Søg Garagen Hej Gæst! Register

Strømproblemet på Big'en Update D.11/1(med billede)
#13
Nu fik jeg ikke helt fat i, hvilken belastning du havde på uder de 10 minutter.

I et tidligere indlæg nævnte du, at spændingen på batteriet viste 12,5V, hvilket betyder, at det allerede da var stærkt på vej nedefter. (Måske 10% restkapasitet)
Fuldt opladt har en blyakumulator typisk 13,5V. Ved ca. 11,6V vil du dårligt have strøm til lyset i dit instrumentpanel. Det er batteriets indre modstand, der er den største faktor her.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
walker1 Skrev:Nu fik jeg ikke helt fat i, hvilken belastning du havde på uder de 10 minutter.

I et tidligere indlæg nævnte du, at spændingen på batteriet viste 12,5V, hvilket betyder, at det allerede da var stærkt på vej nedefter. (Måske 10% restkapasitet)
Fuldt opladt har en blyakumulator typisk 13,5V. Ved ca. 11,6V vil du dårligt have strøm til lyset i dit instrumentpanel. Det er batteriets indre modstand, der er den største faktor her.

Jeg havde bare drejet nøglen, og intet andet.

Og at batteriet(vedligeholdelsesfrit) viste 12,5 volt, er da godtnok til at holde scooteren kørende under normale omstændigheder?? Jeg har aldrig målt det batteri, hvor det viste mere end de 12,5 Volt. Jeg har heller ikke opladt det ved hjælp af oplader på noget tidspunkt. Det har scooteren selv sørget for hele tiden Smil.
Svar
#15
OK, det er ikke utænkeligt at gel aku'er ter sig en anelse forskelligt fra alm. syreudgaver.

Men at batteriet gik død efter 10 minutter tyder på, at der stadig er en ikke uvæsentlig afladning til stede.

På den anden side, hvis batteriet var nået 'ud over skrænten', så kunne den indre modstand have været nok til at begrænse strømmen, så sikringen overlevede.
Sådan en sag er jo åbenbart typisk på omkring 10A, så indre modstand plus ledninger frem til fejlen og tilbage igen skal ikke være meget mere end en enkelt ohm, for at den klarer frisag. Ledningsnettet alene kan det næppe have været, da det kræver i størrelseordenen 45 meter ledning frem og tilbage. (Ved 0,75 kvadrat.)

Hvorledes konstaterede du, at batteriet rent faktisk var dødt?
Og holdt du øje med det i løbet af de 10 minutter ?

Med tænding på, men alle lyskontakter slået fra (?) burde det kun være sådan noget som benzin- og oliemålere og evt. lidt overvågning i CDI'en, der er aktiv. Ikke det store forbrug vil jeg tro.
Hvis lyset derimod var tændt, er det en helt anden sag. Ifølge City Scooter diagrammet, vil der imidlertid ikke være noget lys tændt, med mindre motoren kører. Hvordan plejer det at være på Big'en ?
Og har du observeret noget andet for nylig?
Svar
#16
walker1 Skrev:OK, det er ikke utænkeligt at gel aku'er ter sig en anelse forskelligt fra alm. syreudgaver.

Men at batteriet gik død efter 10 minutter tyder på, at der stadig er en ikke uvæsentlig afladning til stede.

På den anden side, hvis batteriet var nået 'ud over skrænten', så kunne den indre modstand have været nok til at begrænse strømmen, så sikringen overlevede.
Sådan en sag er jo åbenbart typisk på omkring 10A, så indre modstand plus ledninger frem til fejlen og tilbage igen skal ikke være meget mere end en enkelt ohm, for at den klarer frisag. Ledningsnettet alene kan det næppe have været, da det kræver i størrelseordenen 45 meter ledning frem og tilbage. (Ved 0,75 kvadrat.)

Hvorledes konstaterede du, at batteriet rent faktisk var dødt?
Og holdt du øje med det i løbet af de 10 minutter ?

Med tænding på, men alle lyskontakter slået fra (?) burde det kun være sådan noget som benzin- og oliemålere og evt. lidt overvågning i CDI'en, der er aktiv. Ikke det store forbrug vil jeg tro.
Hvis lyset derimod var tændt, er det en helt anden sag. Ifølge City Scooter diagrammet, vil der imidlertid ikke være noget lys tændt, med mindre motoren kører. Hvordan plejer det at være på Big'en ?
Og har du observeret noget andet for nylig?

Jeg drejede nøglen(og intet andet tilsluttet) og ventede i ca. 10 min, og gik derefter ud, for at tjekke det. Måleren viste knap 4 Volt på batteriet efter den måling, lige nu viser en måling knap 9 Volt(uden at det er blevet opladet? )

Der kommer først lys på Big'en når motoren er igang, og jeg har ikke observeret nogle andre ting undervejs der skulle kunne have indikeret, at noget var under opsejling. Men jeg tror at en medvirkende årsag til big'ens strømnedbrud kunne være, at jeg har en 35/35Watt's halogenpære i forlygten(det normale er 18/18 med alm. pære). Jeg har godtnok kørt med den pære i ca 3 mdr uden problemer. Men så er regulatoren/ensretteren stille og roligt stået a'??
Svar
#17
OK. Kan forstå, at du i hvert fald har et voltmeter! Smil

4 Volt!? Så skal du i hvert fald ikke lave mere med det batteri, før det har fået en gennemgribende opladning! Håber det overlever!

Nu ved jeg ikke, hvor intelligent en sådan reg/rec er. Man skulle tro, at dit dobbelte forbrug i forlygten blot har betydet, at ladningen på batteriet er gået langsommere. (mindre overskud)

På den anden side kan det godt have trukket større strøm og dermed afsat mere effekt i regulatoren, så den har kørt på kanten af det tilladelige.
Hvis en transistor er rated til f.eks 10A, og du trækker 12, betyder det ikke nødvendigvis at den står af øjeblikkeligt. Levetiden bliver dog sandsynligvis forringet! Ikke mindst fordi der er så meget mere varme, der skal ledes bort. Der er trods alt noget, der hedder termisk modstand, så selv om din køleplade (her scooterens chassis) måtte være uendelig god, så bliver transistoren altså varmere indeni.

Det er vel ikke sådan, at dit meter også kan måle strøm? Naturligvis i størrelsesordner, der matcher sikringens rating. (10A er ret normalt for mange instrumenter i dag, uanset prisklasse)
Kan det måle ohm (modstand), og er der en diode-tester?
Sidstnævnte kan være en særskilt stilling, men kan også være et af modstandsområderne, der foruden en talværdi er angivet ved et diode-symbol. A'la ---|>|--- Smil

Da der åbenbart sidder mere end blot en dum ensretter i systemet, kan det være betydeligt sværere at måle den igennem, hvis den virker. På den anden side kan en afbrændt serieregulator (transistor) meget vel have startet en lavine, der har taget en masse med sig i faldet, så der nu er noget nær 'hole through'.

Har du fundet frem til reg/rec-enhedens placering?
Og er det muligt at komme til at måle (ohme/diodeteste) på den, uden at den er forbundet til, hvad den nu ellers normalt er forbundet til ?

Fejlen er, så vidt jeg har forstået, også til stede, når tændingen er slået fra, så der er i første omgang ingen grund til at slå den til.
I første omgang var det derfor en mulighed, at ohme/diodeteste fra sikringen til stel med og uden reg/rec sat til. Dette skal naturligvis gøres med batteri frakoblet. (Så kan det få en opladning i mellemtiden Smil

OK, vi er i gang med udelukkelsesmetoden her, men et sted skal vi jo begynde eftersøgningen Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Puha for en smørre du har skrevet Griner . Jeg har brugt en multimetertester til målingen. Jeg går igang med at samle alle ledninger jeg har rodet med, og så prøver jeg at få liv i "lortet" Smil. Jeg skal også til byen idag og hente regulator/ensretter og evt en ny tændspole.[/quote]
Svar
#19
Du kan selvfølgelig godt hente stumpen nu, men måske var der økomomisk gevist, ved først at finde ud af, om det er den?

Du kan jo også have slidt isoleringen på et kabel over og ad den vej skabt en kortslutning til stel. Eller den kan have ligget for tæt på udstødningen eller andre meget varme dele med samme fejl til følge.
Sidstnævnte burde dog afstedkomme en sær lugt af smeltet plastic, da skaden opstod Smil

Eller har du allerede konstateret, at reg/rec er defekt?

Jeg er vant til at søge efter fejl i kredsløb med mange små sorte dimser, men det betyder ikke, at jeg nødvendigvis rammer plet i første skud :oops:
Svar
#20
walker1 Skrev:Du kan selvfølgelig godt hente stumpen nu, men måske var der økomomisk gevist, ved først at finde ud af, om det er den?

Du kan jo også have slidt isoleringen på et kabel over og ad den vej skabt en kortslutning til stel. Eller den kan have ligget for tæt på udstødningen eller andre meget varme dele med samme fejl til følge.
Sidstnævnte burde dog afstedkomme en sær lugt af smeltet plastic Smil

Eller har du allerede konstateret, at reg/rec er defekt?


Godt nyt

Nu har motoren været startet(kørt i 5 min), men der er ikke meget strøm på dyret(af gode grunde), så der er foreløbig kun svagt lys fra baglygten og respons fra omdrejningstælleren(alt andet var pillet fra), men det kommer vel tilbage når batteriet er på fuld styrke igen ? Smil
Svar
#21
Bravo!!!
Og er det med eller uden reg/rec sat til ?
Eller er der andre stumper, du har slået fra?

Eller er det hele bare pludselig gået i orden igen?

Den sidstnævnte type fejl er så absolut de værste at lokalisere! Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
prøv at tage batteriet helt af og start maskinen på kick. hvis der lige pludselig er fuld knald på alt (undtagen bremslys, blinklys og horn) så er dit batteri klappet sammen og sluger al strøm. en scoter/knallert kan sagtens køre uden batteri.
Svar
#23
Hvis alt er sat til, og der kun er problemer med lyset, sikkert grundet et fladt batteri, så skal du sikkert til at gennemgå ledningsnettet, som jeg skrev tidligere i en opdateret post.

Der jo stadig risiko for, at fejlen genopstår, når du tager det første sving, kører over et bump eller foretager en opbremsning.
Svar
#24
walker1 Skrev:Hvis alt er sat til, og der kun er problemer med lyset, sikkert grundet et fladt batteri, så skal du sikkert til at gennemgå ledningsnettet, som jeg skrev tidligere i en opdateret post.

Der jo stadig risiko for, at fejlen genopstår, når du tager det første sving, kører over et bump eller foretager en opbremsning.

Til det 1. Jeg har gennemgået ledningsnettet et par gange efterhånden, og kan ikke finde brud, men det(brudet) kan jo ligge inde under plastikken. Jeg har ikke gidet pille det der er viklet om ledningerne a'. Smil

Til det 2. Ja det er der, men jeg må så sørge for, at der ikke er nogen ledninger der ligger mod stel, evt ved at bruge klisterbånd.
Svar


Forum spring: