Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dims på udstødning
#1
Hej har købt en Pexma 30 scooter, fjernet skruen ved karburatoren. Så den køre ca 60-65, jeg køre den dog stadig lidt blidt den skal vel lige køres lidt til inden man piner den helt ud.

Jeg har kigget lidt på udstødningen hvor på der sidder en dims med en gummislange der går op til indsugningen ved karburatoren. Har prøvet at pille denne slange af for at mærke om dimsen suger eller blæser udstødnings luft op til indsugningen. når man giver den noget gas syntes jeg det mærker som om den laver et kraftigt sug. Er der nogen her der ved hvad det er den gør denne dims? jeg kam ikke finde den beskrevet i nogle af de manualer jeg har kunnet finde på nettet.
Onkeltom
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
onkeltom Skrev:Hej har købt en Pexma 30 scooter, fjernet skruen ved karburatoren. Så den køre ca 60-65, jeg køre den dog stadig lidt blidt den skal vel lige køres lidt til inden man piner den helt ud.

Jeg har kigget lidt på udstødningen hvor på der sidder en dims med en gummislange der går op til indsugningen ved karburatoren. Har prøvet at pille denne slange af for at mærke om dimsen suger eller blæser udstødnings luft op til indsugningen. når man giver den noget gas syntes jeg det mærker som om den laver et kraftigt sug. Er der nogen her der ved hvad det er den gør denne dims? jeg kam ikke finde den beskrevet i nogle af de manualer jeg har kunnet finde på nettet.

Det er en "kat" eller en røgvender, om du vil. Den skulle give en renere røg ud af udstødningen??, men virker også lidt som en begrænsning.
Svar
#3
onkeltom Skrev:Er der nogen her der ved hvad det er den gør denne dims? jeg kam ikke finde den beskrevet i nogle af de manualer jeg har kunnet finde på nettet.

Det ville jeg også gerne vide noget om
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#4
Ok hvis det er en form for begrænsning, kan man så ikke bare fjerne den eller blokere/lukke slangen så den ikke kan trække luft fra indsugningen? eller er det bedre at købe en anden udstødning der ikke har den fidus monteret. den sidder vel ikke på alle 4 takt scootere. Mon det forresten er lovligt køre med den uden.
Onkeltom
Svar
#5
Hele ideen er, at hæve temperaturen i udstødningen, så uafbrændte skadelige gasser ikke fiser ud og forurener moder natur og os.
Der bliver suget luft ind gennem en ventilboks og et rør på den forreste del af udstødningen (forrøret), det sker ved hjælp af den pulserende gas, der jo er i udstødningen.
Når den friske luft så rammer den varme udstødningsgas, bliver temperaturen meget højere og kan derefter sendes videre til katalysatoren, som så renser gasserne.
Katalysatoren er en ureguleret type kaldet SAS (Sekundary Air Sytem), der ikke bliver styret af en lambda sonde som på biler og mc'er (og Honda Zoomer !), så helt effektiv er den derfor ikke.

Katalysatoren hæmmer gasstrømmen ved relative høje omdrejninger, derfor skal den væk (ny udstødning) hvis motoren skal spille frit, så en begrænsning kan man godt kalde det. :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg har den samme slange på min T-Rex 110 - vil man vinde noget ved at blokere slangen?

Jeg tænker - kan det skade noget at lukke slangen med en klemme - (jeg mener, hvis der bliver noget ballade, kan man jo bare fjerne klemmen).

Vinder man noget ved det? Eller kan det skade noget i motoren...

Der findes desværre ikke længere en udstødning uden kat til T-Rex 110'eren.
Svar
#7
Corty Skrev:Jeg har den samme slange på min T-Rex 110 - vil man vinde noget ved at blokere slangen?

Jeg tænker - kan det skade noget at lukke slangen med en klemme - (jeg mener, hvis der bliver noget ballade, kan man jo bare fjerne klemmen).

Vinder man noget ved det? Eller kan det skade noget i motoren...

Der findes desværre ikke længere en udstødning uden kat til T-Rex 110'eren.

Der sker ikke noget ved at fjerne/blokere systemet, men katalysatoren er der jo stadig i potten, så en decideret effektforøgelse får man ikke før man skifter potten, og den lunkne luft gør at katalysatoren med tiden soder til (effekttab).
Den umidlbare fordel ved bare at lukke for luften er, at potten ikke bliver så sindsyg varm så den brænder lakken af og evt. kan sætte ild til naboens hæk.
Men altså, en ny potte uden KAT er klart at foretrække.
Svar
#8
Nåh ok.... men tak for svaret.

Du ved vel ikke om man kan skaffe en potte til en T-Rex 110 uden kat, vel?

Iht importøren produceres de ikke længere....
Svar
#9
Corty Skrev:Du ved vel ikke om man kan skaffe en potte til en T-Rex 110 uden kat, vel?

Iht importøren produceres de ikke længere....

Ikke umidlbart, men mon ikke der findes en tunpotte af en slags til den ?

Ellers kan man jo finde en potte uden KAT, der kan sidde i ophængene på blokken, og montere den på det orig. forrør. kræver self. lidt skæren og svejseri.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
110 ccm 2-takts potter hænger ikke ligefrem på træerne...

Jeg kender en der prøvede med en 70ccm knækker, og det gik helt galt, da de først fungerer laangt over redline på T-Rex'en, som er 9000 rpm.

Jeg vil også helst have en der ser alindelig ud.
Svar
#11
Corty Skrev:110 ccm 2-takts potter hænger ikke ligefrem på træerne...

Jeg kender en der prøvede med en 70ccm knækker, og det gik helt galt, da de først fungerer laangt over redline på T-Rex'en, som er 9000 rpm.

Jeg vil også helst have en der ser alindelig ud.

Hvordan er ophængnene på motorblokken, er det som en 50cc T-Rex ?
For så kan du fikse en 110cc potte fra en Jog 110cc motor på dit forrør, den ligner en ganske alm. potte - rund og sort med varmeskjold, og burde spille med din motor.
Du kan se den her på vores testJog.. Griner
http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=675
Svar
#12
Jeg har ikke mulighed for at komme til svejseapparat så det skulle helst være en "lige-til-at-skrue-på" vare.

Men idéen fejler da ikke noget.

Og ja, jeg mener den er magen til 50cc T-Rex'en.
Svar


Forum spring: