Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvem tør tune en knallert ?
#13
Lund Skrev:Sludder, det er da ikke altid den hårdeste trafikant der får skylden, hvor har du det fra?

Tog knoglen og ringede til forsikringsoplysningen:

* Imellem motorkøretøjer kigger man på den reelle skyld. Dvs. hvad politiet og forsikringsselskaberne kan stykke sammen (så du har ret Lund)

*Hvis 3.mand (cykel eller fodgænger) er indblandet, er det altid motorkøretøjet der bærer skylden og ertsatningsansvaret.

*Det er især i denne situation, at man oplever knallertkørere uden ansvarsforsikring blive blanket af.

* Juristen kunne ikke mindes nogle situationer, hvor et forsikringsselskab havde forlangt regress hos en knallertkører pga. en tunet knallert alene. Men i kombination med grov hensynsløs kørsel, kendte han nogle eksempler.

*men, forsikringsselskaberne har pga. det meget stramme betingelser mulighed for at forlange regress, men det ses åbenbart ikke særlig ofte, hvis bare man kører fornuftigt
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Det er god info. Tak for det.
TruckStar
Svar
#15
Ja jeg skal nu heller ikke nyde noget, friværdien er for stor i mit hus til det. desuden er 30 km/t også rigeligt.
Har man lyster til mere, så anskaf et MC kørekort, det er både billigere og bedre i længden.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#16
LETSINDIG Skrev:Ja jeg skal nu heller ikke nyde noget, friværdien er for stor i mit hus til det. desuden er 30 km/t også rigeligt.
Har man lyster til mere, så anskaf et MC kørekort, det er både billigere og bedre i længden.


Hvis man har pengene til både kort og MC, så ja. :wink:
Svar
#17
MC'en behøver jo ikke koste mere end 6.000 kr - hvis man kan nøjes med en kineser Grin
(Ex. Haojin HJ125, Lifan LF125-3, Geely Grand Puma)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Mortdk Skrev:MC'en behøver jo ikke koste mere end 6.000 kr - hvis man kan nøjes med en kineser Grin
(Ex. Haojin HJ125, Lifan LF125-3, Geely Grand Puma)

Jeg holder mig helst til japanere. Måske lige med undtagelse a', når det drejer sig om kinesiske MCscootere Blink med øjet.
Svar
#19
Mortdk Skrev:MC'en behøver jo ikke koste mere end 6.000 kr - hvis man kan nøjes med en kineser Grin
(Ex. Haojin HJ125, Lifan LF125-3, Geely Grand Puma)

Der skal stadig medregnes en omkostning til mc styrebrev.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#20
Præcis - og "pappet" kan jo gå hen at blive lige så dyrt som en billig kineser Fortvivlethock: .

Men om ikke andet kan en Kina-MC være god nok at starte på - og samtidig "optjene" anciennitet på forsikringen. Og så kan man køre 100 km/t LOVLIGT 8)
Svar
#21
Jeg har både bil, mc-kort og masser af anciennitet, og alligevel vil jeg have en knallert 30 istedet for en ekstra bil eller mc.
Og hvorfor så det ! Fordi jeg vil komme hurtigere på arbejde ved at køre på cykelstien!!! Ja det virker helt idiotisk,- men sandt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
I byerne vil scooter og mc-scooter altid have en fordel fremfor bil.
Men bor man udenfor i en mindre by med 10+ km. til arbejde ville jeg også vælge en billig mc fremfor scooter.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#23
Synes lige i skal læse det her, omkring det at kører galt på en ulovlig scooter plus lidt andet. Linket til siden, hvor jeg har hentet det:
http://trafiknyt.smartlog.dk/


Citat:

Hvor dyrt kan det blive, hvis jeg kører galt?
Sker der en ulykke, dækker ansvarsforsikringen ikke, hvis du kører ulovligt på knallerten. Det er fx hvis

Knallerten er tunet
Du har en passager med bagpå
Du har pillet nummerpladen af
Du skal af egen lomme betale erstatning for skader, du forvolder på mennesker og ting - selv om ulykken ikke er din skyld.

