Søg Garagen Hej Gæst! Register

Variator...
#1
Når jeg kører ca. 70 km/t (iflg. speedometer), med fulde omdrejninger, og derefter drejer ned på gashåntaget til ca. 2/3 del gas, så holder den farten.
Hvis jeg så igen efter et stykke tid giver den fuld gas, så kan jeg høre at den tager flere omdrejninger, men den stiger ikke i fart...???

Er det rullerne i variatoren der er slidte eller er de ikke i den rigtige vægt?

Eller er det meget normalt...?

Hvad er egentligt den rigtige vægt på standard ruller i min Peugeot Zenith?

Optrækket er fint helt fra bunden af, det skal jeg ikke klage over.

-Carsten
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis motoren virkelig tager rpm. uden at farten øges, så er kan det være for lette ruller el. for stram trykfjeder, men det tror jeg næppe ud fra dine posts. Du tager ikke fejl af karburatorstøj og rpm. når håndtaget drejes i bund ?
For så kunne det nemt være for lille hoveddyse el. utætheder omkring luftfilter.
Svar
#3
Ved du hvad normalvægten på rullerne i variatoren bør være?

Jeg tror ikke det er karburator støj, jeg mener nok jeg kan høre forskel på motor omdrejninger og larm fra karburator og utæt luftfilter... Grin

...Men jeg kan jo selvfølgelig altid tage fejl, det ville ikke være første gang... Grin

-Carsten
Svar
#4
Carsten Skrev:Ved du hvad normalvægten på rullerne i variatoren bør være?

Jeg tror ikke det er karburator støj, jeg mener nok jeg kan høre forskel på motor omdrejninger og larm fra karburator og utæt luftfilter... Grin

...Men jeg kan jo selvfølgelig altid tage fejl, det ville ikke være første gang... Grin

-Carsten
Mener de ligger i 8 gram, og det kan hjælpe lidt at gå ned i vægt afh. personvægt og kørestil.
Svar
#5
Du siger at det kan være for lette ruller når den ikke kan udnytte de sidste 10 - 15 % omdrejninger, dermed mener du at jeg skulle sætte tungere ruller i?

Og så siger du
Citat:og det kan hjælpe lidt at gå ned i vægt afh. personvægt og kørestil.

Nu tabte du mig igen... Grin

-Carsten

Ps. Jeg har en kollega der har en Speedfight, og han siger at rullerne i hans er 9 grams, er det ikke samme motor?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Carsten Skrev:Du siger at det kan være for lette ruller når den ikke kan udnytte de sidste 10 - 15 % omdrejninger, dermed mener du at jeg skulle sætte tungere ruller i?

Og så siger du
Citat:og det kan hjælpe lidt at gå ned i vægt afh. personvægt og kørestil.

Nu tabte du mig igen... Grin

-Carsten

Ps. Jeg har en kollega der har en Speedfight, og han siger at rullerne i hans er 9 grams, er det ikke samme motor?

Med at gå ned i vægt, så mener jeg en helt ny motor, din kan være lidt slidt i remskiver osv., så man ikke kan sige præcis hvilken vægt der skal være. Det er lidt omstændigt det med rullevægt.

Orig. vægt er lidt forskelligt, de gamle motorer kørte med lidt lettere ruller, og de seneste 30'ere er helt oppe på 11 gram. Det bedste er helt klart at prøve sig frem med et ½ gram ad gangen.
Svar
#7
Energy Skrev:Med at gå ned i vægt, så mener jeg en helt ny motor, din kan være lidt slidt i remskiver osv., så man ikke kan sige præcis hvilken vægt der skal være. Det er lidt omstændigt det med rullevægt.

Orig. vægt er lidt forskelligt, de gamle motorer kørte med lidt lettere ruller, og de seneste 30'ere er helt oppe på 11 gram. Det bedste er helt klart at prøve sig frem med et ½ gram ad gangen.

Så skal jeg jo have et hav af ruller hjemme for at finde det optimale... Ked af det

-Carsten
Svar
#8
Sådan er det desværre. Det skal man også med dyser - medmindre man har et rivalsæt.
Men brug de 8 gr. som udgangspunkt, og så køb nogle billige T.Hansen testruller, og invester i nogle Stage6/Malossi ruller, når du har fundet vægten.
Svar
#9
Hvis jeg nu, uden at have skilt noget som helst ad endnu, skifter hele variatoren med en eller anden ny Malossi eller hvad de nu hedder, vinder jeg så noget ud over at have en ny variator i?

-Carsten
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Carsten Skrev:Hvis jeg nu, uden at have skilt noget som helst ad endnu, skifter hele variatoren med en eller anden ny Malossi eller hvad de nu hedder, vinder jeg så noget ud over at have en ny variator i?

-Carsten
Ja, den gearer mere jævnt/sensibelt op/ned, og den holder længre pga. materialevalget og hærdningen, en smule mere topfart kan heller ikke udelukkes.
Kan anbefale Malossi Multivar. :wink:
Svar
#11
Når jeg nu har beskrevet de symptomer den har, skulle jeg så sætte tungere eller lettere ruller i, for at udnytte de sidste omdrejninger, eller ville jeg miste optræk, hvis jeg ændrede noget?

-Carsten
Svar
#12
Ok vi krydsede nok hinanden, så dit svar er absolut fyldestgørende...

Det overvejer jeg lige når jeg engang får den til at starte optimalt.. Grin

Ps. Har jeg fortalt at jeg elsker at lege med gamle scootere/knallerter? Grin Grin Grin

-Carsten
Svar


Forum spring: