Søg Garagen Hej Gæst! Register

Spørgsmål om MZ'en
#1
Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.

Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret Smil ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jps Skrev:Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.

Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret Smil ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?

Den lagde i Østtyskland og rodede med mange ting, prøv at studer denne side:

http://www.mz-museum.de/

MZ gik konkurs i 1992. Ud af aktiverne opstod MuZ i en fysisk anden fabrik i meget mindre målestok. MuZ lavede i nogle år stadig 2-taktere (MuZ FUN/TOUR) med 80% MZ-dele og 20% italienske dele.
MuZ laver idag ikke mere 2-takts motorcykler.

For at gøre forvirringen totalt er MuZ nu begyndt at gen-bruge navnet MZ !!

Seneste skud er Kanuni-MZ fabrikken i tyrkiet.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#3
Lund Skrev:
Jps Skrev:Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.

Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret Smil ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?

Den lagde i Østtyskland og rodede med mange ting, prøv at studer denne side:

http://www.mz-museum.de/

MZ gik konkurs i 1992. Ud af aktiverne opstod MuZ i en fysisk anden fabrik i meget mindre målestok. MuZ lavede i nogle år stadig 2-taktere (MuZ FUN/TOUR) med 80% MZ-dele og 20% italienske dele.
MuZ laver idag ikke mere 2-takts motorcykler.

For at gøre forvirringen totalt er MuZ nu begyndt at gen-bruge navnet MZ !!

Seneste skud er Kanuni-MZ fabrikken i tyrkiet.


Tak for oplysningerne, men så er jeg da mere forvirret, end godt er Smil.

Jeg fandt denne side om MuZ: http://www.muz.de/
Svar
#4
Hej Jps.

MZ ETZ 251 blev frem til 2001 fremstillet i Zschopau i det tidligere DDR.

Fra 2001 blev 251'eren fremstillet på licens i Tyrkiet af mc-fabrikken Kanuni.

Du kan stadig købe 251'eren her i DK.

Link: http://www.mc-service.dk/kanuni1.htm

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
#5
Jps Skrev:Tak for oplysningerne, men så er jeg da mere forvirret, end godt er Smil.

Jeg fandt denne side om MuZ: http://www.muz.de/

Ja de roder rundt i det Griner Frem og tilbage.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
MoxRacing Skrev:Hej Jps.

MZ ETZ 251 blev frem til 2001 fremstillet i Zschopau i det tidligere DDR.

Fra 2001 blev 251'eren fremstillet på licens i Tyrkiet af mc-fabrikken Kanuni.

Du kan stadig købe 251'eren her i DK.

Link: http://www.mc-service.dk/kanuni1.htm

Mvh.

Dvs. at Schweitz så aldrig har haft fingrene i MZ/MuZ? Grin
Svar
#7
Nej, det kan du vist roligt regne med Grin

Hvor nabolandet Østrig, derimod, har en mangeårig tradition for at udvikle og fremstille 2-hjulere, kan jeg ikke lige i min erindring komme på bare én schweizisk mc-fabrik - men der kan jo ligge en eller anden special-fabrik oppe i Alperne, som producerer noget døddyrt kram for feinsmeckere - har bare aldrig hørt om nogen. :P

Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
#8
MoxRacing Skrev:Nej, det kan du vist roligt regne med Grin

Hvor nabolandet Østrig, derimod, har en mangeårig tradition for at udvikle og fremstille 2-hjulere, kan jeg ikke lige i min erindring komme på bare én schweizisk mc-fabrik - men der kan jo ligge en eller anden special-fabrik oppe i Alperne, som producerer noget døddyrt kram for feinsmeckere - har bare aldrig hørt om nogen. :P

Mvh.


http://www.egli-racing.ch/a1/index.php Smil

Jeg ved ikke om det fremgår af siden, men de laver/har lavet, virkelige dyre maskiner.
Bla. denne:
[Image: album_pic.php?pic_id=378]
Pris i Dk: 400.000 kr. Fortvivlethock:
Svar
#9
Ja, Franz Egli, der ombyggede og tunede de legendariske røde Kawasaki'er i 70'erne, boede i Schwitzerland.

[Image: turboeglikawasaki.jpg]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Energy Skrev:Ja, Franz Egli, der ombyggede og tunede de legendariske røde Kawasaki'er i 70'erne, boede i Schwitzerland.

http://thekneeslider.com/images/turboeglikawasaki.jpg

Hvor er lyden til billedet. Griner
Svar
#11
Det er da godt, at du er ligeså web-nysgerrig som jeg er, Jps. Grin

Jow, schweizerne (EGLI) har haft fingrene dybt begravet i de nyopstandne MZ-motorer.

Forhistorie:

Efter Tysklands genforening, blev konkurrencen med den kapitalistiske markedsøkonomi hård, for den tidligere bonde- og arbejderejede motorcykelfabrik i Sachsen. Efter 74 års mc-produktion, gik MZ/MuZ, grundet ilikviditet, endelig konkurs i 1996.

Den 2. sept. 1996 overtog den malaysiske koncern Hong Leong MZ-fabrikken og dets produktionsapparat. Malayerne ejede i forvejen flere fabrikker i Sydøstasien, og producerede årligt over 300.000 små-volumede motorcykler.

MZ skulle fortsætte med at bygge mc'ere i Sachsen, men nu efter nye kvalitetskontrols-metoder, som malayerne havde med sig. Endvidere skulle MZ fungerer som en "idé-smedie" og være et forsknings- og udviklingscentrum.

Første skridt var de 2 nye modeller, Mastiff og Baghira. De var designet af japaneren Masanori Hiraide, og var henholdsvis en Street-bike og en Super-Motard. De var udstyret med en moderniseret udgave af MZ Skorpion's 1-cylindrede hammer af en 660cc motor(50HK/160km/t), og ydede 3 HK mere, med 165km/t på toppen.

Og den store 1-cylindrede forhammer, må have vakt schweizeren Fritz Egli's interesse for tuningspotentiale. Han er indehaver af et racing- og tuningsfirma, EGLI-Motorradtechnik AG, Bettwil, CH - og Fritz og hans team har udviklet 10 perfekte tuningskoncepter (55HK-84HK) til MZ-modellerne Skorpion, Mastiff og Baghira.

Det er så hér linket er, imellem Schweiz og MZ, - men selve produktionen af mc'ere foregår stadig i Zschopau. Grin


Mvh.

Kilde: http://www.egli-racing.ch/a1/marken.php?WEBYEP_DI=4
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar
#12
MoxRacing Skrev:Det er da godt, at du er ligeså web-nysgerrig som jeg er, Jps. Grin

Jow, schweizerne (EGLI) har haft fingrene dybt begravet i de nyopstandne MZ-motorer.

Forhistorie:

Efter Tysklands genforening, blev konkurrencen med den kapitalistiske markedsøkonomi hård, for den tidligere bonde- og arbejderejede motorcykelfabrik i Sachsen. Efter 74 års mc-produktion, gik MZ/MuZ, grundet ilikviditet, endelig konkurs i 1996.

Den 2. sept. 1996 overtog den malaysiske koncern Hong Leong MZ-fabrikken og dets produktionsapparat. Malayerne ejede i forvejen flere fabrikker i Sydøstasien, og producerede årligt over 300.000 små-volumede motorcykler.

MZ skulle fortsætte med at bygge mc'ere i Sachsen, men nu efter nye kvalitetskontrols-metoder, som malayerne havde med sig. Endvidere skulle MZ fungerer som en "idé-smedie" og være et forsknings- og udviklingscentrum.

Første skridt var de 2 nye modeller, Mastiff og Baghira. De var designet af japaneren Masanori Hiraide, og var henholdsvis en Street-bike og en Super-Motard. De var udstyret med en moderniseret udgave af MZ Skorpion's 1-cylindrede hammer af en 660cc motor(50HK/160km/t), og ydede 3 HK mere, med 165km/t på toppen.

Og den store 1-cylindrede forhammer, må have vakt schweizeren Fritz Egli's interesse for tuningspotentiale. Han er indehaver af et racing- og tuningsfirma, EGLI-Motorradtechnik AG, Bettwil, CH - og Fritz og hans team har udviklet 10 perfekte tuningskoncepter (55HK-84HK) til MZ-modellerne Skorpion, Mastiff og Baghira.

Det er så hér linket er, imellem Schweiz og MZ, - men selve produktionen af mc'ere foregår stadig i Zschopau. Grin


Mvh.

Kilde: http://www.egli-racing.ch/a1/marken.php?WEBYEP_DI=4


Jeg støvsuger nettet næsten dagligt for matriale om mc'er og knallerter, så jow jeg er videbegærlig, omkring disse ting.
Takker forøvrigt for de gode oplysninger om MZ's liv Smil. Så var der alligevel en forbindelse til Schweitz Grin.
Svar


Forum spring: