Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Kan den anbefales? tænk på nyprisen 7,700KR
Ja. den holder så længe man passer på den
70.59%
12 70.59%
Nej, den holder slet ikke
29.41%
5 29.41%
Total 17 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

Jeg har en masse spørgsmål angående Yamasaki Kingway
#13
(29-07-2011, 20:34)Jps Skrev: Da jeg startede på knallert i 72, var det med 3 gear (Tomos Cross plus diverse Puchmodeller), senere over en længere periode blev det 4 gear, (Suzuki K50, Honda CD/Dax, Yamaha FS1 og Gilera Touring). Og vil da sige, jeg foretrak 4 gear frem for 3, dengang Grin.

Ja dengang sys jeg også man lagde mere vægt på kvallitet, i dag er det mere udseene man køber og så kvallitet. (det er min mening)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(29-07-2011, 19:42)Skyteam DAX Skrev: Op gennem 70'erne og lidt ind i 80'erne var der ingen problemer med 30 km/t og 4 gear (Yamaha, Suzuki og Honda), men det kan selvfølgelig være fordi de unge dengang var dummere end de unge er i dag, hvilket jeg ikke tror da det er dem der har lært de unge hvad de ved i dag.

Der hvor jeg ser problemer, er at man er blevet vant til variator og miliongear. Jo mindre motoreffekt man har, jo flere gear bør man egentlig have, og 4 er efter min mening passende, hvis man vil have faste gear.

Det er jo lidt som racermaskiner, de har jo på trods af 200+ heste et meget smalt område hvor de yder optimalt, og i Formel 1 har de 7 gear.

Jeg har skam kørt på flere gearmaskiner - også i 60'erne Fræk - og både tre og fire gear er for meget, at skifte rundt med på en lovlig 30'er - især en svag firtakter, med et begrænset effektområde. Den er i forvejen droslet til kun 1-2 heste, og kommer man bare 500-1.000 omdrejninger over eller under, er man nede på ca. ½ hk, hvilket en gammel Velo Solex kan overgå Fortvivlet . Det betyder hyppige og tidskrævende gearskift.

Jeg sytes også at kunne mindes, at det gik kvikt med gearmaskinerne dengang Grin, men jeg har siden været sammen med nogle "veteraner", og jeg kan sige, at ingen af de lovlige gearmaskiner, kan følge med selv en lovlig Giantco Sprint op til de 30, og heller ikke på en almindelig strækning på cykelstien i myldretiden.

At sammenligne med formel 1, er ikke relevant, idet de kører 300+, fordelt på de 7 gear, og ikke 30 fordelt på 4 gear, samt har ca. 1 hk per kilo, mens knallerten i droslet tilstand har ca. 0,009 hk per kilo. Bilerne har desuden et meget hurtigere gearskift, end knallerten. DAF havde engang en formelbil med "varioremtræk", og den var også hurtigere, end "gearmodellerne", men det blev der sat en stopper for. Rent fysisk, vil et "milliongear" altid være hurtigere, end manuelle gear.

Af ren nostalgi, elsker jeg da også, at rode rundt med gearene, men det er og bliver en langsommere løsning, som vel også snart forsvinder helt, også på mc'er. Folk, der aldrig har kørt bil med gearstang, lider ikke af denne "nostalgi", og kunne ikke drømme om, at undvære automatgearet, når de prøver en med gearstang Fortvivlet . Jeg har kørt lastvogn uden synkromesh, og selvom det var "sejt" med dobbeltudkoblinger i alle gear, så er det ikke noget, jeg ønsker, at vende tilbage til Grøn grin .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#15
(29-07-2011, 20:58)kragen Skrev: Jeg har skam kørt på flere gearmaskiner - også i 60'erne Fræk - og både tre og fire gear er for meget, at skifte rundt med på en lovlig 30'er - især en svag firtakter, med et begrænset effektområde. Den er i forvejen droslet til kun 1-2 heste, og kommer man bare 500-1.000 omdrejninger over eller under, er man nede på ca. ½ hk, hvilket en gammel Velo Solex kan overgå Fortvivlet . Det betyder hyppige og tidskrævende gearskift.

Jeg sytes også at kunne mindes, at det gik kvikt med gearmaskinerne dengang Grin, men jeg har siden været sammen med nogle "veteraner", og jeg kan sige, at ingen af de lovlige gearmaskiner, kan følge med selv en lovlig Giantco Sprint op til de 30, og heller ikke på en almindelig strækning på cykelstien i myldretiden.

At sammenligne med formel 1, er ikke relevant, idet de kører 300+, fordelt på de 7 gear, og ikke 30 fordelt på 4 gear, samt har ca. 1 hk per kilo, mens knallerten i droslet tilstand har ca. 0,009 hk per kilo. Bilerne har desuden et meget hurtigere gearskift, end knallerten. DAF havde engang en formelbil med "varioremtræk", og den var også hurtigere, end "gearmodellerne", men det blev der sat en stopper for. Rent fysisk, vil et "milliongear" altid være hurtigere, end manuelle gear.

Af ren nostalgi, elsker jeg da også, at rode rundt med gearene, men det er og bliver en langsommere løsning, som vel også snart forsvinder helt, også på mc'er. Folk, der aldrig har kørt bil med gearstang, lider ikke af denne "nostalgi", og kunne ikke drømme om, at undvære automatgearet, når de prøver en med gearstang Fortvivlet . Jeg har kørt lastvogn uden synkromesh, og selvom det var "sejt" med dobbeltudkoblinger i alle gear, så er det ikke noget, jeg ønsker, at vende tilbage til Grøn grin .

Er igen enig med dig i at formal 1 og det andet ikke kan sammenlignes med en 30er.
Jeg tror dog gear vil holde bedre ved på en MC lige som på biler. Jeg kan rent ud sagt ikke forstille mig en lad os sige chopper med milliongear hehe
Hvis det kom, ville en stor del af charmen ved en chopper forsvinde efter min mening.
Svar
#16
(29-07-2011, 19:42)Skyteam DAX Skrev: Det er jo lidt som racermaskiner, de har jo på trods af 200+ heste et meget smalt område hvor de yder optimalt, og i Formel 1 har de 7 gear.

Og de skifter så gear på 28ms, uden at slippe speederen. Så den sammenligning, kan du godt glemme. Det giver ganske enkelt, ikke mening Blink med øjet
Svar
#17
Som de fleste andre off-road knallerter og motorcykler, har den fælge med eger. De skal justeres indimellem. Fælgene kan blive skæve. Og de ruster. Der, hvor rusten først har angrebet, er kappen der dækker udstødningen, kilometertællerens kant, og fælgene. Resten er stort set uden rust. Bagbremsen er god, men forbremsen har det med at bremse ujævnt. Du bør tjekke, at hjulene står lige når du køber den, og være opmærksom på, om den ryster meget - det kan måske skyldes skæve fælge. CDI'en er en standard 5-pin CDI der forsynes af AC fra generatoren. De fleste kina CDI'er er af den type. En lidt ældre type, havde 6 ben. Den har ikke mange kræfter i fjerde gear, og fjerde gear, er kun til at holde hastigheden. Ikke til accelleration. Jeg havde foretrukken en anden gearing, så den også kunne accellerere lidt i højeste gear, og derved opnå den hastighed, som CDI'en begrænser den til. Eller, at fjerde gear totalt sløjfes, så tredie gear, kan justeres til højere hastighed. Eller, eventuelt en måling af omdrejninger ved hjulet.

Med en standard 30 km/t CDI, kan den opnå ca. 40 km/t, hvis der kun er CDI begrænsningen, og den accellererer nogenlunde i 1-3 gear. I tredie gear, kommer den lidt over 30 km/t.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Mig bekendt holder lige præcis den type motor, som er afbilledet, ikke særligt længe, altså i kopi versionen som den jo er. Jeg har selv haft en honda cd 50 med denne type motor, se det var kramGrin.
Hilsen Max
Svar
#19
(29-07-2011, 20:58)kragen Skrev: Jeg har skam kørt på flere gearmaskiner - også i 60'erne Fræk - og både tre og fire gear er for meget, at skifte rundt med på en lovlig 30'er - især en svag firtakter, med et begrænset effektområde. Den er i forvejen droslet til kun 1-2 heste, og kommer man bare 500-1.000 omdrejninger over eller under, er man nede på ca. ½ hk, hvilket en gammel Velo Solex kan overgå Fortvivlet . Det betyder hyppige og tidskrævende gearskift.

Da den har et så smalt powerbånd er det da netop derfor vigtigt at lade den blive i det (vi snakker stadig faste gear) og det gør man hverken med 1 eller 2 gear, men med så mange som muligt, så man kan blive der hvor den trækker. Selvfølgelig kan man af praktiske grunde ikke have 10.000 gear.

Hvis vi tager den svage 4 takter, gætter jeg på dens max effekt ligger i nærheden af 80 % af højeste omdr. Har man kun et gear, skal man trække fra ca 1000 til 5000 ? omdr gennem det, har man 2 eller flere kan man fordele trækkraften bedre, da motoren ikke hver gang skal trække 4000 ?? omdrejninger, men kan geares så den kun skal falde 7 - 800 omdr i næste gear.

(29-07-2011, 20:58)kragen Skrev: Jeg sytes også at kunne mindes, at det gik kvikt med gearmaskinerne dengang Grin, men jeg har siden været sammen med nogle "veteraner", og jeg kan sige, at ingen af de lovlige gearmaskiner, kan følge med selv en lovlig Giantco Sprint op til de 30, og heller ikke på en almindelig strækning på cykelstien i myldretiden.

Nu har en Giantco Sprint 3 heste og en 70'er knallert 1 hest, og selv om Sprint vejer lidt mere end datidens maskiner har den allerede her en fordel, samtidig har Sprint den fordel af milion gearet, at den kan justeres til kun at arbejde i power området mellem 6 og 7500 omdrejninger, hvor datidens maskiner "kun" har 1 til 4 gear.

Det er som at sammenligne en Trabant med en Ford Granada 2,6, begge har 4 gear, den ene (den svageste) er en 2 takter, hvor den anden er en 4 takter, og det er ikke fair.

(29-07-2011, 20:58)kragen Skrev: At sammenligne med formel 1, er ikke relevant, idet de kører 300+, fordelt på de 7 gear, og ikke 30 fordelt på 4 gear, samt har ca. 1 hk per kilo, mens knallerten i droslet tilstand har ca. 0,009 hk per kilo. Bilerne har desuden et meget hurtigere gearskift, end knallerten. DAF havde engang en formelbil med "varioremtræk", og den var også hurtigere, end "gearmodellerne", men det blev der sat en stopper for. Rent fysisk, vil et "milliongear" altid være hurtigere, end manuelle gear.

Faktisk kan man sagtens sammenligne det, da gearenes funktion netop er at holde motoren indenfor dens optimale arbejdsområde

(29-07-2011, 20:58)kragen Skrev: Af ren nostalgi, elsker jeg da også, at rode rundt med gearene, men det er og bliver en langsommere løsning, som vel også snart forsvinder helt, også på mc'er. Folk, der aldrig har kørt bil med gearstang, lider ikke af denne "nostalgi", og kunne ikke drømme om, at undvære automatgearet, når de prøver en med gearstang Fortvivlet . Jeg har kørt lastvogn uden synkromesh, og selvom det var "sejt" med dobbeltudkoblinger i alle gear, så er det ikke noget, jeg ønsker, at vende tilbage til Grøn grin .

Så er det jo bare sådan at praktisk køreprøve foregår med manuel gear, så indtil det laves om, forsvinder manuelle gear ikke
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
#20
(29-07-2011, 22:17)Teddy Skrev: Og de skifter så gear på 28ms, uden at slippe speederen. Så den sammenligning, kan du godt glemme. Det giver ganske enkelt, ikke mening Blink med øjet

Om de så skiftede gear på minus to milliarder timer er fuldstændig ligemeget, det er det at gearene holder motoren inde i dens optimale arbejdsområde det drejer sig om, og her er flere gear bedre end færre.
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
#21
(30-07-2011, 09:17)Skyteam DAX Skrev: Om de så skiftede gear på minus to milliarder timer er fuldstændig ligemeget, det er det at gearene holder motoren inde i dens optimale arbejdsområde det drejer sig om, og her er flere gear bedre end færre.

Nu snakkes der bykørsel, og så er hurtig acceleration det, man bør gå efter. Det får du altså ikke, hvis du skal bruge sekunder på gearskifte Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(30-07-2011, 10:02)Teddy Skrev: Nu snakkes der bykørsel, og så er hurtig acceleration det, man bør gå efter. Det får du altså ikke, hvis du skal bruge sekunder på gearskifte Blink med øjet

Har lige læst spørgsmålet igennem igen, han skriver ikke noget om bykørsel. Men ellers skal han jo bare have en scooter med vario, det lader til at det er det eneste der virker (gad vide hvorfor man i sin tid først i 1900 tallet, gik bort fra vario ???)
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
#23
(30-07-2011, 09:15)Skyteam DAX Skrev:
Citat:Da den har et så smalt powerbånd er det da netop derfor vigtigt at lade den blive i det (vi snakker stadig faste gear) og det gør man hverken med 1 eller 2 gear, men med så mange som muligt, så man kan blive der hvor den trækker. Selvfølgelig kan man af praktiske grunde ikke have 10.000 gear.

Hvis vi tager den svage 4 takter, gætter jeg på dens max effekt ligger i nærheden af 80 % af højeste omdr. Har man kun et gear, skal man trække fra ca 1000 til 5000 ? omdr gennem det, har man 2 eller flere kan man fordele trækkraften bedre, da motoren ikke hver gang skal trække 4000 ?? omdrejninger, men kan geares så den kun skal falde 7 - 800 omdr i næste gear.
Det største drejningsmoment ligger typisk 500-1.000 o/m under omdrejningstallet for størst ydelse. Det er begge, langt under, det maksimale omdrejningstal Blink med øjet . Gearingen er indrettet således, at hvert gear "dækker" et omdrejningsområde under og over det optimale. Det medfører, at man for det første skal geare op, inden det første gear går over det optimale omdrejningstal, og for det andet, at det næste gear vil få omdrejningstallet under det optimale. Et gearskifte indebærer endvidere tabsgivende karburatorarbejde. Det ændrer selv en 16 gears Kreidler ikke på. Tabet i omdrejninger bliver godt nok mindre mellem de enkelte gear, men sammenlagt, er der ikke den store forskel, og tidstabet ved de enkelte gearskift, stiger med antallet af gear. Hvor mange sekunder, er du om, at skifte gear - 1-2-3 sek.? Det giver på en 30'er med 4 gear alene et tidstab uden acceleration på 3-6-9 sek.

De tab, har et CVT- system ikke, der som navnet siger, holder et kontant omdrejningstal, modsat selv et automatgear, der jo kun skifter selv, mellem et begrænset antal gear.

Citat:Nu har en Giantco Sprint 3 heste og en 70'er knallert 1 hest, og selv om Sprint vejer lidt mere end datidens maskiner har den allerede her en fordel, samtidig har Sprint den fordel af milion gearet, at den kan justeres til kun at arbejde i power området mellem 6 og 7500 omdrejninger, hvor datidens maskiner "kun" har 1 til 4 gear.

Det er som at sammenligne en Trabant med en Ford Granada 2,6, begge har 4 gear, den ene (den svageste) er en 2 takter, hvor den anden er en 4 takter, og det er ikke fair.
Sammenligningen gik alene på min dårlige hukommelse Griner. Jeg husker, da det endelig lykkedes mig, at få en gearmaskine, at det var det vildeste optræk, som de sløve variomodeller nu om stunder, ikke kunne hamle op med. Det er det, der er en skrøne Cool . Den reelle fordel var, at man på de 3 gears kunne ændre på tænderne i tandhjulene, til en højere topfart, og stadig få maskinen til at trække den derop af sig selv, og selvfølgelig kunne trække meget bedre igennem mudder og op ad bakke. Accelerationsmæssigt, kunne min gamle to-gears Zündapp let hamle op med de 3-gears.

Citat:Så er det jo bare sådan at praktisk køreprøve foregår med manuel gear, så indtil det laves om, forsvinder manuelle gear ikke
At køreprøven i Danmark foregår med manuelle gear, er ingen hindring for, at gearstangen forsvinder. Der produceres flere personbiler med en eller anden form for automatgear, end med manuelt gearskifte. I andre lande, er det derfor normalt, at køreprøver afvikles med automatgear, og folk, der ønsker en bil med gearstang, må aflægge en særskilt prøve, for at få tilladelse til, at køre med "stick".

Når man bliver træt af, at eksperimentere med gearkasser, hvor flere gear er indkoblet samtidigt, for at mindske gearskiftetiden osv., kan vi måske få CVT i bilerne, som i de gamle DAF'er (Daffodil, og 30-serien) Grin .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#24
Køb en crosser, de accelere hurtigt vis man kan køre på dem ( som mig ) men en 85cc 2 takt, ha et godt optræk, og de kina knallert man kan købe med gear, holder ikke med bykørsel, men køb en scooter, de har god acceleration
Bil: Audi A4, 2.0 TDI 207/445 HK/NM. 
Knallert: ingen pt. 
Husdyr: 3 katte. 
Arbejde: lastbilchauffør. 
For sjov/projekter: mini chopper. 
Uddannelse: lastbilchauffør med speciale i gods transport. 
Svar


Forum spring: