Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
Jeg er (pr. igår) den lykkelige ejer af en Aprilia Habana Custom 2002, der kræver en kærlig hånd. Iflg. servicebogen er det tid til kontrol af oliestand i gearkasse - og jeg kan læse mig til type og at den rummer 130ml. Så langt så godt. Men hvor checker man - og hvordan tapper man af og påfylder nyt (når tid er)?
Speedometeret har vist sig stærkt optimistisk - det viser 13-15 km/t for meget. Der er vist kommet nyt kabel på - kan det være fejlmonteret - eller et forkert kabel?
Desuden er der nogle stumper, der skal skiftes - jeg har fundet ud af, at easyscooter.nl ser ud til at være ca. halv pris med nogle af tingene - og gratis fragt. Er der (endnu) bedre forslag?
På forhånd tak for svarene!
Fra en nybagt knallert 45-ejer, der prøver en ny verden efter mange år i bil (OK - vi har stadig en bil - det er kun et supplement).
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
14-08-2011, 15:05
(Dette opslag var sidst ændret: 14-08-2011, 15:06 af Jps.)
(14-08-2011, 14:18)KASO Skrev: Jeg er (pr. igår) den lykkelige ejer af en Aprilia Habana Custom 2002, der kræver en kærlig hånd. Iflg. servicebogen er det tid til kontrol af oliestand i gearkasse - og jeg kan læse mig til type og at den rummer 130ml. Så langt så godt. Men hvor checker man - og hvordan tapper man af og påfylder nyt (når tid er)?
Speedometeret har vist sig stærkt optimistisk - det viser 13-15 km/t for meget. Der er vist kommet nyt kabel på - kan det være fejlmonteret - eller et forkert kabel?
På forhånd tak for svarene!
Fra en nybagt knallert 45-ejer, der prøver en ny verden efter mange år i bil (OK - vi har stadig en bil - det er kun et supplement).
Med hensyn til speedometeret, er det normalt at det viser for meget. Det kan du ikke ændre på. Vedrørende olie, så må der være en plastikprop ved baghjulet, og en aftapningsskrue under blokken (variatorhuset).
Ivecar plus 2023.
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
(14-08-2011, 15:05)Jps Skrev: Med hensyn til speedometeret, er det normalt at det viser for meget. Det kan du ikke ændre på. Vedrørende olie, så må der være en plastikprop ved baghjulet, og en aftapningsskrue under blokken (variatorhuset).
OK - tak!
Jeg forventede også, at det ville vise for meget - men måske knapt så meget for meget
Jeg chekker for propper...
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Her sidder de på en Big:
Ivecar plus 2023.
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
Tak for billederne - jeg synes dog ikke, at jeg kan genfinde propperne på Habana'en - det er tænkeligt, at jeg skal have skjoldet af bagpå, så jeg kan se lidt mere af teknikken....
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(14-08-2011, 18:55)KASO Skrev: Tak for billederne - jeg synes dog ikke, at jeg kan genfinde propperne på Habana'en - det er tænkeligt, at jeg skal have skjoldet af bagpå, så jeg kan se lidt mere af teknikken.... Det er muligt, ja. Det jo en kompakt scooter.
Ivecar plus 2023.
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
Jeg må rode lidt mere. Planen er at få rettet div. fejl, skiftet bagdækket (der ser lidt "træt" ud), så den kan blive helt fin igen.
Jeg løb dog ind i et sært problem på en lille prøvetur idag. Efter at have kørt lidt, satte den ud, da jeg skulle sætte igang efter at have holdt stille i et kryds. Jeg startede (ubesværet) igen og fortsatte, men ved næste kryds gjorde den det samme. Her kunne jeg så ikke starte igen. Jeg ventede lidt, rodede lidt (uden held) med tændrørskabel (jeg havde lige chekket tændrør hjemmefra). Benzinmåleren viste fuld tank (hvilket nok ikke er helt korrekt, da den havde kørt 30-40km i går aftes), men jeg skruede låget af tanken - dog uden at blive klogere. Den startede herefter fint igen, og kørte hjem uden problemer.
Jeg ved ikke, om det skyldtes, at den var kølet lidt ned (der var ingen problemer i går aftes på den lange tur) eller om der var undertryk i tanken - jeg kunne dog intet høre, da jeg skruede låget af.....
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
14-08-2011, 19:41
(Dette opslag var sidst ændret: 14-08-2011, 19:43 af Jps.)
(14-08-2011, 19:21)KASO Skrev: Jeg må rode lidt mere. Planen er at få rettet div. fejl, skiftet bagdækket (der ser lidt "træt" ud), så den kan blive helt fin igen.
Jeg løb dog ind i et sært problem på en lille prøvetur idag. Efter at have kørt lidt, satte den ud, da jeg skulle sætte igang efter at have holdt stille i et kryds. Jeg startede (ubesværet) igen og fortsatte, men ved næste kryds gjorde den det samme. Her kunne jeg så ikke starte igen. Jeg ventede lidt, rodede lidt (uden held) med tændrørskabel (jeg havde lige chekket tændrør hjemmefra). Benzinmåleren viste fuld tank (hvilket nok ikke er helt korrekt, da den havde kørt 30-40km i går aftes), men jeg skruede låget af tanken - dog uden at blive klogere. Den startede herefter fint igen, og kørte hjem uden problemer.
Jeg ved ikke, om det skyldtes, at den var kølet lidt ned (der var ingen problemer i går aftes på den lange tur) eller om der var undertryk i tanken - jeg kunne dog intet høre, da jeg skruede låget af.....
Bor et lille hul (1-2mm) i tanklåget, bare for en sikkerheds skyld. Så kommer der ihvertfald ikke undertryk i tanken. Har selv gjort det på begge mine Big's.
Fandt denne manual. Måske kan du bruge den?
http://www.sgnc.dk/documents/00002.pdf
Ivecar plus 2023.
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
(14-08-2011, 19:41)Jps Skrev: Bor et lille hul (1-2mm) i tanklåget, bare for en sikkerheds skyld. Så kommer der ihvertfald ikke undertryk i tanken. Har selv gjort det på begge mine Big's.
Fandt denne manual. Måske kan du bruge den?
http://www.sgnc.dk/documents/00002.pdf
Det kunne være, at det var en god idé ...
Jeg har faktisk lige hentet den - mange tak!
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
Jeg fandt "synderen": Min tændrørshætte har kendt bedre dage, så den er ved at skille ad indvendig. Jeg har skrevet en ny på ønskesedlen
Jeg er blevet stor fan af easyparts.nl - der er tegninger over hver en skrue, så man kan finde alt. Jeg kan dog også se, at det kan betale sig at kigge efter alternative dele - en "original" tændrørshætte koster 19€ - mod 4.29€ for en NGK. Tilsvarende med et spejl, der koster ca. 1/3.
Svar: 110
Tråde: 2
Tilmeldt: Aug 2011
|