05-11-2006, 16:41
Så har de fleste nok mærket årstidens hårde dom: det er blevet møgkoldt. Ihvertfald har onsdag og torsdag i forgangne uge været en kold fornøjelse at køre i for mig.
Men mens undertegnede fører sidder lunt og godt takket være thermokedeldragt og regnsæt (og egentlig kun savner nogle bedre handsker og noget oppe under hagen), så ser det anderledes ud med NRG'en (som er vandkølet): Den stakkels maskine kommer ikke i nærheden af normal arbejdstemperatur. Jeg troede at en termostat var sådan en smart indretning, der holdt pumpen i ro, indtil køling var påkrævet, men det ser ikke ud til at virke optimalt.
Under den relativt korte tur på arbejde (5km) i torsdags, registrerede jeg ingen stigning overhovedet. Der var 1 streg på temperaturmåleren - det samme som den viser ved start om sommeren, hvis scooteren har stået i solen. NRG'en har ikke grader på termometeret, men en række streger, der indtil for nylig har stået solidt på midterste måling efter 5-10 minutters kørsel - og blevet der uanset hvad.
Kun ved længere tids køkørsel kan termometeret snige sig lidt op over kvart måling, og ved længere tids almindelig kørsel lige nå op på kvart måling.
For lav arbejdstemperatur giver formentlig dårligere forbrænding med dårligere udnyttelse af brændstoffet samt tilsodning af tændrør. Scooteren har ikke haft startproblemer - omend den skal have mærkbart længere tryk på starteren, og først starter solidt i tredje forsøg. Denne adfærd har i de kolde dage været ligeså ufravigelig, som den normalt starter i første forsøg.
Jeg vil nu eksperimentere lidt med at dække hullerne i fronten af - de fører direkte ind til køleren. Det kommer sikkert til at se grimt ud, da jeg ikke lige har noget godt materiale for hånden. Det mest ideelle, er nok at dække selve køleren af med noget pap eller hvad ved jeg.
Nogen andre der har erfaringer?
Men mens undertegnede fører sidder lunt og godt takket være thermokedeldragt og regnsæt (og egentlig kun savner nogle bedre handsker og noget oppe under hagen), så ser det anderledes ud med NRG'en (som er vandkølet): Den stakkels maskine kommer ikke i nærheden af normal arbejdstemperatur. Jeg troede at en termostat var sådan en smart indretning, der holdt pumpen i ro, indtil køling var påkrævet, men det ser ikke ud til at virke optimalt.
Under den relativt korte tur på arbejde (5km) i torsdags, registrerede jeg ingen stigning overhovedet. Der var 1 streg på temperaturmåleren - det samme som den viser ved start om sommeren, hvis scooteren har stået i solen. NRG'en har ikke grader på termometeret, men en række streger, der indtil for nylig har stået solidt på midterste måling efter 5-10 minutters kørsel - og blevet der uanset hvad.
Kun ved længere tids køkørsel kan termometeret snige sig lidt op over kvart måling, og ved længere tids almindelig kørsel lige nå op på kvart måling.
For lav arbejdstemperatur giver formentlig dårligere forbrænding med dårligere udnyttelse af brændstoffet samt tilsodning af tændrør. Scooteren har ikke haft startproblemer - omend den skal have mærkbart længere tryk på starteren, og først starter solidt i tredje forsøg. Denne adfærd har i de kolde dage været ligeså ufravigelig, som den normalt starter i første forsøg.
Jeg vil nu eksperimentere lidt med at dække hullerne i fronten af - de fører direkte ind til køleren. Det kommer sikkert til at se grimt ud, da jeg ikke lige har noget godt materiale for hånden. Det mest ideelle, er nok at dække selve køleren af med noget pap eller hvad ved jeg.
Nogen andre der har erfaringer?
Hvil i Fred NRG. Amen.