Eksempel
Du kommer kørende på en ulovlig knallert. En 31-årig mand træder ud foran dig og du rammer ham. Du er uden skyld i ulykken, men har alligevel ansvaret. Manden kommer slemt til skade og bliver sygemeldt i 3 måneder. Hans méngrad efter ulykken er 8 %.

Du skal betale:

Tabt arbejdsfortjeneste i 3 mdr. 75.000 kr.
Svie og smerte i 3 mdr. 13.000 kr.
Tab af erhvervsevne 450.000 kr.
Méngrad 53.560 kr.
I alt 592.060 kr.


Dertil kommer udgifter til medicin og behandling.

Du har nu som 16-årig allerede en gæld på over 1/2 million. I de fleste tilfælde får du tilbudt en afdragsordning, så du kan betale gælden af. Du kommer altså til at hænge på en meget stor gæld resten af dit liv. Samtidig skal du leve med, at du har forvoldt et andet menneske stor skade.

I følge Forsikringsoplysningen sker det 3 gange hver uge, at en knallertkører bliver indblandet i uheld, hvor deres ansvarsforsikring ikke dækker. Enten fordi de kører ulovligt, eller fordi de slet ikke har tegnet en forsikring.

Kilde: Forsikringsoplysningen

Hvad er straffen for at køre ulovligt på knallert?

Hvis du kører ulovligt, koster det bøder og evt. ulovlige dele - eller hele knallerten - kan blive konfiskeret. Gentagen spritkørsel betyder fængsel.

Ansvarsforsikringen dækker ikke ulovlig kørsel
Husk at din ansvarsforsikring ikke dækker, hvis du kører ulovligt på knallert og bliver indblandet i et uheld. Det kan komme til at koste dig op til flere millioner kr. i erstatning for skader på mennesker og ting.

Hvis du har gjort knallerten ulovlig
1.gang: 1000 kr. i bøde + konfiskation af de ulovlige dele
2.gang: 1000 kr. i bøde + konfiskation af de ulovlige dele
3.gang: 1500 kr. i bøde + hele knallerten bliver konfiskeret og du får den aldrig tilbage.

Hvis du kører spritkørsel på knallert30 (lille knallert)
1. gang: 2000 kr. i bøde
2. gang: 4000 kr i bøde
3. gang: 10 dages fængsel

Hvis du piller nummerpladen af eller undlader at indregistrere en ny knallert30 (lille knallert):
Bøde: 500 kr.
Husk at din ansvarforsikring ikke dækker, hvis du kører på en ulovlig knallert og bliver involveret i et uheld. Det kan blive meget dyrt. Se her, hvad det kan komme til at koste dig.

Citat slut.
Svar
#24
Jps Skrev:Synes lige i skal læse det her, omkring det at kører galt på en ulovlig scooter plus lidt andet. Linket til siden, hvor jeg har hentet det:
http://trafiknyt.smartlog.dk/

I følge Forsikringsoplysningen sker det 3 gange hver uge, at en knallertkører bliver indblandet i uheld, hvor deres ansvarsforsikring ikke dækker. Enten fordi de kører ulovligt, eller fordi de slet ikke har tegnet en forsikring.

Kilde: Forsikringsoplysningen

Et er at de truer med bål og brand med, noget andet er hvad der bruges i praksis.
Jeg har endnu i hele mit liv, aldrig truffet en eller hørt om en her i området der er kommet til at betale regres, og der er immervæk manne manne knallert/scooterkørere.

Jeg kender flere der har kørt fodgængere ned på ulovlige knallerter og scootere, der er aldrig nogen af dem der har fået en hilsen fra forsikringsselskabet, heller ikke de som er baldret ind i en bil, kender jeg eksempler på, så jeg ved faktisk ikke hvornår deres såkaldte regres benyttes.
Hvis det virkeligt sker 3 gange i ugen, hvorfor faen har jeg så aldrig i mit 47 årige liv stødt på nogen der er nægtet dækning af skade?

Jeg har selv kørt en betjent ned på knallert en gang i mine hvalpedage, jeg hørte aldrig fra det, selv om han gik sygemeldt et stykke tid, ud over et bødeforlæg Ond .

Ikke for at opfordre folk til at blæse på loven, men jeg synes det der skrives fra div. instanser, er overdrevet skræklæsning.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: