Søg Garagen Hej Gæst! Register

2-Takt olie ?
#1
Hej Alle gæve 2-hjuls kørere. Kaster lige et spørgsmål ind angående jeres erfaringer med 2-takt olie, lige meget om i selv blander, eller maskinen gør det for jer Smil Hvem bruger hvad, og er det mineral, semi eller fuld syntetisk og hvor mange % kører i med på hvad set-up ? Og hvad er godt eller skidt syntes I ? Jeg har nemlig lige skiftet krumtap i min dejlige lille vintermaskine, en Puch Maxi KL Grin. På vej til arbejde en morgen sagde den: piv piv, fuldt stop, og sad helt fast! Efter adskillelse viste det sig at den havde kastet plejlstangslejet på krumtappen ud i stumper og op i skyllekanalerne. Jeg pressede så krumtappen fra hinanden, og der lå resterne af lejet sådan lidt fedtede og lugtede brændt. Der var også en hel fure ned i plejlstangspinden, mod toppen. Det skal så siges at krumtappen har siddet i de år jeg har haft maskinen, så jeg ved ikke hvor mange km. den har på hjulet inden mig, men 2700 km. i min tid (med 3,5 kit på). Så den har måske gjort det godt. Men nu har jeg skiftet olie fra semi syntetisk med 2,5% til fuld syntetisk, den fra Tante Hansen. Det syntes jeg det nye set-up fortjener, ny tap, lejer og 45mm. cyl. Jeg har så også hævet procenten til 3,5 uden at den ryger. Men skal prøve hvor langt jeg kan gå op inden den ryger og soder til ??
Inde i enhver motor banker et hjerte af mekanik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej !
Det lyder som om haveriet godt kan skyldes bundslidt topleje når du beskriver hvordan krydspinden er slidt, sådan et slid kommer over lang tid.
En god måde at holde styr på top og bundleje er, at måle squish afstanden engang imellem, det mindste begyndende slid kan nemt spottes langt inden det bliver så slemt at lejet eksploderer som du har oplevet.
Det er også altid toplejet, der går før bundlejet, så du har dermed også fuld styr på slid i det leje også.

Ang. olie, så vil jeg ikke gå så meget op i mærke, men derimod finde en syntetisk olie, der brænder helt af efter den har smurt.
Olie med for høj brændtemp. nedsætter bla. ydelsen og tilsoder stempelringe, så de ikke holder tæt.
Og så er det bedst hvis du kan køre 2% (hvilket stort set allle olier kan idag) for meget olie giver en dårlig køling og fedter det hele til så det ikke kan komme af med varmen - især stemplet, der kan varmesætte sig, men også lejer bliver for varme og slidt mere en nødvendigt.
Svar
#3
Knap 3000 km er alt for lidt, jeg har en Puch VZ der har gået 33.000 på klokken, og en sjat uden speedometer, den har fået skiftet udrykkerleje til koblingen et par gange.

En af mine venner har kørt mere end 20.000 på sin maxi P, og den er lige så hurtig som min VZ var inden min datter væltede den og smadrede stellet Målløs
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
#4
Vf500f2 skrev : "Det skal så siges at krumtappen har siddet i de år jeg har haft maskinen, så jeg ved ikke hvor mange km. den har på hjulet inden mig, men 2700 km. i min tid (med 3,5 kit på). "

2700km i hans tid. Den kan jo have gået 50.000km inden - no one knows.
Svar
#5
(20-01-2012, 15:57)Energy Skrev: Vf500f2 skrev : "Det skal så siges at krumtappen har siddet i de år jeg har haft maskinen, så jeg ved ikke hvor mange km. den har på hjulet inden mig, men 2700 km. i min tid (med 3,5 kit på). "

2700km i hans tid. Den kan jo have gået 50.000km inden - no one knows.

Kor og så rekt, men jeg tror nu ikke på de 50.000, mit gæt vil være 5 - 10.000, da en maxi sjældent kører ret meget efter hvad jeg har snakket med andre om gennem tiden. Og gætter jeg rigtigt, er det for lidt.

Der udover er der måden det sker på, det lyder mere som en her og nu fejl, frem for en langsom nedslidning, og et 3,5 tun monteret ordentlig burde ikke ødlægge motoren.
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(20-01-2012, 17:49)Skyteam DAX Skrev: Kor og så rekt, men jeg tror nu ikke på de 50.000, mit gæt vil være 5 - 10.000, da en maxi sjældent kører ret meget efter hvad jeg har snakket med andre om gennem tiden. Og gætter jeg rigtigt, er det for lidt.

Der udover er der måden det sker på, det lyder mere som en her og nu fejl, frem for en langsom nedslidning, og et 3,5 tun monteret ordentlig burde ikke ødlægge motoren.

Et motorhaveri kan ikke lave en fure i en krydspind, det tager lang tid, at gnave sådan en ned. Den har kørt med slør i krydspindslejet i lang tid og rullerne har gnavet længere og længere ned i krydspinden fordi dens hærdning er forsvundet, og til sidst er lejet (buret) sprunget og har fucket det hele op. Når en krydspind dør under haveri, så plejer den at springe - netop fordi den er hærdet.

Svar
#7
Ja det var netop den med furen ned i plejlstangs pinden jeg studsede over. For selvfølgelig kontrollerede jeg for slør alle steder dengang jeg monterede 3,5 kittet. Så min tanke var om det måske var den semi syntetiske 2-takts olie der var noget skidt. Så der har været unødigt slid og varme på delene. Jeg købte maxi'en af en ældre herre der havde brugt den til daglig transport, så nogle km. havde tappen nok på bagen.
Inde i enhver motor banker et hjerte af mekanik.
Svar


Forum spring: