Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beregning af karburatorstørrelse
#1
Karburatoren skal blande brændstof og luft i det rette støkiometrisk forhold, der i vores tilfæde er 1:14,7. Altså 1 del benzin til 14,7 dele luft.

Det kræver en karburator, der har en størrelse, der fylder cylinderen hurtigt nok. Større cylinder, og højere omdrejnger, kræver en større diameter på karburatoren. Man kan ikke uhæmmet regulere blandingen med størrelsen på hoveddysen. Bliver den for stor, vil den "overtage" noget af blandingsdysens arbejdsområde, og bliver den for lille, går det også galt.

Har man cylinderens kubik, og har man det omdrejningstal, man forventer, er det ret simpelt, at beregne karburatorens diameter, men hertil, skal man også bruge en faktor, der fortæller, hvor meget, man vil presse citronen, når man tuner. Vil man have en middel ydelse, eller vil gå linen ud, og hive den største ydelse ud, på bekostning af holdbarhed.

Denne faktor, er selvsagt ikke "videnskabelig", men bygger på erfarne tuneres erfaringer, og ligger på en skala på 0,5-1, hvor 0,5 er lavest, og 1 er maks. ydelse. Man bør nok holde sig i området 0,7-0,9 på vores almindelige maskiner Blink med øjet . "High-end" motor, bør man altid anvende en faktor 0,9, og på en "sport" faktor 0,7 , og en "semi-race" faktor 0,8.

Vi skal altså bruge følgende tal, for at finde karburatorens optimale diameter "d":

- cylinderens ccm i liter (ccm/1.000) "c"
- det antal omdrejninger man forventer, at kunne hive ud motoren "o"
- den ønskede ydelsesfaktor "y"

Formel: d=y*(kvadratroden af c/1.000*o)

Citat:Eksempel 1:

En "race-cylinder" på 70ccm med et forventet omdrejningstal på 14.000 o/m, og en faktor 0,9 (hig-end kit).

d=0,9* kvadratrod (70/1.000*14.000)
d=0,9* kvadratrod 980
d=0,9*31,30......
d=28,17....

Optimale størrelse: 28mm

Citat:Eksempel 2:

Et "sport-kit", som f.eks. Trophy 70 ccm/10,000o/m, med faktor 0,7.

d=0,7* kvadratrod (70/1.000*10.000)
d=0,7* kvadratrod 700
d=0,7*26,45....
d=18,52....

Optimale størrelse: 18/19mm

Citat:Eksempel 3:

Standardcylinder 50ccm/8.000o/m, faktor 0,6.

d=0,7* kvadratrod (50/1.000*8.000)
d=0,7* kvadratrod 400
d=0,7*20
d=14

Optimale størrelse: 14mm

At sætte en 19mm på en standardcylinder, eller en 28 mm på en Trophy-type, giver ikke mening, eller øget ydelse - i bedste fald, kun indstillingsbøvl. Har man en ukendt "kineserkarburator", bør man overveje en bedre forarbejdet kvalitetskarburator, der kan indstilles mere korrekt - også selvom man ikke ønsker, at "tune", eller en større karburator.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(09-10-2011, 11:28)kragen Skrev: Karburatoren skal blande brændstof og luft i det rette støkiometrisk forhold, der i vores tilfæde er 1:4,7. Altså 1 del benzin til 4,7 dele luft.

Æhm.... Du mener vist 1 : 14,7 det kaldes også "Lambda 1" ikke sandt, ellers bliver der druknet tændrør.... Blink med øjet

Mvh René Smil

Ps: Post kan bare slettes når det er rettet Smil
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#3
Jeg er ked af at sige det, men det kan du ikke bruge til en hujende fis.

En 19mm Team spec dellorto yder ca det samme som en 28mm karburator.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#4
(09-10-2011, 13:37)DarkSide Skrev: Jeg er ked af at sige det, men det kan du ikke bruge til en hujende fis.

En 19mm Team spec dellorto yder ca det samme som en 28mm karburator.



Hvordan det?
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#5
(09-10-2011, 13:37)DarkSide Skrev: Jeg er ked af at sige det, men det kan du ikke bruge til en hujende fis.

En 19mm Team spec dellorto yder ca det samme som en 28mm karburator.

