Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skive på Yamaha Neos 4
#1
Hej med Jer.

På fredag skal jeg til 1000km`s første eftersyn med min Yamaha Neos 4. Herinde har jeg læst mig til, at der er en skive i variatoreren, der forhindrer den i at køre i højeste gear. I nogle udenlandske forums skrives der, at der slet ikke er nogen skive i den. (Måske andre lande har andre regler). Jeg har læst Runnerdude`s anmeldelse af Yamaha`en, så jeg FORMODER at der er en skive der kan fjernes. Desuden har jeg på udenlandske forums læst, at en variator fra Neos 2 takt gir`en pæn stor hastighedsforøgelse. Men bliver da ærlig talt forvirret. Vil spørge forhandleren på fredag om han vil åbne variatoreren, så skal jeg nok selv fjerne skiven. Hvis I har gode idèer er de selvfølgelig velkomneGrin

Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(06-09-2011, 22:29)Scooterballe Skrev: Hej med Jer.

På fredag skal jeg til 1000km`s første eftersyn med min Yamaha Neos 4. Herinde har jeg læst mig til, at der er en skive i variatoreren, der forhindrer den i at køre i højeste gear. I nogle udenlandske forums skrives der, at der slet ikke er nogen skive i den. (Måske andre lande har andre regler). Jeg har læst Runnerdude`s anmeldelse af Yamaha`en, så jeg FORMODER at der er en skive der kan fjernes. Desuden har jeg på udenlandske forums læst, at en variator fra Neos 2 takt gir`en pæn stor hastighedsforøgelse. Men bliver da ærlig talt forvirret. Vil spørge forhandleren på fredag om han vil åbne variatoreren, så skal jeg nok selv fjerne skiven. Hvis I har gode idèer er de selvfølgelig velkomneGrin

Venligst Erik.


Jeg har ikke haft fingrene i en Neos 4T, så jeg ved ikke, hvor den er begrænset - men mon ikke, der sidder en "skive"?

Jeg kan ikke lige se, hvorfor en vario fra en Neos 2T skulle give højere topfart. Varioens rolle er udspillet, før maskinen når topfart, Dvs. remmen er kørt helt ud til fuld udgearing, inden den når topfart. Hvis man vil have større topfart alene med en anden vario, skal man altså skaffe sig nogle "højere gear", dvs. større remskiver for og bag, samt en længere rem, og håbe på, at motoren kan trække de højere gear. At sætte en "oversize" vario på alene, hjælper ikke. Jeg mener iøvrigt, at varioerne til de to, er nogenlunde lige store.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3

Hej Kragen.

Tak for dit besyv. Ja jeg ved jo ikke mere end jeg allerede har skrevet. Måske når garantien bortfalder kan jeg prøve at rode med den.Men det har jeg ikke mod på nu. Og vil egentlig kun at en evt. begrænsning i gearingen bliver fjernet så den "lunter" mere afsted med større hastighed, færre omdr., bedre økonomi og mindre slitage som effekt.

Venligst Erik.
Svar
#4

Så var jeg til 1000km`s service med Yamaha`en. Mekanikeren åbnede ind til variatoren, og der var INGEN skive. Men vi kunne se på skålene, at den ikke kommer op i højeste gear. Hvordan man får den derop; ja det vides så ikke.

Venligst Erik.
Svar
#5
(09-09-2011, 11:29)Scooterballe Skrev: Så var jeg til 1000km`s service med Yamaha`en. Mekanikeren åbnede ind til variatoren, og der var INGEN skive. Men vi kunne se på skålene, at den ikke kommer op i højeste gear. Hvordan man får den derop; ja det vides så ikke.

Venligst Erik.

Ingen skive så. Men var der ikke sådan en som ser præcis sådan ud?.

[attachment=1627]

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6

Bob-bob-bob Barden, der blir` jeg dig godt nok svar skyldig. Jeg fristes til at sige "selvfølgelig", det bemærkede jeg ikke. Men at mekanikeren ikke skulle bemærke det, han må trods alt vide noget om tingene, ja det forstår jeg ikke. De var ikke just bekendte med at fjerne begrænsninger var min fornemmelse.

Venligst Erik.
Svar
#7
(09-09-2011, 16:57)Scooterballe Skrev: Bob-bob-bob Barden, der blir` jeg dig godt nok svar skyldig. Jeg fristes til at sige "selvfølgelig", det bemærkede jeg ikke. Men at mekanikeren ikke skulle bemærke det, han må trods alt vide noget om tingene, ja det forstår jeg ikke. De var ikke just bekendte med at fjerne begrænsninger var min fornemmelse.

Venligst Erik.

Mekanikere kan snorksove. Smil

Hvis den har den dims jeg viser billede af, så er det begrænsningen. Den kan så udskiftes med et helt glat rør uden forhøjningen i enden.

Svar
#8
(09-09-2011, 16:57)Scooterballe Skrev: Bob-bob-bob Barden, der blir` jeg dig godt nok svar skyldig. Jeg fristes til at sige "selvfølgelig", det bemærkede jeg ikke. Men at mekanikeren ikke skulle bemærke det, han må trods alt vide noget om tingene, ja det forstår jeg ikke. De var ikke just bekendte med at fjerne begrænsninger var min fornemmelse.

Venligst Erik.

En knallertmekaniker, der ikke er bekendt begrænsningerne på en knallert Målløs

Nu var det vel ikke tillige forhandlerens værksted, vel ? For så er vi langt ude.

På tegningen hos easyparts, ser det ud som om, der sidder en skive, men om den, er til noget andet, skal jeg ikke kunne sige.
http://www.easyparts.nl/showdrawing/9976...lutch.html
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Kan det tænkes at Yamaha Neos 4t YN 50F ikke er mekanisk begrænset, men derimod elektronisk ?
Iflg typegodkendelser på YN 50F og en model med tilsvarende motor, XF 50 Giggle, er der ingen fartbegrænsninger på motoren.

Læs selv typegodkendelsen på Neos 4t YN 50F :
.pdf   Yamaha YN50F (E17432) udstedt 19-12-2008 kopi .pdf (Størrelse: 47,64 KB / Nedhentninger: 457)
Giggle 4t XF 50 :
.pdf   Yamaha XF50 (E16549) udstedt 21-09-2007 kopi .pdf (Størrelse: 47,74 KB / Nedhentninger: 274)
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(09-09-2011, 18:27)Katana Skrev: Kan det tænkes at Yamaha Neos 4t YN 50F ikke er mekanisk begrænset, men derimod elektronisk ?
Iflg typegodkendelser på YN 50F og en model med tilsvarende motor, XF 50 Giggle, er der ingen fartbegrænsninger på motoren.

Læs selv typegodkendelsen på Neos 4t YN 50F :
Giggle 4t XF 50 :

At det ikke er beskrevet i den reducerede typegodkendelse, betyder ikke, at der ikke er nogen begrænsning - kun at den ikke kendes i den reducerede typegodkendelse. Den er begrænset. De samme modeller sælges som 25'ere, 30'ere, 45'ere, og endog 50'ere og 60'ere, og de kan kun blive godkendt herhjemme, hvis de fra fabrikanten er droslet, så de maksimalt kan køre 30/45 km/t +10%.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Jo, det var på forhandlerens værksted. Da jeg købte den, nævnte jeg faktisk det med skiven. Han sagde, at det kendte han faktisk ikke noget til. Men de var da villige til at kigge efter i dag. Måske jeg selv snorksov; stod og talte med en anden da mekanikeren allerede var ved at montere variatoren. Jeg kan vel selv skrue skjoldet af og mærke efter om der skulle være en forhøjning på bøsningen. Jeg mener helt klart, at den sagtens på plan vej kan trække en (lidt) højere gearing. Foriøvrigt ved jeg, at de fik den fra den svenske importør. Men det burde vel ikke gøre en forskel.

Og tak for Jeres svar, venligst Erik.
Svar
#12
Hvordan i al verden, kan en forhandlers værksted ikke vide, om der er skive i eller ej Målløs . Han skal, inden salget, være sikker på, at alle droslinger er til stede, og at maskinen er lovlig., og er han usikker på droslingerne, er importøren eller Yamaha ikke mere end et telefonopkald eller en mail væk. Hvordan, kan han endvidere skifte slidte ruller i varioen, uden at vide, hvilke stumper, der skal sidde i varioen, når han samler den? Ikke særligt tillidsvækkende Ond .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: