Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.
Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
Jps Skrev:Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.
Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?
Den lagde i Østtyskland og rodede med mange ting, prøv at studer denne side:
http://www.mz-museum.de/
MZ gik konkurs i 1992. Ud af aktiverne opstod MuZ i en fysisk anden fabrik i meget mindre målestok. MuZ lavede i nogle år stadig 2-taktere (MuZ FUN/TOUR) med 80% MZ-dele og 20% italienske dele.
MuZ laver idag ikke mere 2-takts motorcykler.
For at gøre forvirringen totalt er MuZ nu begyndt at gen-bruge navnet MZ !!
Seneste skud er Kanuni-MZ fabrikken i tyrkiet.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Lund Skrev:Jps Skrev:Jeg havde idag en diskution med en arbejdskollega om MZ's oprindelsesland.
Han holdt hårdnakket på, at den stammer fra Schweitz, og jeg (som har ret ) sagde, at den stammer fra det gamle Østtyskland. Men jeg ved så ikke, om de senere modeller(efter 89?) bliver bygget i Schweitz??Model 151 og 251 og lign.). Er der nogen, der ved det?
Den lagde i Østtyskland og rodede med mange ting, prøv at studer denne side:
http://www.mz-museum.de/
MZ gik konkurs i 1992. Ud af aktiverne opstod MuZ i en fysisk anden fabrik i meget mindre målestok. MuZ lavede i nogle år stadig 2-taktere (MuZ FUN/TOUR) med 80% MZ-dele og 20% italienske dele.
MuZ laver idag ikke mere 2-takts motorcykler.
For at gøre forvirringen totalt er MuZ nu begyndt at gen-bruge navnet MZ !!
Seneste skud er Kanuni-MZ fabrikken i tyrkiet.
Tak for oplysningerne, men så er jeg da mere forvirret, end godt er .
Jeg fandt denne side om MuZ: http://www.muz.de/
Svar: 79
Tråde: 10
Tilmeldt: Apr 2006
Hej Jps.
MZ ETZ 251 blev frem til 2001 fremstillet i Zschopau i det tidligere DDR.
Fra 2001 blev 251'eren fremstillet på licens i Tyrkiet af mc-fabrikken Kanuni.
Du kan stadig købe 251'eren her i DK.
Link: http://www.mc-service.dk/kanuni1.htm
Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar: 1.831
Tråde: 73
Tilmeldt: Feb 2006
Jps Skrev:Tak for oplysningerne, men så er jeg da mere forvirret, end godt er .
Jeg fandt denne side om MuZ: http://www.muz.de/
Ja de roder rundt i det Frem og tilbage.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
MoxRacing Skrev:Hej Jps.
MZ ETZ 251 blev frem til 2001 fremstillet i Zschopau i det tidligere DDR.
Fra 2001 blev 251'eren fremstillet på licens i Tyrkiet af mc-fabrikken Kanuni.
Du kan stadig købe 251'eren her i DK.
Link: http://www.mc-service.dk/kanuni1.htm
Mvh.
Dvs. at Schweitz så aldrig har haft fingrene i MZ/MuZ?
Svar: 79
Tråde: 10
Tilmeldt: Apr 2006
Nej, det kan du vist roligt regne med
Hvor nabolandet Østrig, derimod, har en mangeårig tradition for at udvikle og fremstille 2-hjulere, kan jeg ikke lige i min erindring komme på bare én schweizisk mc-fabrik - men der kan jo ligge en eller anden special-fabrik oppe i Alperne, som producerer noget døddyrt kram for feinsmeckere - har bare aldrig hørt om nogen. :P
Mvh.
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
MoxRacing Skrev:Nej, det kan du vist roligt regne med
Hvor nabolandet Østrig, derimod, har en mangeårig tradition for at udvikle og fremstille 2-hjulere, kan jeg ikke lige i min erindring komme på bare én schweizisk mc-fabrik - men der kan jo ligge en eller anden special-fabrik oppe i Alperne, som producerer noget døddyrt kram for feinsmeckere - har bare aldrig hørt om nogen. :P
Mvh.
http://www.egli-racing.ch/a1/index.php
Jeg ved ikke om det fremgår af siden, men de laver/har lavet, virkelige dyre maskiner.
Bla. denne:
Pris i Dk: 400.000 kr. hock:
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Ja, Franz Egli, der ombyggede og tunede de legendariske røde Kawasaki'er i 70'erne, boede i Schwitzerland.
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
Energy Skrev:Ja, Franz Egli, der ombyggede og tunede de legendariske røde Kawasaki'er i 70'erne, boede i Schwitzerland.
http://thekneeslider.com/images/turboeglikawasaki.jpg
Hvor er lyden til billedet.
Svar: 79
Tråde: 10
Tilmeldt: Apr 2006
Det er da godt, at du er ligeså web-nysgerrig som jeg er, Jps.
Jow, schweizerne (EGLI) har haft fingrene dybt begravet i de nyopstandne MZ-motorer.
Forhistorie:
Efter Tysklands genforening, blev konkurrencen med den kapitalistiske markedsøkonomi hård, for den tidligere bonde- og arbejderejede motorcykelfabrik i Sachsen. Efter 74 års mc-produktion, gik MZ/MuZ, grundet ilikviditet, endelig konkurs i 1996.
Den 2. sept. 1996 overtog den malaysiske koncern Hong Leong MZ-fabrikken og dets produktionsapparat. Malayerne ejede i forvejen flere fabrikker i Sydøstasien, og producerede årligt over 300.000 små-volumede motorcykler.
MZ skulle fortsætte med at bygge mc'ere i Sachsen, men nu efter nye kvalitetskontrols-metoder, som malayerne havde med sig. Endvidere skulle MZ fungerer som en "idé-smedie" og være et forsknings- og udviklingscentrum.
Første skridt var de 2 nye modeller, Mastiff og Baghira. De var designet af japaneren Masanori Hiraide, og var henholdsvis en Street-bike og en Super-Motard. De var udstyret med en moderniseret udgave af MZ Skorpion's 1-cylindrede hammer af en 660cc motor(50HK/160km/t), og ydede 3 HK mere, med 165km/t på toppen.
Og den store 1-cylindrede forhammer, må have vakt schweizeren Fritz Egli's interesse for tuningspotentiale. Han er indehaver af et racing- og tuningsfirma, EGLI-Motorradtechnik AG, Bettwil, CH - og Fritz og hans team har udviklet 10 perfekte tuningskoncepter (55HK-84HK) til MZ-modellerne Skorpion, Mastiff og Baghira.
Det er så hér linket er, imellem Schweiz og MZ, - men selve produktionen af mc'ere foregår stadig i Zschopau.
Mvh.
Kilde: http://www.egli-racing.ch/a1/marken.php?WEBYEP_DI=4
At style en scooter, - er ligesom at sminke en gris...
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
MoxRacing Skrev:Det er da godt, at du er ligeså web-nysgerrig som jeg er, Jps.
Jow, schweizerne (EGLI) har haft fingrene dybt begravet i de nyopstandne MZ-motorer.
Forhistorie:
Efter Tysklands genforening, blev konkurrencen med den kapitalistiske markedsøkonomi hård, for den tidligere bonde- og arbejderejede motorcykelfabrik i Sachsen. Efter 74 års mc-produktion, gik MZ/MuZ, grundet ilikviditet, endelig konkurs i 1996.
Den 2. sept. 1996 overtog den malaysiske koncern Hong Leong MZ-fabrikken og dets produktionsapparat. Malayerne ejede i forvejen flere fabrikker i Sydøstasien, og producerede årligt over 300.000 små-volumede motorcykler.
MZ skulle fortsætte med at bygge mc'ere i Sachsen, men nu efter nye kvalitetskontrols-metoder, som malayerne havde med sig. Endvidere skulle MZ fungerer som en "idé-smedie" og være et forsknings- og udviklingscentrum.
Første skridt var de 2 nye modeller, Mastiff og Baghira. De var designet af japaneren Masanori Hiraide, og var henholdsvis en Street-bike og en Super-Motard. De var udstyret med en moderniseret udgave af MZ Skorpion's 1-cylindrede hammer af en 660cc motor(50HK/160km/t), og ydede 3 HK mere, med 165km/t på toppen.
Og den store 1-cylindrede forhammer, må have vakt schweizeren Fritz Egli's interesse for tuningspotentiale. Han er indehaver af et racing- og tuningsfirma, EGLI-Motorradtechnik AG, Bettwil, CH - og Fritz og hans team har udviklet 10 perfekte tuningskoncepter (55HK-84HK) til MZ-modellerne Skorpion, Mastiff og Baghira.
Det er så hér linket er, imellem Schweiz og MZ, - men selve produktionen af mc'ere foregår stadig i Zschopau.
Mvh.
Kilde: http://www.egli-racing.ch/a1/marken.php?WEBYEP_DI=4
Jeg støvsuger nettet næsten dagligt for matriale om mc'er og knallerter, så jow jeg er videbegærlig, omkring disse ting.
Takker forøvrigt for de gode oplysninger om MZ's liv . Så var der alligevel en forbindelse til Schweitz .
|