Om T-udgaven af 19mm vitterligen yder som en 28'er, vil jeg lige se noget verificerbar dokumentation på, og i givet fald, en teknisk beskrivelse af, hvilken konstruktiv ændring, der muliggør den øgede ydelse Blink med øjet . Udregningen er ren fysik, men selvfølgelig, hvis du f.eks. fræser lidt venturieffekt ind i karburatoren, eller laver andre julelege, der øger det naturlige "gennemtræk", som f.eks. kompressor e.lign., er det muligt, at øge effekten, men ellers, er det rent fysisk ikke muligt, at suge mere ind, end diameteren tillader, med det givne sug fra stemplet. Diameteren er heller ikke den eneste faktor, der afgør, hvor godt en karburator yder. Der findes som bekendt dårligt fabrikerede, og dårligt konstruerede karburatorer, samt karburatorer, der kan indstilles bedre, end andre, men som hovedregel, gælder udregningen altså. At en enkelt karburator yder mere, end en anden, ændrer derfor ikke ved, at man godt kan "bruge det til en hujende fis", og at T-udgaven i givet fald er undtagelsen, og ikke normen Grin . Man kunne med samme argumentation korrekt sige, at man med en kompressor, kan nøjes med en mindre diameter på karburatoren, og beregningen derfor ikke er gyldig Fortvivlet
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(09-10-2011, 14:42)kragen Skrev: Om T-udgaven af 19mm vitterligen yder som en 28'er, vil jeg lige se noget verificerbar dokumentation på, og i givet fald, en teknisk beskrivelse af, hvilken konstruktiv ændring, der muliggør den øgede ydelse Blink med øjet . Udregningen er ren fysik, men selvfølgelig, hvis du f.eks. fræser lidt venturieffekt ind i karburatoren, eller laver andre julelege, der øger det naturlige "gennemtræk", som f.eks. kompressor e.lign., er det muligt, at øge effekten, men ellers, er det rent fysisk ikke muligt, at suge mere ind, end diameteren tillader, med det givne sug fra stemplet. Diameteren er heller ikke den eneste faktor, der afgør, hvor godt en karburator yder. Der findes som bekendt dårligt fabrikerede, og dårligt konstruerede karburatorer, samt karburatorer, der kan indstilles bedre, end andre, men som hovedregel, gælder udregningen altså. At en enkelt karburator yder mere, end en anden, ændrer derfor ikke ved, at man godt kan "bruge det til en hujende fis", og at T-udgaven i givet fald er undtagelsen, og ikke normen Grin . Man kunne med samme argumentation korrekt sige, at man med en kompressor, kan nøjes med en mindre diameter på karburatoren, og beregningen derfor ikke er gyldig Fortvivlet

Det kan du spørge alle om der roder med HPR maskiner, jeg kan ikke give dig en forklaring på hvorfor præcist den yder som den gør, men det er skam sandheden.

Det er ikke for sjovs skyld folk fra tid til anden bruger en 19mm team spec på HPR kits.

Så vidt jeg ved er der fræst i karburatoren, samt diverse dele i den er skiftet.

Her er lidt om den. http://www.mopedportalen.com/forum/topic...team-spec/

Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#7
(09-10-2011, 15:32)DarkSide Skrev: Det kan du spørge alle om der roder med HPR maskiner, jeg kan ikke give dig en forklaring på hvorfor præcist den yder som den gør, men det er skam sandheden.

Det er ikke for sjovs skyld folk fra tid til anden bruger en 19mm team spec på HPR kits.

Så vidt jeg ved er der fræst i karburatoren, samt diverse dele i den er skiftet.

Her er lidt om den. http://www.mopedportalen.com/forum/topic...team-spec/

I thought eneough Griner

Hvis det står til troende, så har de for det første "snydt" lidt med en konisk "venturi", så det reelt er en 22 mm. Så har de fjernet de to nipler, der også "stjæler" luft på en normal karburator. Herefter, har de selvsagt brugt en bedre forarbejdning, og poleret, som en gal, og ikke mindst, en motorspecifik kalibrering, ikke kun af kaburatoren, men også af det tilhørende powerfilter, så den passer hel præcist, til een og kun een opsætning. Det vil derfor være synd, at sige, at det er en normal karburator, der kan anvendes af alle.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: