Søg Garagen Hej Gæst! Register

Karburatorsprit ?
#1
Bruger man egentlig karburatorsprit til en 4t scooter ?

Så er det vist ved at være tid for det.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
scootertalk Skrev:Bruger man egentlig karburatorsprit til en 4t scooter ?

Så er det vist ved at være tid for det.

Ja karburatorsprit kan anbefales.
Hvis scooteren står udenfor om vinteren,
kan motor sætte ud, når man holder i tomgang ved lyskryds.
og være svært at få i liv i.
Svar
#3
pexman Skrev:...kan anbefales.
Hvis scooteren står undenfor om vinteren
kan motor sætte ud når man holder i tomgang ved lyskryds.
og være svært at få i liv i.

Nej det siger du ik'. Min T-Rex 110 som ellers plejer at være så "villig" går i stå hver gang jeg holder i et lyskryds. På tide at få noget kaboratorsprit på tanken!! :wink:
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#4
Jeg er også begyndt at hælde lidt sprut på.
Første gang var for en måned siden, da jeg havde startproblemer. Det hjalp dog ikke (andre årsager), så der var ikke fyldt på siden.

Så i onsdags havde jeg temmelig meget bøvl med at få liv i dyret efter snestormen, som den havde stået ude i. (Sædet var helt tiliset!)
Og da den endelig kom i gang, gik der 5 minutter, med ekstrem langsom kørsel, før den kunne tage lidt mere gas uden at drukne.

Vel hjemme fik den 2 dl sprit i de ca. 3,5 l der var tilbage i tanken.
På dunken står der 1 liter sprit til 20-25 liter benzin. Dvs. 1 dl til 2 liter vist er passende.

Torsdag, der også var ret kold, gav slet ikke samme problemer. Der var der dog heller ikke samme nedbørsmængde!

PS:
Har store problemer med at få postet dette. Siten virker sløv, og jeg får hele tiden "Server Error" Ked af det
Svar
#5
walker1 Skrev:Har store problemer med at få postet dette. Siten virker sløv, og jeg får hele tiden "Server Error" Ked af det

Har bedt SLK om en opdatering. Det burde hjælpe. Eller også er det serveren der er i udu?.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
scootertalk Skrev:Bruger man egentlig karburatorsprit til en 4t scooter ?
Ja, hvis den da ikke har elektronisk indsprøjtning.
Jeg havde samme "hostende" problemer med min Agility, når den havde stået ude i kulden. Efter at have fået, at tjekket autochokeren virkede, begyndte jeg også med kaburatorsprit - og problemet med is i kaburatoren forsvandt. Jeg er dog holdt med at bruge sprit, efter at jeg er begyndt at køre på Bio95 benzin(Statoil). Den indeholder 5% alkohol "ab fabrik", og det virker. Det er også billigere, end at blande selv :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
walker1 Skrev:Så i onsdags havde jeg temmelig meget bøvl med at få liv i dyret efter snestormen, som den havde stået ude i. (Sædet var helt tiliset!)
Og da den endelig kom i gang, gik der 5 minutter, med ekstrem langsom kørsel, før den kunne tage lidt mere gas uden at drukne.
(

Øh snestorm , er du flyttet u a landet?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#8
Lund Skrev:
walker1 Skrev:Så i onsdags havde jeg temmelig meget bøvl med at få liv i dyret efter snestormen, som den havde stået ude i. (Sædet var helt tiliset!)
Og da den endelig kom i gang, gik der 5 minutter, med ekstrem langsom kørsel, før den kunne tage lidt mere gas uden at drukne.
(

Øh snestorm , er du flyttet u a landet?
:heheh: Prøv at se på datoen. Den post er en måned gammel, og den onsdag havde vi faktisk snestorm på Østerbro!
Svar
#9
walker1 Skrev:
Lund Skrev:
walker1 Skrev:Så i onsdags havde jeg temmelig meget bøvl med at få liv i dyret efter snestormen, som den havde stået ude i. (Sædet var helt tiliset!)
Og da den endelig kom i gang, gik der 5 minutter, med ekstrem langsom kørsel, før den kunne tage lidt mere gas uden at drukne.
(

Øh snestorm , er du flyttet u a landet?
:heheh: Prøv at se på datoen. Den post er en måned gammel, og den onsdag havde vi faktisk snestorm på Østerbro!

Jeg så datoen, men snestorm, det var da utroligt.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har haft biler hvor der ikke var behov for karburatorsprit i benzin, og andre hvor man ikke kom længere end et par hundred meter før motor begyndte at hakke og gå i stå.

Karburator is opstår fordi der i karburators indsugning sker et trykfald, og temperaturen vil derfor falde, den forstøvede benzin vil fordamp hvad der yderligere vil forstærke temperaturfald. Når den ”varme”( 1-5 grader) fugtige luft afkøles til under 0 grader vil fugten i luften afsættes som is i karburator når denne er blevet kølet ned til under frysepunktet, helt på samme måde som når man tager en flaske snaps ud af fryseren, så vil luftens fugt sætte sig på den og fryse til is. sådan en lille dråbe på dysen kan kvæle motoren helt.

Et typisk tegn på tilisning af karburator med motorstop eller hakkende motor tilfølge er, når man har holdt stille et stykke tid kan motor startes igen, og køre fint, efter et par minutter starter problemerne igen.
Hvis man skulle have glemt spritten i benzinen kan det da godt være at den køre godt alligevel, da det ikke altid er nødvendigt, her spiller luftfugtigheden ind, og den kan jo svinge meget.

Jeg vil følger Kragens råd så er man ude ove det problem.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
Er der egentlig forskel på de forskellige Kaburator spritte? Og rent pris mæssigt.
Er der nogle mærker som er gode og til en fornuftig pris ud fra dens kvallitet?
Giantco
Svar
#12
Karburatorsprit er isopropanol = isopropylalkohol, se:
http://www.google.dk/search?sourceid=nav...sopropanol

Der er ingen forskel på kvaliteten, men den dyreste fås sikkert på apoteket i 0,1 l flasker, og på tankstationerne er de også dyre.
Om den er rød eller blå eller gul eller grøn er ligegyldig.

Jeg har købt billigst i et byggemarked (Silvan var det vist), men sådan en 2,5 liters beholder holder flere sæsoner.
Der skal typisk bruges 0,1-0,2 l for hver optankning (5 l); måske lidt mere i starten, hvis man ikke har brugt det tidligere og skønner at der kan være lidt vand tilbage i benzintanken.

Der skulle ikke være noget i vejen for at bruge almindelig sprit (ethanol) i stedet.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: