Søg Garagen Hej Gæst! Register

NRG'en fik (næsten) hedeslag
#1
Jeg lagde et stykke pap ind og dække for køleren idag, for at få arbejds temperaturen op på normal. På en 10 km's tur gik det først fint - på halvvejen havde den nået den sædvanlige (sommer-) arbejdstemperatur midt på meteret, og blev der et stykke tid.

Men da jeg nærmede mig målet og havde holdt for rødt et par steder, steg den 2 streger over normalen. Så var jeg inde og tanke, og efter tankningen sprang den igang som den vist aldrig har gjort før: efter jeg bare havde kigget på startknappen.

Men under exit fra tankstationen og de sidste 300 meter hjem, var temperaturen en streg fra maksimal visning. Ikke så godt.

Jeg har også dækket hele køleren af, så imorgen vil jeg fjerne en del af pappet og se om ikke den finder en mere afbalanceret temperatur.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg ville helt klart montere (midlertidig evt.) en lille Stage6 temp.-måler (250kr), som præcis viser hvilken temp. vandet har. De orig. temp.-målere siger jo ikke rigtig noget om hvad deres streger viser i grader. Det kan jo godt være at din motor enten over el. underkøler, det kan kun konstateres med en ciffermåler som fx. Stage6 måleren.
Svar
#3
Energy Skrev:Jeg ville helt klart montere (midlertidig evt.) en lille Stage6 temp.-måler (250kr), som præcis viser hvilken temp. vandet har. De orig. temp.-målere siger jo ikke rigtig noget om hvad deres streger viser i grader. Det kan jo godt være at din motor enten over el. underkøler, det kan kun konstateres med en ciffermåler som fx. Stage6 måleren.

Nej, nu er jeg jo en meget ugidelig mand, men jeg er faktisk indehaver af Piaggios diagnosecenter til den her knallert. Hvis nu jeg gad slutte den til en dag, kunne jeg garanteret få en temperaturmåling i tal. Jeg skal bare lige tage mig sammen Smil

Tak for rådet!
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#4
Johnny-2-hjuler Skrev:Nej, nu er jeg jo en meget ugidelig mand, men jeg er faktisk indehaver af Piaggios diagnosecenter til den her knallert. Hvis nu jeg gad slutte den til en dag, kunne jeg garanteret få en temperaturmåling i tal. Jeg skal bare lige tage mig sammen Smil

Tak for rådet!

Nåja, diagnosecenteret viser sikkert den værende temp., ligesom Aprilia's software/gameboy også gør - det tænkte jeg ikke lige over. :wink:

S6 måleren er ellers lækker nok, med pæn baggrundsbelysning, og den husker max. temp. automatisk :

http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=703
Svar
#5
Energy Skrev:
Johnny-2-hjuler Skrev:Nej, nu er jeg jo en meget ugidelig mand, men jeg er faktisk indehaver af Piaggios diagnosecenter til den her knallert. Hvis nu jeg gad slutte den til en dag, kunne jeg garanteret få en temperaturmåling i tal. Jeg skal bare lige tage mig sammen Smil

Tak for rådet!

Nåja, diagnosecenteret viser sikkert den værende temp., ligesom Aprilia's software/gameboy også gør - det tænkte jeg ikke lige over. :wink:

S6 måleren er ellers lækker nok, med pæn baggrundsbelysning, og den husker max. temp. automatisk :

http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=703


Hvor kan man få fat i det der diagnosecenteret???
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
sukedk2001 Skrev:Hvor kan man få fat i det der diagnosecenteret???

Mig bekendt kun hos en forhandler. Det var der jeg fik mit. Før det ledte jeg på nettet, men fandt intet.

Jeg ved det egentlig ikke, men jeg tror muligvis det kun er til indsprøjtningsmodeller? Energy?

Jeg fik det ihvertfald fordi jeg skulle forsøge mig med en softwareopdatering for indsprøjtningen.

[Image: scooter_diagnostics_center.jpg]
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#7
Lækkert sæt der !.. :wink:

Ja, det kan kun bruges til Injeciton. På en alm. sugemotor er der jo ingen elektronikstyring andet en autochokeren og CDI'en.
Injection motoren styres fuldt elektronisk af en computerboks (ECU) der modtager oplysninger fra en del sensorer og pumper, og så justerer ECU'en dem "on the fly". Bla. neddrosles indsprøjtningstiden, så det virker som en begrænsning (den lovpligtige), og den kan så fjernes med det lækre Piaggio udstyr vi ser på billedet - udover at man også kan hente en masse andre oplysninger om motoren. Aprilia og Peugeot må nøjes med en Gameboy og et software kort, men det virker også.
Svar
#8
Energy Skrev:Lækkert sæt der !.. :wink:

Tak, jeg skammer mig stadig lidt over hvad jeg har givet for det Fortvivlethock:

Stikket øverst i billedet tilsluttes et stik under saddelen og er ansvarlig for aflæsning/opdatering af data, strømmen kommer fra knallertbatteriet via de 2 typiske klamper. Til sættet hører en datanetdel, jeg ikke ejer, men som kan tilsluttes en PC via serielporten. Således kan man overføre evt. opdaterede motorstyringsprofiler fra PC'en til centeret og derefter til knallertens hjerne.

Jeg ved at for Aprilia og Peugeots indsprøjtningsmodeller findes der en jævn strøm af opdaterede profiler, de gode mennesker kan downloade fra internettet og uploade til knallerten med deres Gameboys. For Piaggio/Gilera er det meget mindre udbredt, og forklaringen findes vel i at man her skal have afbildede apparat til 3000 kroner for at opdatere profilerne, og det har ikke den store folkelige appeal.

Jeg er stødt på en Hollænder der var overbevist om at selve softwaren i virkeligheden er præcis den samme for Aprilia, Peugeot og Piaggio/Gilera, da de alle kører med den samme motor. Plausibel påstand, men jeg ved ikke om det er sandt.

Bortset fra det, er ovenstående apparat jo en del mere bevendt som sandhedsvidne om motorens tilstand, end en gameboy er, så jeg er glad for at have det til hjælp, når knallerten en dag lyder mærkeligt, eller ikke vil starte, for jeg kan jo ikke benytte mig af karburatorsagkundskaben på denne maskine.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar
#9
De kører ikke med samme motor, men med samme type indsprøjtningssystem - Orbital, derfor nok samme software.

Aflæsningen på systemet afslører desværre ikke mekaniske fejl, kun elektriske. Så man er stadig nødt til at fejlfinde på normal vis, hvis en mekanisk defekt opstår.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg er ikke rigtig med, hvis motoren er vand kølet må den da have en termostat?? der automatisk sørger for at motor har den rigtige temperatur på 80 grader. det har alle biler da, det er jo det der er hele fidusen med en vandkølet motor!?
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#11
LETSINDIG Skrev:Jeg er ikke rigtig med, hvis motoren er vand kølet må den da have en termostat?? der automatisk sørger for at motor har den rigtige temperatur på 80 grader. det har alle biler da, det er jo det der er hele fidusen med en vandkølet motor!?

80 grader kommer en 2T slet ikke op på (så er der noget galt da), 50-60gr. er det optimale.
Termostater er ikke altid lige præcist tilpasset i de små motorer, og mange kører sågar helt uden når der tunes.
Hvis fx. bypass-hullet er for stort i termostaten kan kølesystemet overkøle så termostaten slet ikke åbner, det er et kendt symtom på små droslede 2T LC motorer.
Svar
#12
Tak til Letsindig og Energy. Jeg har nemlig også undret mig over hvorfor fænomenet overhovedet kan opstå, når nu man har termostater til præcis den opgave. Min forhandler har flere gange nævnt at visse Ditech'er kan køre med en del af køleren dækket hele året, for at nå en ordentlig arbejdstemperatur. Ellers soder de til og kan ikke starte mm.

Han har også et par gange nævnt noget med at scooternes køling er indstillet til et varmere klima (altså overkøler), hvilket forekommer mig lidt mærkeligt. Det er vel her en termostat kommer ind ..
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar


Forum spring: