Søg Garagen Hej Gæst! Register

Strømproblemet på Big'en Update D.11/1(med billede)
#1
Hej BS

Den gamle her, er virkelig på skideren , ang mit problem med strømmen på Big'en. Læs evt. mit tidligere topic: Strømproblem.


Idag har jeg prøvet at måle mig frem til fejlen, men det eneste jeg har fået ud af det er at målingerne viser 12,5 V, de steder jeg har prøvet?
Jeg har så efterfølgende prøvet at sætte sikringen på igen, og så gnister det(selvom tændingen er slukket??). Og det klikker tilsyneladende ved statoren. Er den mon ved at være død?? Den er kun 4 et halvt år gammel Grin .

Sikring

Billedet viser sikringen. Når man føre den anden ledning til sikringen så gnister det og klikker så ved statoren tror jeg, men er ikke 100% sikker.
Nogen der kan hjælpe mig her. Jeg kan ikke undvære min Big, alt for længe.

Update
Fejlen er måske fundet.
stelforbindelse

Dette billede viser området hvor fejlen måske ligger, nemlig en stel forbindelse til den ene pære i baglygten. Desværre kan jeg ikke få et bedre billede af det. Stelforbindelsen var faldet a' den ene pære (er sat på igen), og lige nu står scooteren med tænding på, og sikringen holder endnu .
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ensretteren var også en mulighed!

I hvert fald hvis man kan overføre de kinesiske diagrammer fra diverse manualer her på siten til PGO, så føres ladestrømmen baglæns igennem sikringen til batteriet.
Hvis ensretteren er syg (kortsluttet!), vil den kraftige vikling i generatoren komme til at ligge direkte over batteriet (gennem sikringen) uden om tænding mm.

Ifølge den fundne manual til City Scooter, så er der tale om en dobbelt-diode med 2 indgange fra generatoren og en fælles udgang på batterisiden. Hvis bare en af dioderne er kortsluttet, vil problemet opstå.

Den sære lyd, du omtalte, da fejlen opstod, kunne tyde på at den ene diode er kortsluttet. Derved vil du nemlig under motorgang få forskellig belastning af generatoren alt efter hvor motoren står.

Jeg ved ikke, om du kan komme til at afbryde ensretteren på en eller anden måde.
Har du et ohm-meter, skal det sættes i den stilling, der typisk er angivet ved en diode, og så skal der være passage fra generator til batteri, men ikke omvendt.
Sæt instrumentes + ledning på generatorsiden og - ledningen på batterisiden. Her skal instrumentet slå ud og gå mod 0 eller måske vise et tal a'la 785 eller så. Ved omvendt forbindelse skal der ikke være nævneværdig ændring fra at du bare står med ledningerne lige ud i luften.

Testen SKAL dog foretages med ensretteren isoleret fra det øvrige kredsløb på i hvert fald den ene side. Ellers måler du også lækage igennem alt muligt andet.

Har du ikke et ohm-meter kan du stadig teste ensretteren med et batteri og en pære. Det kan være nødvendigt med en spænding på 2 volt eller mere, og du bør ikke gå over en 15-18 volt. Husk, det skal være jævnspænding, men den behøver ikke at være særlig ren. En Lego eller Fleischman transformer kunne gøre det. Kørestrømsudgangen!
Svar
#3
En ensretter tror jeg ikke har på big'en, men derimod en "modstand for spændingsregulator", mon det er den, der driller?.
Svar
#4
alle har en ensretter. genratoren laver veksel strøm og et batteri har jævn strøm. din start motor skal også have jævn strøm. der sidder en ensretter der laver veksel strøm om til jævn strøm. hvis ik du har sådan en ja så har du problemer.
Svar
#5
siestaknud Skrev:alle har en ensretter. genratoren laver veksel strøm og et batteri har jævn strøm. din start motor skal også have jævn strøm. der sidder en ensretter der laver veksel strøm om til jævn strøm. hvis ik du har sådan en ja så har du problemer.

Jamen det har jeg så nok også alligevel Smil:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Citat:En ensretter tror jeg ikke har på big'en, men derimod en "modstand for spændingsregulator", mon det er den, der driller?.

Indrømmet, jeg ved ikke rigtig hvad den fjerde ledning til/fra ensretteren (voltage rectifier) på diagrammet skal gøre. Måske er der tale om en ensretter-bro (ialt 4 dioder), hvor kun + grenen er i brug?
Den sidste ledning går til stel, hvilket 'bunden' af generatoren også gør, så ...

På din maskine kan kredsløbet se anderledes ud, men jeg vil blive meget forbavset, hvis du ikke har en ensretter.

Jævnspændingsgeneratorer er dyrere at fremstille, og de er ikke nær så effektive. Det var trods alt derfor bilerne gik bort fra dem, da ensretterne blev tilstrækkeligt pålidelige sidst i 60'erne.

"Modstand for spændingsregulator" ?
Den er jeg noget usikker på, hvad laver. Regulerer strømmen i generatorens magnetisering, måske ?

Vedhæftet er dels et udpluk fra City Scooter manualen, samt en skitse af, hvordan jeg tror det skal fortolkes.

Noget kunne tyde på, at generatoren er forbundet gennem et særskilt stik på City Scooter. Hvordan på din?

Det kunne måske være en ide at prøve at afbryde det og så prøve nummeret med sikringen igen. Hvis der ikke kommer gnister, er det ensretteren eller generatoren. Og hvis det stadig gnistrer er ensretteren stadig ikke frifundet, men her er i hvert fald et sted vi kan komme til at måle.
Du skal nok ikke forsøge at dreje tændingsnøglen, da generatoren meget vel kan være med til at styre CDI'en.
(Eller gælder det kun for 4-taktere ?)
Der er åbenbart forbindelser mellem de 2.
Svar
#7
Nu ved jeg af gode grunde ikke om man kan overføre det skema til en Big. Jeg tror der er lidt forskel på dem?? Og jeg har stadig ikke kunnet finde fejlen. Nu har jeg næsten splittet sccoteren ad, for at kunne komme ind til de forskellige ledninger. Og så fandt jeg ud a'(via THansen), at spændingsregulatoren er til lyset Smil.
Svar
#8

http://www.cosmotor.com/Parts%20Diagrams...go_f10.png
har jeg fundet en skitse af Max'ens kabling og den tilhørende
http://www.cosmotor.com/Parts%20Diagrams...umbers.htm
lister de enkelte stumper.

Indrømmet det er ikke specielt tydeligt, men nummer 19 kunne være Regulator/Rectifier. Den findes nederst i gruppen til højre på skitsen.

Man kunne være heldig at finde flere og bedre skitser på nettet.
Jeg bad Google om at søge på: pgo wiring
og fandt de pågældende dokumenter på første hit.
Svar
#9
http://www.vjmw.org/workshop/hard_lights.htm

Kommer med en lille forklaring på begrebet reg/rec.
3. afsnit og fremefter

Det kan meget vel være den dims, vi er på jagt efter!
Og hvis der sidder en elektronisk regulator i sagen, forklarer det hvorfor der også er behov for en stelforbindelse, som vist på City Scooter diagrammet.

Umiddelbart tolker jeg skitsen til, at kalorius sidder i venstre side i nærheden af CDI'en.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
walker1 Skrev:
http://www.cosmotor.com/Parts%20Diagrams...go_f10.png
har jeg fundet en skitse af Max'ens kabling og den tilhørende
http://www.cosmotor.com/Parts%20Diagrams...umbers.htm
lister de enkelte stumper.

Indrømmet det er ikke specielt tydeligt, men nummer 19 kunne være Regulator/Rectifier. Den findes nederst i gruppen til højre på skitsen.

Man kunne være heldig at finde flere og bedre skitser på nettet.
Jeg bad Google om at søge på: pgo wiring
og fandt de pågældende dokumenter på første hit.

Jeg har godtnok en manual til Big'en(ligger også her på BS), men den fortæller desværre, ikke ret meget om det elektriske.
Svar
#11
Så er der en lille update ang. problemet med strømmen. Se 1. indlæg. Smil
Svar
#12
Det er godtnok sjovt, at rode med strøm . Jeg lod tændningen stå på i 10 minuter's tid, for at se om sikringen holdt. Det gjorde den, men batteri'et gik død(naturligt nok jo). Og jeg har ingen oplader.
Svar


Forum spring: