Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kontrol af gearolie - hvor/hvordan (Aprilia Habana
#1
Jeg er (pr. igår) den lykkelige ejer af en Aprilia Habana Custom 2002, der kræver en kærlig hånd. Iflg. servicebogen er det tid til kontrol af oliestand i gearkasse - og jeg kan læse mig til type og at den rummer 130ml. Så langt så godt. Men hvor checker man - og hvordan tapper man af og påfylder nyt (når tid er)?

Speedometeret har vist sig stærkt optimistisk - det viser 13-15 km/t for meget. Der er vist kommet nyt kabel på - kan det være fejlmonteret - eller et forkert kabel?

Desuden er der nogle stumper, der skal skiftes - jeg har fundet ud af, at easyscooter.nl ser ud til at være ca. halv pris med nogle af tingene - og gratis fragt. Er der (endnu) bedre forslag?

På forhånd tak for svarene!

Fra en nybagt knallert 45-ejer, der prøver en ny verden efter mange år i bil (OK - vi har stadig en bil - det er kun et supplement).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(14-08-2011, 14:18)KASO Skrev: Jeg er (pr. igår) den lykkelige ejer af en Aprilia Habana Custom 2002, der kræver en kærlig hånd. Iflg. servicebogen er det tid til kontrol af oliestand i gearkasse - og jeg kan læse mig til type og at den rummer 130ml. Så langt så godt. Men hvor checker man - og hvordan tapper man af og påfylder nyt (når tid er)?

Speedometeret har vist sig stærkt optimistisk - det viser 13-15 km/t for meget. Der er vist kommet nyt kabel på - kan det være fejlmonteret - eller et forkert kabel?

På forhånd tak for svarene!

Fra en nybagt knallert 45-ejer, der prøver en ny verden efter mange år i bil (OK - vi har stadig en bil - det er kun et supplement).

Med hensyn til speedometeret, er det normalt at det viser for meget. Det kan du ikke ændre på. Vedrørende olie, så må der være en plastikprop ved baghjulet, og en aftapningsskrue under blokken (variatorhuset).

Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(14-08-2011, 15:05)Jps Skrev: Med hensyn til speedometeret, er det normalt at det viser for meget. Det kan du ikke ændre på. Vedrørende olie, så må der være en plastikprop ved baghjulet, og en aftapningsskrue under blokken (variatorhuset).

OK - tak!
Jeg forventede også, at det ville vise for meget - men måske knapt så meget for meget Grin

Jeg chekker for propper...
Svar
#4
Her sidder de på en Big:
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Tak for billederne - jeg synes dog ikke, at jeg kan genfinde propperne på Habana'en - det er tænkeligt, at jeg skal have skjoldet af bagpå, så jeg kan se lidt mere af teknikken....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(14-08-2011, 18:55)KASO Skrev: Tak for billederne - jeg synes dog ikke, at jeg kan genfinde propperne på Habana'en - det er tænkeligt, at jeg skal have skjoldet af bagpå, så jeg kan se lidt mere af teknikken....
Det er muligt, ja. Det jo en kompakt scooter. Smil


Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Jeg må rode lidt mere. Planen er at få rettet div. fejl, skiftet bagdækket (der ser lidt "træt" ud), så den kan blive helt fin igen.

Jeg løb dog ind i et sært problem på en lille prøvetur idag. Efter at have kørt lidt, satte den ud, da jeg skulle sætte igang efter at have holdt stille i et kryds. Jeg startede (ubesværet) igen og fortsatte, men ved næste kryds gjorde den det samme. Her kunne jeg så ikke starte igen. Jeg ventede lidt, rodede lidt (uden held) med tændrørskabel (jeg havde lige chekket tændrør hjemmefra). Benzinmåleren viste fuld tank (hvilket nok ikke er helt korrekt, da den havde kørt 30-40km i går aftes), men jeg skruede låget af tanken - dog uden at blive klogere. Den startede herefter fint igen, og kørte hjem uden problemer.

Jeg ved ikke, om det skyldtes, at den var kølet lidt ned (der var ingen problemer i går aftes på den lange tur) eller om der var undertryk i tanken - jeg kunne dog intet høre, da jeg skruede låget af..... Fortvivlet

Svar
#8
(14-08-2011, 19:21)KASO Skrev: Jeg må rode lidt mere. Planen er at få rettet div. fejl, skiftet bagdækket (der ser lidt "træt" ud), så den kan blive helt fin igen.

Jeg løb dog ind i et sært problem på en lille prøvetur idag. Efter at have kørt lidt, satte den ud, da jeg skulle sætte igang efter at have holdt stille i et kryds. Jeg startede (ubesværet) igen og fortsatte, men ved næste kryds gjorde den det samme. Her kunne jeg så ikke starte igen. Jeg ventede lidt, rodede lidt (uden held) med tændrørskabel (jeg havde lige chekket tændrør hjemmefra). Benzinmåleren viste fuld tank (hvilket nok ikke er helt korrekt, da den havde kørt 30-40km i går aftes), men jeg skruede låget af tanken - dog uden at blive klogere. Den startede herefter fint igen, og kørte hjem uden problemer.

Jeg ved ikke, om det skyldtes, at den var kølet lidt ned (der var ingen problemer i går aftes på den lange tur) eller om der var undertryk i tanken - jeg kunne dog intet høre, da jeg skruede låget af..... Fortvivlet

Bor et lille hul (1-2mm) i tanklåget, bare for en sikkerheds skyld. Så kommer der ihvertfald ikke undertryk i tanken. Har selv gjort det på begge mine Big's.

Fandt denne manual. Måske kan du bruge den?
http://www.sgnc.dk/documents/00002.pdf

Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(14-08-2011, 19:41)Jps Skrev: Bor et lille hul (1-2mm) i tanklåget, bare for en sikkerheds skyld. Så kommer der ihvertfald ikke undertryk i tanken. Har selv gjort det på begge mine Big's.

Fandt denne manual. Måske kan du bruge den?
http://www.sgnc.dk/documents/00002.pdf

Det kunne være, at det var en god idé ...

Jeg har faktisk lige hentet den - mange tak!Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg fandt "synderen": Min tændrørshætte har kendt bedre dage, så den er ved at skille ad indvendig. Jeg har skrevet en ny på ønskesedlen Smil

Jeg er blevet stor fan af easyparts.nl - der er tegninger over hver en skrue, så man kan finde alt. Cool Jeg kan dog også se, at det kan betale sig at kigge efter alternative dele - en "original" tændrørshætte koster 19€ - mod 4.29€ for en NGK. Tilsvarende med et spejl, der koster ca. 1/3.
Svar
#11
(17-08-2011, 11:16)KASO Skrev: Jeg fandt "synderen": Min tændrørshætte har kendt bedre dage, så den er ved at skille ad indvendig. Jeg har skrevet en ny på ønskesedlen Smil

Jeg er blevet stor fan af easyparts.nl - der er tegninger over hver en skrue, så man kan finde alt. Cool Jeg kan dog også se, at det kan betale sig at kigge efter alternative dele - en "original" tændrørshætte koster 19€ - mod 4.29€ for en NGK. Tilsvarende med et spejl, der koster ca. 1/3.

Ny tændrørshætte (NGK) monteret - og den starter prompte og kører problemfrit Grin

Med tiden skal jeg jo nok lære at skrue på scootere ........ Blink med øjet
Svar


Forum spring: