09-10-2011, 11:28
Karburatoren skal blande brændstof og luft i det rette støkiometrisk forhold, der i vores tilfæde er 1:14,7. Altså 1 del benzin til 14,7 dele luft.
Det kræver en karburator, der har en størrelse, der fylder cylinderen hurtigt nok. Større cylinder, og højere omdrejnger, kræver en større diameter på karburatoren. Man kan ikke uhæmmet regulere blandingen med størrelsen på hoveddysen. Bliver den for stor, vil den "overtage" noget af blandingsdysens arbejdsområde, og bliver den for lille, går det også galt.
Har man cylinderens kubik, og har man det omdrejningstal, man forventer, er det ret simpelt, at beregne karburatorens diameter, men hertil, skal man også bruge en faktor, der fortæller, hvor meget, man vil presse citronen, når man tuner. Vil man have en middel ydelse, eller vil gå linen ud, og hive den største ydelse ud, på bekostning af holdbarhed.
Denne faktor, er selvsagt ikke "videnskabelig", men bygger på erfarne tuneres erfaringer, og ligger på en skala på 0,5-1, hvor 0,5 er lavest, og 1 er maks. ydelse. Man bør nok holde sig i området 0,7-0,9 på vores almindelige maskiner . "High-end" motor, bør man altid anvende en faktor 0,9, og på en "sport" faktor 0,7 , og en "semi-race" faktor 0,8.
Vi skal altså bruge følgende tal, for at finde karburatorens optimale diameter "d":
- cylinderens ccm i liter (ccm/1.000) "c"
- det antal omdrejninger man forventer, at kunne hive ud motoren "o"
- den ønskede ydelsesfaktor "y"
Formel: d=y*(kvadratroden af c/1.000*o)
At sætte en 19mm på en standardcylinder, eller en 28 mm på en Trophy-type, giver ikke mening, eller øget ydelse - i bedste fald, kun indstillingsbøvl. Har man en ukendt "kineserkarburator", bør man overveje en bedre forarbejdet kvalitetskarburator, der kan indstilles mere korrekt - også selvom man ikke ønsker, at "tune", eller en større karburator.
Det kræver en karburator, der har en størrelse, der fylder cylinderen hurtigt nok. Større cylinder, og højere omdrejnger, kræver en større diameter på karburatoren. Man kan ikke uhæmmet regulere blandingen med størrelsen på hoveddysen. Bliver den for stor, vil den "overtage" noget af blandingsdysens arbejdsområde, og bliver den for lille, går det også galt.
Har man cylinderens kubik, og har man det omdrejningstal, man forventer, er det ret simpelt, at beregne karburatorens diameter, men hertil, skal man også bruge en faktor, der fortæller, hvor meget, man vil presse citronen, når man tuner. Vil man have en middel ydelse, eller vil gå linen ud, og hive den største ydelse ud, på bekostning af holdbarhed.
Denne faktor, er selvsagt ikke "videnskabelig", men bygger på erfarne tuneres erfaringer, og ligger på en skala på 0,5-1, hvor 0,5 er lavest, og 1 er maks. ydelse. Man bør nok holde sig i området 0,7-0,9 på vores almindelige maskiner . "High-end" motor, bør man altid anvende en faktor 0,9, og på en "sport" faktor 0,7 , og en "semi-race" faktor 0,8.
Vi skal altså bruge følgende tal, for at finde karburatorens optimale diameter "d":
- cylinderens ccm i liter (ccm/1.000) "c"
- det antal omdrejninger man forventer, at kunne hive ud motoren "o"
- den ønskede ydelsesfaktor "y"
Formel: d=y*(kvadratroden af c/1.000*o)
Citat:Eksempel 1:
En "race-cylinder" på 70ccm med et forventet omdrejningstal på 14.000 o/m, og en faktor 0,9 (hig-end kit).
d=0,9* kvadratrod (70/1.000*14.000)
d=0,9* kvadratrod 980
d=0,9*31,30......
d=28,17....
Optimale størrelse: 28mm
Citat:Eksempel 2:
Et "sport-kit", som f.eks. Trophy 70 ccm/10,000o/m, med faktor 0,7.
d=0,7* kvadratrod (70/1.000*10.000)
d=0,7* kvadratrod 700
d=0,7*26,45....
d=18,52....
Optimale størrelse: 18/19mm
Citat:Eksempel 3:
Standardcylinder 50ccm/8.000o/m, faktor 0,6.
d=0,7* kvadratrod (50/1.000*8.000)
d=0,7* kvadratrod 400
d=0,7*20
d=14
Optimale størrelse: 14mm
At sætte en 19mm på en standardcylinder, eller en 28 mm på en Trophy-type, giver ikke mening, eller øget ydelse - i bedste fald, kun indstillingsbøvl. Har man en ukendt "kineserkarburator", bør man overveje en bedre forarbejdet kvalitetskarburator, der kan indstilles mere korrekt - også selvom man ikke ønsker, at "tune", eller en større karburator.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.