Søg Garagen Hej Gæst! Register

Stelforbindelse på Agility
#1
Hej, min motor kører ikke så godt, og jeg har på fornemmeren at det er et elektrisk problem, da den ikke rigtig får nok gnist, men inden jeg går ud og køber et nyt batteri eller en ny tændspole, vil jeg lige tjekke stelforbindelsen Smil

Men hvor er den? :O jeg kan simpelthen ikke finde den Målløs
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(29-10-2011, 12:41)baddi Skrev: Hej, min motor kører ikke så godt, og jeg har på fornemmeren at det er et elektrisk problem, da den ikke rigtig får nok gnist, men inden jeg går ud og køber et nyt batteri eller en ny tændspole, vil jeg lige tjekke stelforbindelsen Smil

Men hvor er den? :O jeg kan simpelthen ikke finde den Målløs

Der er et stelkabel (det lodrette i midten), men du skal lige huske på, at du kører med en vekselstrømsgenerator, men også med en jævnstrøms-cdi, der får strømmen direkte og udelukkende fra batteriet, og ikke fra generatoren, som på de fleste andre maskiner, der kører med en vekselstrøms-cdi. Så hvis dit batteri bliver ladet op, og der ikke er problemer med lyset, er der næppe noget problem med stelforbindelsen.

   
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Den sidder på startmotoren, men om gnisten er kraftig nok er umulig at se. Men det kan være meget andet, så som, tændspolens plus og minus side, eller det der føder den,CDIboxen, sikringen ved batteri, tændings, lås, stik mm.

Er der en dårlig forbindelse, vil det give et spændingsfald, Og det kan du mål...... Har du et multimeter ?
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#4
(29-10-2011, 20:28)LETSINDIG Skrev: Den sidder på startmotoren, men om gnisten er kraftig nok er umulig at se. Men det kan være meget andet, så som, tændspolens plus og minus side, eller det der føder den,CDIboxen, sikringen ved batteri, tændings, lås, stik mm.

Er der en dårlig forbindelse, vil det give et spændingsfald, Og det kan du mål...... Har du et multimeter ?

Nej desværre har jeg intet multimeter.. Men jeg har kigget på stikkene på tændspolen, sikringer og skiftet tændrør.. Jeg er nået frem til at hvis det er et elektrisk problem ville det enten være batteriet, tændspolen eller stelforbindelse :/

Men det betyder vel at jeg skal låne et batteri, af en anden og se om det hjælper..
Forresten, er det normalt at tændspolen sender en gnist afsted hvis man drejer tændingen, og så slukker igen? Smil For den giver en gnist som man kan høre, og hvis man skruer tændhætten af og gør det, kan man også se en gnist komme afsted Fræk
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#5
(31-10-2011, 20:10)baddi Skrev: Nej desværre har jeg intet multimeter.. Men jeg har kigget på stikkene på tændspolen, sikringer og skiftet tændrør.. Jeg er nået frem til at hvis det er et elektrisk problem ville det enten være batteriet, tændspolen eller stelforbindelse :/

Men det betyder vel at jeg skal låne et batteri, af en anden og se om det hjælper..
Forresten, er det normalt at tændspolen sender en gnist afsted hvis man drejer tændingen, og så slukker igen? Smil For den giver en gnist som man kan høre, og hvis man skruer tændhætten af og gør det, kan man også se en gnist komme afsted Fræk

Hvor, kan du se en gnist fra tændspolen Målløs

Der må ikke være nogen gnist, der løber ud i det fri, eller udvendigt på kablet fra selve tændspolen. Som sagt, hiver cdi'en strømmen direkte fra batteriet, så hvis batteriet får stel, så får cdi'en det også.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Håber du har gjordt lidt mere end at kigge, det skal adskilles og renses ordentlig. Kan batteri trække startmotoren rundt med de omdrejninger som den plejer er det i orden, og forøvrigt. så kan din scooter godt kørerrer uden batteri.
Genaratoren laver vekselstrøm, men før det bliver sendt ud på scooterens el net, ( det er her CDI boxen får strøm fra) bliver det ensrettet gennem fire dioder, herefter er det jævnspænding. Spændingsregulatoren sørger for at spændingen holdes konstant på ca, 14 volt, uanset motorens omdrejninger.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
(31-10-2011, 23:15)LETSINDIG Skrev: Håber du har gjordt lidt mere end at kigge, det skal adskilles og renses ordentlig. Kan batteri trække startmotoren rundt med de omdrejninger som den plejer er det i orden, og forøvrigt. så kan din scooter godt kørerrer uden batteri.
Genaratoren laver vekselstrøm, men før det bliver sendt ud på scooterens el net, ( det er her CDI boxen får strøm fra) bliver det ensrettet gennem fire dioder, herefter er det jævnspænding. Spændingsregulatoren sørger for at spændingen holdes konstant på ca, 14 volt, uanset motorens omdrejninger.

Nej, denne scooter kan IKKE starte uden batteri. Det har Kragen nemlig fortalt mig før! Fortæl ham KragenSmil
Gilera Stalker -- årgang 2009 -- 3800km. Lovlig
BMW 320i E30 Coupe -- årgang 1987 -- 242.000km.
Svar
#8
(31-10-2011, 23:54)Ra1994gh Skrev: Nej, denne scooter kan IKKE starte uden batteri. Det har Kragen nemlig fortalt mig før! Fortæl ham KragenSmil

Agilityen har en jævnstrøms-cdi, der får strømmen fra batteriet, og ikke en vekselstrøms-cdi, som de fleste andre, der får strømmen fra generatoren Blink med øjet
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Tja,
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(31-10-2011, 23:54)Ra1994gh Skrev: Nej, denne scooter kan IKKE starte uden batteri. Det har Kragen nemlig fortalt mig før! Fortæl ham KragenSmil

Tja, det må jo så blive en trossag, de lidt mere kvikke, vil nok hurtigt kunne finde ud af hvem der har ret. Og er de lidt nysgerrige, også hvorfor jeg har ret.

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...manual.pdf
se bla. Side 21 – 54
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
(01-11-2011, 15:01)LETSINDIG Skrev: Tja, det må jo så blive en trossag, de lidt mere kvikke, vil nok hurtigt kunne finde ud af hvem der har ret. Og er de lidt nysgerrige, også hvorfor jeg har ret.

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...manual.pdf
se bla. Side 21 – 54

Det er skam ikke en trossagBlink med øjet

Pil dit batteri ud af din Agility, og prøv, om du kan starte den - jeg kan ikke.

Er det disse linier, du tager som bevis?
Citat:Nogle CDI bokse får strøm fra batteriet og de kaldes DC CDI fordi de får jævnstrøm.
Andre CDI bokse får strøm fra generatoren og de kaldes AC CDI fordi de får vekselstrøm.

DC CDI skulle give en bedre gnist energi ved lave o/min fordi batteriet levere en stabil strømkilde.
DC CDI bokse skulle gerne være lidt større end AC CDI bokse fordi der skal være noget ekstra elektronik i men jeg kender ikke til nogen sikker måde at fastslå om en CDI er AC eller DC.

DC CDI giver mere præcis tændings timing og motoren er lettere at starte om vinteren (ifølge Wikipedia).


Hvad er det lige de siger? DC-CDI'er får strøm fra batteriet, og AC-CDI'er får strøm fra generatoren Blink med øjet . Ergo, nul strøm fra batteri, ingen strøm til DC-CDI'en. Iøvrigt, er generatoren på en Super8 en full-wave, mens den på en Agility er half-wave. Det kan godt være at forfatteren ikke kender nogen sikker måde, at skelne den ene CDI fra den anden på, men med udelukkelsesmetoden, hvis man har en af hver, er det altså ikke raketvidenskab Cool

En DC-CDI har heller ikke nogen højvolt-indgang, men omformer de 12 volt DC fra batteriet internt til højere AC, og vil derfor være større, end AC-CDI'en . På DC-CDI'en vil der heller ikke komme en ledning fra statoren til det andet ben i stikket (igen, ingen strøm fra stator), som til AC-CDI'en. Der vil komme en ledning fra pick-up'en i det andet stik, men det har ikke noget, med den sag, at gøre.

Teorien om, at DC-CDI'en skulle give bedre koldstart, er også lidt langt ude. Fordelen er, at sålænge, der fuld kraft på batteriet, vil den starte bedre, men batterier, har det ikke særligt godt, når det er koldt. Så den væsentligste fordel er, at "strømmen" er mere konstant (betydningen afhænger lidt af, om det er en analog eller digital styret CDI), når den kommer fra batteriet, end fra generatoren, og at CDI'en bedre kan følge med, ved høje omdrejninger, ved direkte adgang til "strømlageret".


Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
(29-10-2011, 20:25)kragen Skrev: Der er et stelkabel (det lodrette i midten), men du skal lige huske på, at du kører med en vekselstrømsgenerator, men også med en jævnstrøms-cdi, der får strømmen direkte og udelukkende fra batteriet, og ikke fra generatoren, som på de fleste andre maskiner, der kører med en vekselstrøms-cdi. Så hvis dit batteri bliver ladet op, og der ikke er problemer med lyset, er der næppe noget problem med stelforbindelsen.

Hej, blev lige lidt itvivl om det var vekselstrøm der var en lige streg, og det var jævnstrøm der havde bølger(periode) eller er det omvendt?
Svar


Forum spring: