Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skive på Yamaha Neos 4
#13

Nu har jeg haft dækslerne skruet af. Det sidder altså noget derinde der kunne være en skive. Jeg kan mærke det, hvis jeg forsigtigt fører en skruetrækker ned. Der er en "forhøjning", ikke særlig stor; måske 2-3mm. Det stemmer fint overens med, at der på tegningen over reservedele ses en sådan skive på det sted. Den kunne mekanikeren ikke finde. Til gengæld kunne han sætte et nyt tændrør i, selvom det efter instruktionsbogen først skal gøres efter 12000km Ked af det

Venligst Erik
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Tændrør koster så lidt, at man lige så godt kan være på den sikre side, og sætte et nyt i, når nu der er åbent indtil det alligevel Smil

Det er normal praksis - selvom der da nok er nogle forhandlere, der gør lidt ekstra ud af at maksimere deres mersalg, hvor det ikke er nødvendigt Ond
Svar
#15
(11-09-2011, 13:15)Teddy Skrev: Tændrør koster så lidt, at man lige så godt kan være på den sikre side, og sætte et nyt i, når nu der er åbent indtil det alligevel Smil

Det er normal praksis - selvom der da nok er nogle forhandlere, der gør lidt ekstra ud af at maksimere deres mersalg, hvor det ikke er nødvendigt Ond

Den går ikke hos mig Blink med øjet

Jeg medbringer selv tændrør, rem, olie og ruller, så hvis de trænger til udskiftning, og får det i/på, jeg selv vil have. Jeg kører med 0W-40 olie, iridium tændrør, Dr. Pulley glidere og et X-Belt på Suoper8'eren. Normalt, har jeg dog selv skiftet rem, ruller/glider samt tændrør, inden service. Ikke fordi, jeg ikke stoler på kvaliteten af værkstedets dele, men det er bare ikke det, jeg vil have på Grin .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#16
(11-09-2011, 13:33)kragen Skrev: Den går ikke hos mig Blink med øjet

Jeg medbringer selv tændrør, rem, olie og ruller, så hvis de trænger til udskiftning, og får det i/på, jeg selv vil have. Jeg kører med 0W-40 olie, iridium tændrør, Dr. Pulley glidere og et X-Belt på Suoper8'eren. Normalt, har jeg dog selv skiftet rem, ruller/glider samt tændrør, inden service. Ikke fordi, jeg ikke stoler på kvaliteten af værkstedets dele, men det er bare ikke det, jeg vil have på Grin .

Jeg er udmærket klar over, at forhandleren har en ret pæn avance på dele og andet. Jeg så, at han fyldte 10W-40 olie på min; er det for tykt når det blir` koldt? Hvad er ulempen ved en tynd olie? Måske jeg roder nogle begreber sammen, men jeg mener at 0W betyder en tynd olie som "kommer hurtigere rundt" ved (kold)start?

Venligst Erik.

Svar
#17
(11-09-2011, 13:59)Scooterballe Skrev: Jeg er udmærket klar over, at forhandleren har en ret pæn avance på dele og andet. Jeg så, at han fyldte 10W-40 olie på min; er det for tykt når det blir` koldt? Hvad er ulempen ved en tynd olie? Måske jeg roder nogle begreber sammen, men jeg mener at 0W betyder en tynd olie som "kommer hurtigere rundt" ved (kold)start?

Venligst Erik.

De 40, er den "tykkelse" fabrikanten anbefaler ved arbejdsteperatur (100 grader). En "ren" 40 olie vil kun have den rigtige "tykkelse" ved netop de 100 grader. Er temeperaturen laver, er olien "tykkere", og ved højere temperatur, "tyndere". En multigrade olie, kan derimod holde samme "tykkelse", ved lavere temperaturer. Jo mindre tallet er foran "W-et", desto lavere temperaturer, kan olien holde samme "tykkelse" på 40 ved. Vores små firtaktere har meget smalle oliekanaler, og ikke ret megen olie, at gøre godt med, så olien måikke blive ret meget "tykkere", før det kan give problemer med, at få olien ud i alle kroge. hurtigt, ved koldstart. 10W-40 er for så vidt tilstrækkeligt, til selv en almindelig kold vinterdag, men jeg har erfaret, at mine starter bedre, med en 0W-40. Dert skyldes nok, at 0W, har nogle andre additiver, end 10W. Vi har et par medlemmer, der kører med en 30-olie, men det har jeg endnu ikke prøvet. En 30-olie vil være "tyndere" ved arbejdstemperatur, hvilket skulle give en lettere motorgang. Principielt, skal man dog ikke eksperimentere med en anden "tykkelse/viskositet" ved arbejdstemperatur, end den fabrikanten anbefaler ved arbejdstemperatur.

Ved arbejdstemperatur, har en 0W-40 og en 10W-40 eller 15W-40 samme vsikositet, nemliglig 40, så ved arbejdstemperatur, er der teoretisk ingen forskel.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18

Tak for de fine svar, kragen. Tilbage til udgangspunktet; i dag kørte jeg ud til min gamle automekaniker og lånte en luftnøgle. Ganske rigtigt, der sad en skive. Den måler kun 1,2mm i tykkelse, og som en lærling derude sagde; den skive gør ingen forskel. Men det gør den altså, vil mene 7km/t mere i topfart. Det synes jeg også er værd at tage med, uden det bliver for vildtGriner

Venligst Erik.
Svar
#19
(16-09-2011, 13:26)Scooterballe Skrev: Tak for de fine svar, kragen. Tilbage til udgangspunktet; i dag kørte jeg ud til min gamle automekaniker og lånte en luftnøgle. Ganske rigtigt, der sad en skive. Den måler kun 1,2mm i tykkelse, og som en lærling derude sagde; den skive gør ingen forskel. Men det gør den altså, vil mene 7km/t mere i topfart. Det synes jeg også er værd at tage med, uden det bliver for vildtGriner

Venligst Erik.

Lidt, har også ret Blink med øjet

Og selvfølgelig gør selv 1,2 mm en forskel. På f.eks. PGO er der 4mm forskel på skiven i en 30'er og en 45'er, og selvom man ikke kan omregne det direkte, da remskivernes bane ikke er lineær, så giver det da i det i omegnen af 4 km/t per mm.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#20
(16-09-2011, 14:11)kragen Skrev: Lidt, har også ret Blink med øjet

Og selvfølgelig gør selv 1,2 mm en forskel. På f.eks. PGO er der 4mm forskel på skiven i en 30'er og en 45'er, og selvom man ikke kan omregne det direkte, da remskivernes bane ikke er lineær, så giver det da i det i omegnen af 4 km/t per mm.

Har rent faktisk lige målt mine forskellige skiver (både 30'r og 45'r) og på 30'r ringen er der stor forskel. Jeg har en der er 6,99/7mm, en der er 7,99/8mm og en der er 7,70mm. 45'r ringene er 3,96/4mm bredde.

Ivecar plus 2023.
Svar
#21
(16-09-2011, 14:17)Jps Skrev: Har rent faktisk lige målt mine forskellige skiver (både 30'r og 45'r) og på 30'r ringen er der stor forskel. Jeg har en der er 6,99/7mm, en der er 7,99/8mm og en der er 7,70mm. 45'r ringene er 3,96/4mm bredde.

Jeg har jo ikke gjort det så meget ud i PGO'er Griner , så jeg har de 8 og 4 mm fra typegodkendelserne.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(16-09-2011, 14:19)kragen Skrev: Jeg har jo ikke gjort det så meget ud i PGO'er Griner , så jeg har de 8 og 4 mm fra typegodkendelserne.

Nej, men så det godt, jeg kan lære dig en smule om Big, der ikke står i godkendelsen Blink med øjet.

Grunden til mine målinger af skiverne, er at jeg idag hvor Big2 igen er 100% lovlig, kører 31,8-32,1 kmt/t med 8 grams ruller i (standard er 7,5 grams) plus den ring som er 7,99/8 mm. Så regner med at en tyndere skive giver et par km/t på toppen Grin. 45'r ringen som jo er tyndest kommer ikke i, da den jo så kører 45.

Ivecar plus 2023.
Svar
#23
Hej

Jeg har også en Yamaha Neos 4T 30 km som har rundet de første 1200 og dermed også første serice.
Det er en fantastisk maskine MEN 31 kmh/t er godt nok skidt. Min gamle Neos 2T kørte de 55 uden skiven. I de 8 år jeg kørte på den blev jeg aldrig stoppet. Der er rigtig meget kontrol i mit område så da jeg købte den nye Neos ville jeg have den lovlig. Men 31 er altså virkelig langsomt. Den skive der tales om, hvis den bliver fjernet giver den så små + 7 mere på toppen?? Det ville jo være helt perfekt da den så ville ligge på de 39-40 og dermed stadig være lovlig. Er der nogle der kan bekrfte dette, måske dig Erik? Hvor sidder den skive og er den let at fjerne?

p.s. To dage efter jeg købte min nye Neos blev jeg stoppet og rullefeltet sagde 31Smil

Ser frem til at høre fra en af jerSmil

Allan
Svar
#24
(09-01-2013, 19:41)allandk Skrev: Hej

Jeg har også en Yamaha Neos 4T 30 km som har rundet de første 1200 og dermed også første serice.
Det er en fantastisk maskine MEN 31 kmh/t er godt nok skidt. Min gamle Neos 2T kørte de 55 uden skiven. I de 8 år jeg kørte på den blev jeg aldrig stoppet. Der er rigtig meget kontrol i mit område så da jeg købte den nye Neos ville jeg have den lovlig. Men 31 er altså virkelig langsomt. Den skive der tales om, hvis den bliver fjernet giver den så små + 7 mere på toppen?? Det ville jo være helt perfekt da den så ville ligge på de 39-40 og dermed stadig være lovlig. Er der nogle der kan bekrfte dette, måske dig Erik? Hvor sidder den skive og er den let at fjerne?

p.s. To dage efter jeg købte min nye Neos blev jeg stoppet og rullefeltet sagde 31Smil

Ser frem til at høre fra en af jerSmil

Allan

Når skiven pilles, så stiger farten typisk med 15-25 km/t. Mine Big's (2 taktere) rendte ca. 50-55 km/t, uden skiven. En 4 takter er jo lidt sløvere i betrækket Blink med øjet, så regn med de 45-50 km/t når skiven er ude. Desuden er den ikke lovlig selvom den kører 39-40 km/t. Bøderne starter jo allerede ved 31 km/t(lasermåling) og ved 43 på rullefeltet.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: