Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nedsat fart ved variatorskift ?
#1
Jeg fik i dec. (ca 1000 km siden) skiftet variator og rem på min PGO T-Rex 50 (da havde den gået 15.000 km), men lige siden har jeg haft svært ved at opnå samme hastigheder som før skiftet.

Før skiftet lå jeg som regel på mellem 50 og 60 på speedo, men nu ligger jeg på mellem 40 og lige knap 50, går det bare lidt opad, ja så falder farten til omkring 35 på speedo.

I min naivitet troede jeg at sådan noget jo sikkert skulle køres til, men det synes jeg jo det burde være nu.
Så har I nogen forslag til hvad der kan være galt ?
Vil jo gerne have nogen gode argumenter når jeg skal ned til forhandleren og klage min nød Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Struerboen Skrev:Jeg fik i dec. (ca 1000 km siden) skiftet variator og rem på min PGO T-Rex 50 (da havde den gået 15.000 km), men lige siden har jeg haft svært ved at opnå samme hastigheder som før skiftet.

Før skiftet lå jeg som regel på mellem 50 og 60 på speedo, men nu ligger jeg på mellem 40 og lige knap 50, går det bare lidt opad, ja så falder farten til omkring 35 på speedo.

I min naivitet troede jeg at sådan noget jo sikkert skulle køres til, men det synes jeg jo det burde være nu.
Så har I nogen forslag til hvad der kan være galt ?
Vil jo gerne have nogen gode argumenter når jeg skal ned til forhandleren og klage min nød Blink med øjet

Måske et dumt spørgsmål, men du nævner det ikke, blev der også skiftet ruller samtidig?
Hvis nu de nye ruller er meget meget tunge opnås der jo aldrig fuld moment - med mindre du kører ned af en stejl bakke.
Svar
#3
Man skal (som regel) aldrig bruge de ruller der følger med en variator. Brug dem du plejer at bruge(7-7,5 grams??). De gange jeg har købt en Malossivario, har jeg kastet rullerne a' helveg til, da de er for tunge til BiG'en(8-8,5 grams).
Svar
#4
Der blev sat nye ruller i, de originale der fulgte med den originale PGO variator. Der står ikke hvad vægt det var, men de andre gange der har været skiftet ruller, har det været 7,0 grams ruller. Ville det evt. hjælpe at sætte nogle lettere ruller i ? Evt. 6,5 eller 6,0 grams ?
Vil det så gå ud over accelerationen ?
Svar
#5
Struerboen Skrev:Der blev sat nye ruller i, de originale der fulgte med den originale PGO variator. Der står ikke hvad vægt det var, men de andre gange der har været skiftet ruller, har det været 7,0 grams ruller. Ville det evt. hjælpe at sætte nogle lettere ruller i ? Evt. 6,5 eller 6,0 grams ?
Vil det så gå ud over accelerationen ?


Hvis du går ned til 6,0-6,5 grams får du en hurtigere acceleration, og lidt mindre topfart, så ja det går ud over accelerationen, men i positiv retning Smil. Men 7,0 grams er nok det ideelle på T:rex'en.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Struerboen Skrev:Jeg fik i dec. (ca 1000 km siden) skiftet variator og rem på min PGO T-Rex 50 (da havde den gået 15.000 km), men lige siden har jeg haft svært ved at opnå samme hastigheder som før skiftet.

Før skiftet lå jeg som regel på mellem 50 og 60 på speedo, men nu ligger jeg på mellem 40 og lige knap 50, går det bare lidt opad, ja så falder farten til omkring 35 på speedo.

I min naivitet troede jeg at sådan noget jo sikkert skulle køres til, men det synes jeg jo det burde være nu.
Så har I nogen forslag til hvad der kan være galt ?
Vil jo gerne have nogen gode argumenter når jeg skal ned til forhandleren og klage min nød Blink med øjet

Det er vel bøsningen der ikke har samme længde som på den anden variator kombineret med for tunge ruller. Er remmen original?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:Det er vel bøsningen der ikke har samme længde som på den anden variator kombineret med for tunge ruller. Er remmen original?

Det hele er originalt PGO, incl rem og ruller.
Men hvis 7,0 grams ruller er det optimale til PGO'en, hvad kan jeg så gøre for at få lidt mere fart på raktten igen ? Lovlig forståes Blink med øjet
Var jo godt tilfreds med de 50-60 den rendte før skift af variator Grin
Svar
#8
Struerboen Skrev:Det hele er originalt PGO, incl rem og ruller.
Men hvis 7,0 grams ruller er det optimale til PGO'en, hvad kan jeg så gøre for at få lidt mere fart på raktten igen ? Lovlig forståes Blink med øjet
Var jo godt tilfreds med de 50-60 den rendte før skift af variator Grin

Nu spørger jeg nok en anelse dumt Smil. Men sidder der en ring/skive på bøsningen (den som remmen kører på), ved variatoren. Nyere T:Rex'ere(fra omkring 2004 og frem) har jo fået flere begrænsninger Ked af det.
Svar
#9
Jps Skrev:Nu spørger jeg nok en anelse dumt Smil. Men sidder der en ring/skive på bøsningen (den som remmen kører på), ved variatoren. Nyere T:Rex'ere(fra omkring 2004 og frem) har jo fået flere begrænsninger Ked af det.

Det ved jeg ikke. Aner knap nok hvad en variator er :oops: udover at det vist nok modsvarer en slags gear Blink med øjet Og hvis jeg tyder stelnummeret på T-Rex'en, ja så er den lavet i 2003, så jeg tror også den er uden kat.
Min formodning er, (hvis det ellers kan lade sig gøre) at mekanikeren måske er kommet til at montere en variator til en Dr. Big, for den kører jo ikke meget stærkere end en lovlig Dr. Big kan præstere.

Men der er vist ikke andet for end lige at smutte forbi forhandleren her en af dagene.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Struerboen Skrev:Det ved jeg ikke. Aner knap nok hvad en variator er :oops: udover at det vist nok modsvarer en slags gear Blink med øjet Og hvis jeg tyder stelnummeret på T-Rex'en, ja så er den lavet i 2003, så jeg tror også den er uden kat.
Min formodning er, (hvis det ellers kan lade sig gøre) at mekanikeren måske er kommet til at montere en variator til en Dr. Big, for den kører jo ikke meget stærkere end en lovlig Dr. Big kan præstere.

Men der er vist ikke andet for end lige at smutte forbi forhandleren her en af dagene.

Du kan se her hvad der er hvad:
http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=49

Man kunne da jo godt tænke sig, at hvis forhandleren var blevet forstyrret mens han lavede den, kom til at tænke på Dr. Big og satte en skive/ring i din T-Rex?

Men ja, ned til forhandler, klag din dyd, mon ikke du lige kan få ham til at skrue de bolte af, og tjekke om alt er ok som det burde være.
Svar
#11
Jps Skrev:......... Nyere T:Rex'ere(fra omkring 2004 og frem) har jo fået flere begrænsninger Ked af det.
Det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om. Jeg opretter med det samme en anden tråd Smil
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
#12
Bozzie Skrev:Det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om. Jeg opretter med det samme en anden tråd Smil

Du kan da spørge her Smil.
Svar


Forum spring: