Jeg har haft 5-6 uheld, som jeg fik skylden for. Og de ligger alle tilbage i halvfjerdserne, men der eksisterede den regel vel også(regres)?

Jeg kører, synes jeg da selv, rimelig stille og roligt på vejene, ikke noget ræs, og da slet ikke i byerne. Men derfor, kan der jo godt ske et uheld alligevel. Og jeg har haft 3 småuheld indenfor de sidste 2½ år. Alle 3 gange uden politiets og forsikringselskabets indblanding.
Svar
#4
De slå jo også hårdere på dem der er tunet, det med at man kun lige har "pillet" skiven af, siger politiet ikk så meget til når du bliver stanset, og det dækker forsikringsselslabet da hvis uheldet nu er ude, eller gør de ikke det?
Giantco
Svar
#5
Faxer-Fox Skrev:De slå jo også hårdere på dem der er tunet, det med at man kun lige har "pillet" skiven af, siger politiet ikk så meget til når du bliver stanset, og det dækker forsikringsselskabet da hvis uheldet nu er ude, eller gør de ikke det?

Uanset i hvilken grad scooteren er tunet, så kan forsikringselskabet kræve sine penge retur, hvis de ønsker det.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
firetakt Skrev:Hej

Forsikringsselskaberne afviser nemlig at dække, og så er man på den, for det kan nemt løbe op over 500.000 kr. Det er der ca 160 personer der hvert år kommer ud for.

Jamen giv os lige en fire fem eksempler på at forsikringen har rejst erstatning mod ejeren af en tunet knallert der har været impliceret i et uheld.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Tuning er ikke den største fare ved at køre knallert - slet ikke.
Højresvingende bilister, der ikke overholder vigepligten, el. biler, der kører over for rødt lys, er meget farligere - uanset hvor hurtigt man kører på knallert.

Jeg har flere andenhånds eksempler på sager hvor skadesvoldte knallertkørere har fået udbetalt forsikringssummen/betalt modparts skader i forbindelse med færdselsuheld - også selvom knallerten ikke var i motormæssig lovlig stand.

Men billedet er, at eksempelvis en racercykel relativt nemt kan køre op til 50km/t. på en cykelsti og vej, og derfor vil en knallert/fører med fx. samme hastighed via "konstruktiv ændring af den typegodkendte motor", ikke altid blive sigtet for at være "ulovlig" i forbindelse med et FUH.

Det er først og fremmest skyldsspørgsmålet, der bliver taget stilling til, hvis en ulovlig knallert har været impliceret i et FUH.
Svar
#8
har prøvet at blive kørt ned ved en højre svingene bilist, og fik total skadet min derværene scooter.(Dr. Big) Den gik 80 km/t og har aldrig hørt nogle brokke sig over det..?

Mig og bilisten blev enige, at jeg havde køre "lovlig" hastighed Smil

Og da det var hans skyld fik jeg så en dejlig forsikring sum for den Smil

At den så var højere end det, jeg gav for den er jo også fint?

/Sukedk2001
Svar
#9
Tuning er nærmest en del af at have knallert..
Har ikk så meget forstand på det med forsikring osv. men der er jo så mange ting man kan komme galt afsted med så jeg tager sku bare chancen Blink med øjet
Men kører self. forsigtigt, sådan da 8) :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Man kan høre, at der er en del misforståelser omkring dette, og jeg er heller ikke jurist, men:

Færdsels lov, forsikrings jura, og almindelig logik ligger ofte langt fra hinanden:

Mht. skyldsspørgsmål, er det altid den "hårdeste" trafikant der får skylden uanset, hvem der i virkeligheden overtrådte færdselsloven. Det er derfor Jer der har prøvet at banke ind i en bil på en ulovlig knallert ikke er blevet mødt med erstatningskrav.

Til gengæld er det knallertkøreren der i juridisk forstand bærer skylden hvis en person/cyklist træder ud foran knallerten og bliver invalid. Det er her ansvarsforsikringen går ind og dækker, men kun hvis knallerten ikke er ulovlig og føreren ikke er beruset.

Det er muligt, at der bliver set gennem fingre med mindre justeringer. Det vil jeg da gerne høre nogle eksempler på, ligesom jeg heller ikke selv kender nogen, hvor hammeren er faldet.
Svar
#11
firetakt Skrev:Til gengæld er det knallertkøreren der i juridisk forstand bærer skylden hvis en person/cyklist træder ud foran knallerten og bliver invalid. Det er her ansvarsforsikringen går ind og dækker, men kun hvis knallerten ikke er ulovlig og føreren ikke er beruset.

Okay, den slags har jeg så heldigvis været forskånet for i de 25 år jeg har futtet på knallert (lovlig og ulovlig), har heller ikke hørt om andre, der har været ude for det.
Svar
#12
firetakt Skrev:Mht. skyldsspørgsmål, er det altid den "hårdeste" trafikant der får skylden uanset, hvem der i virkeligheden overtrådte færdselsloven. Det er derfor Jer der har prøvet at banke ind i en bil på en ulovlig knallert ikke er blevet mødt med erstatningskrav.

Sludder, det er da ikke altid den hårdeste trafikant der får skylden, hvor har du det fra?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: