Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Sprint / Venus (Fjerne begrænsninger)
#37
Fjern dækslet. Tag en stor fil eller andet hård metal, inde bag tandhjulet sidder en lille fordybning, der stikker du filen ind og presser den mod tandhjulet, mens en anden løsner den store møtrik. Det gjorde jeg og der er ingen grund til at bruge luftnøgle...
Jabr2112
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Hehe, ok.
Men der er laves en form for lås med noget lim e.lign.
Giantco
Svar
#39
Faxer-Fox Skrev:Men skal tandhjulet ikk blokeres så?
og hvor meget koster de forskellige?

Nej, se nu også i tips+tricks og i download. Sikker på der ligger en guide til hvordan du skifter ruller.

De ovenstående maskiner "slår" med en enorm kræft, så man ikke behøver at holde tandhjulet på plads.
Svar
#40
Der sker ikke tandhjulet noget hvis man presser godt på!. Jeg gjorde det nemlig uden slagnøgler.
En go gammeldaws skruetrækker, dog ikk en rund en af slagsen.

Og så godt fat med skruetrækkeren, så sker der ikk noget!

Og det ham der spurgte ang rullerne, de sidder lige bag skiven!

Men igen, kig i tips og triks! Smil

Held og lykke!
Svar
#41
Kører selv en dejlig Giantco. Har læst en del tråde om dyse størrelser/luftskrue, ruller/variator, justering af ventiler mm.

Her er lidt om mine erfaringer;

Dyse størrelse og indstilling af luftskruen hænger nøje sammen. Læste at man skulle justere luftskruen i tomgang, så skulle den stå der hvor den gik med de højeste omd. Det er ikke rigtigt ! Hvis man gør det, er det faktisk tomgangsdysen man justere blandingen til, og det er da vist helt galt.

Jeg gjorde følgende ; Dyse 92, luftskrue ca. 2½ omg. ud fra bundstilling, (husk motoren skal være varm ved indstilling) så trak jeg håndbremsen til baghjulet, gav fuld gas ( her må den ikke dø) og slap så håndbremsen, fintrimmede luftskruen til det punkt, hvor motoren trak hurtigst op til max omdrejninger, og det virker bare, mit tændrør har den helt rigtige farve.

Rulle vægten og trykfjedren i variatoren, hænger nøje sammen, dette pga. centrifugal kraften - og ja - G påvirkning af rullerne. Hvis rullerne er for lette i forhold til trykfjedren, kan de ikke presse variator koblingen ud, og dermed trykfjedren ind, man kører altså ikke med en fuld gearing. Hvis rullerne er for tunge, presses variator koblingen meget hurtig ud, og trykfjedren ind, hvilket giver en meget høj gearing ved lave omd. og dermed sløvt optræk.

Der kan altså ikke præcis angives en rullevægt, de skal passe til trykfjedren ! En skriver ; man skal køre en bestemt strækning på lige vej (men nævner ikke hvor langt), og så kører med de ruller der har tilbagelagt strækningen hurtigst. Det kommer altså helt an på om det er 500 meter, eller 30 kilometer. Jeg mener, det optimale opsæt er, at afpasse rullerne så trykfjedren presses sammen og gearingen falder når man møder modstand, som modvind og op ad bakke, og så igen gearer ud når der igen er jævnt, det er denne meget nøje sammenhæng, mellem trykfjedrens styrke, og rulle vægten man skal gå efter, og her må man prøve sig frem, og et spring på 0,5 gr. kan sagtens mærkes.

Justering af ventiler er der mange gode beskrivelser af her på siden.

En lille detalje til dem der ikke ved det, er at krumptappen kører 2 omg. når knastakslen kører en omgang, derved de 4 takter.

På min Giantco, er knast-tandhjulet mærket med 2 små huller lige tværs over center, og et lidt større hul 90 grader forskudt, altså lige mellem de små huller. Det store hul skal stå i top, og de 2 små huller skal flugte med topstykket. Under plastdækslet ved motor køle skjoldet, (der hvor tændingen sider) er der et mærke markeret med T, dette skal stå ud for markeringen i motorblokken, MEN her er de 4 takter vigtige, ventilerne skal stilles under kopressionstakten, det er når knasterne vender ned mod cylinderen, og man kan mærke lidt slør i vippearmene, hvis dette ikke er tilfældet, tørnes motoren en omgang mere. Ventilerne er nu upåvirkede og kan nu indstilles, mine ventiler står på 0,05 mm. ved kold motor.

Hvis der ikke er et mærke i dit knasthjul, så kan du lave et, så den står rigtigt på komprssionstakten, så er det nemmere næste gang. Husk at vær pinlig omhyggelig med rengøring før du afmonterer ventildækslet, der skal ikke sand i motoren, vask evt. hænder, før justering og brug altid en helt ren fnugfri klud til at tøre hænder i.

Olie ! En meget vigtig ting, der kan forlænge din motors levetid betydelligt. Det er bedre at skifte for tit, og en liter delsyntetisk 10W40 koster 39.- kr. Jeg skiftede allerede motor olie efter 200 km, og det kan jeg andbefale, olien var beskidt og der var lidt spåner der kom ud af olie sien ved skiftning. Husk motoren skal være lidt lun ved skift.

Variator olien blev også skiftet til en bedre kvalitet 90w, det der var på fra fabrikkens side var tykt som sirup, og giver derved større friktion, med lavere kraft, og øget brændstof forbrug til følge.

Håber det kan bruges, der er så mange gode tråde om de samme emner her på sitet, dette er bare mine erfaringer og så er det samlet under et emne. Der er helt sikkert mange andre meninger, som med så meget andet her i livet.








Min kører godt, rigtigt godt til prisen. Men speedometeret viser alt for meget, helt galt. Jeg har målt det med GPS og ved topfart er det ca. 20 km/t for meget.

Jeg har pillet skiven, ny cdi og 5 gr. ruller i, justeret luftskruen ca. 2 omg. ud fra bundstilling, dyse 92. Nu kan den da køre 56 km/t efter gps, og 80 på spedemeter, når det går rigtigt godt. Ellers viser den 70, og det er ikke meget mere end 45-50 kmt i virkeligheden.

Sætter større dæk på, nu er det 12"-100/60, jeg påtænker 12"-120/70, det vil hjælpe en del, da omkredsen er større.

Kørekomforten er helt ok.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
4takter Skrev:Min kører godt, rigtigt godt til prisen. Men speedometeret viser alt for meget, helt galt. Jeg har målt det med GPS og ved topfart er det ca. 20 km/t for meget.

Jeg har pillet skiven, ny cdi og 5 gr. ruller i, justeret luftskruen ca. 2 omg. ud fra bundstilling, dyse 92. Nu kan den da køre 56 km/t efter gps, og 80 på spedemeter, når det går rigtigt godt. Ellers viser den 70, og det er ikke meget mere end 45-50 kmt i virkeligheden.

Sætter større dæk på, nu er det 12"-100/60, jeg påtænker 12"-120/70, det vil hjælpe en del, da omkredsen er større.

Kørekomforten er helt ok.

Hej. Jeg har også købt en Giantco og den kører også fint. Jeg kører helt lovligt 50 km/t og det viser den også. Jeg overvejer også 120/70-12 dæk, så må vi se om det giver lidt. Jørner
Svar
#43
Hmm.
Blandingsskruen har altså kun forbindelse til tomgangssystemet (tomgangsdysen), ved fuld gas er det hoveddysen, der tager sig af arbejdet. Derfor justerer man skruen i tomgang - hvor den går højest OG jævnest, altså begge dele.


Rullevægten kommer i høj grad an på førerens vægt, den idielle rullevægt er den hvor motoren har sin højeste ydelse, der kan man fx. bruge en rpm-tæller for at finde punktet - hvis man altså ikke kan mærke/høre det.

Ang. gearolien, så skal den være tyk (W90 gearolie), en tyndere olie vil skumme og ikke hænge nær så godt ved tandhjulene som den træge olie.
Den lille friktion, der teoretisk kan være, er så lille at det ikke kan mærkes i det virkelige liv, og jeg vil mene, at det er vigtigere at tandhjulene holder.
Svar
#44
Rigtig flot indlæg 4takter.
Jeg er godt nok en gammel herre på 41 Grin , men kunne da godt tænke mig at høre en ligeså udførlig beskrivelse af det 70 cmm sæt man kan købe.
Jeg er godt tilfreds med min lille Humlebi ( Giantco, ja den er gul ) Køre ca. 40 km hver dag.
Har pillet skiven, optimal box, dyse 92, nålen op i det øverste hak, fjernet studsen i luftfilteret, og med 5,5 grams ruller. Den har et fint moment op til de 30 km/t så dør den lidt hen indtil den viser 60 på speedometeret, så kommer den igen.
Blæser det meget, kommer den aldrig op og ramme det punkt på de 60. Har det noget med blandingen at gøre, eller skal den have lettere ruller i igen, igen, igen.
Og lad os så holde den her afdeling af Giantco, for dem der har erfaring med den. ( Jeg har ikke )
Men der er så mange andre sider med Giantco, hvor man kan komme med sine 8 ord, og en sludder for en sladder...
Nu vi snakker Kineser bike, så tjek lige den her side. WWW.parkhave.dk Og søg så efter Regal Raptor Spyder300, den er da fed til den pris. Hmm gad vide hvordan den lyder ???
jabr2112...
Svar
#45
Energy Skrev:Hmm.
Blandingsskruen har altså kun forbindelse til tomgangssystemet (tomgangsdysen), ved fuld gas er det hoveddysen, der tager sig af arbejdet. Derfor justerer man skruen i tomgang - hvor den går højest OG jævnest, altså begge dele.


Rullevægten kommer i høj grad an på førerens vægt, den idielle rullevægt er den hvor motoren har sin højeste ydelse, der kan man fx. bruge en rpm-tæller for at finde punktet - hvis man altså ikke kan mærke/høre det.


Ang. gearolien, så skal den være tyk (W90 gearolie), en tyndere olie vil skumme og ikke hænge nær så godt ved tandhjulene som den træge olie.
Den lille friktion, der teoretisk kan være, er så lille at det ikke kan mærkes i det virkelige liv, og jeg vil mene, at det er vigtigere at tandhjulene holder.

4 takter :

Luftskrue : Ok, det virkede bare ikke optimalt for mig, er du mekaniker ?

Rullevægt/variator : Kørerens vægt, er jo altså lidt det samme som op ad bakke og modvind, altså modstand som jeg beskriver det. Hvis man sætter for lette ruller i, vil variator koblingen ikke gå ud til sin fulde gearing, ´ruller skal afpasses efter moment-trækkraft som du skriver, det er ganske rigtigt, men der er altså en nedre grænse - de skal kunne trykke trykfjedren helt sammen ! og geare ned ved øget modstand, altså kunne trykke trykfjedren sammen, netop for at holde højeste drejningsmoment på motoren.


Gearolie : Jamen kære ven, det er altså rigtig gearolie jeg bruger, bare en god kvalitet W90, og som du sikkert ved, er syntetisk olie tyndere og mere letløbende, men smører bedre og mindsker friktionen, det er et faktum ! Jeg mener ikke du skal spare på olie kvaliteten, det er små penge i det lange løb, og de mere end tjener sig hjem, i form af holdbarhed.

Men som jeg også skrev, er der jo mange meninger om tingene, og det er helt fint og få noget god debat omkring det, bare den bliver saglig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
jabr2112 Skrev:Rigtig flot indlæg 4takter.
Jeg er godt nok en gammel herre på 41 Grin , men kunne da godt tænke mig at høre en ligeså udførlig beskrivelse af det 70 cmm sæt man kan købe.
Jeg er godt tilfreds med min lille Humlebi ( Giantco, ja den er gul ) Køre ca. 40 km hver dag.
Har pillet skiven, optimal box, dyse 92, nålen op i det øverste hak, fjernet studsen i luftfilteret, og med 5,5 grams ruller. Den har et fint moment op til de 30 km/t så dør den lidt hen indtil den viser 60 på speedometeret, så kommer den igen.
Blæser det meget, kommer den aldrig op og ramme det punkt på de 60. Har det noget med blandingen at gøre, eller skal den have lettere ruller i igen, igen, igen.
Og lad os så holde den her afdeling af Giantco, for dem der har erfaring med den. ( Jeg har ikke )
Men der er så mange andre sider med Giantco, hvor man kan komme med sine 8 ord, og en sludder for en sladder...
Nu vi snakker Kineser bike, så tjek lige den her side. WWW.parkhave.dk Og søg så efter Regal Raptor Spyder300, den er da fed til den pris. Hmm gad vide hvordan den lyder ???
jabr2112...

4takter :

Tak skal du have, det glæder mig du kan bruge det. Jeg er selv en gammel ræv.

Jeg havde nøjagtigt de samme problemer med trækkraften som du beskriver, men 5 grams ruller, var det perfekte valg til min opsætning, og til sidst kørte den faktisk ret så godt. Når mit speedometer viser 60, kører jeg 45 efter GPSen. Havde store problemer i modvind og bare lidt op af bakke, så kunne den absolut ikke køre 45 kmt. Det blev jeg lidt træt af, for 2 gange om ugen, kører jeg 60 km. Defor :

Ja altså, jeg må jo gå til bekendelse ! Jeg har købt og monteret 70 CC sættet, udstødning og CDI. Og tak spids, nu kører dyret sq !

Det er absolut en fornøjelse, nu er den savnede trækkraft tilstede, det er en helt anden maskine. Jeg har endnu ikke ændret på ruller, dyse og luftskrue, den kørte bare lige som den stod. Men jeg prøver med en 95 dyse, det ser ud til de 5 grams ruller passer, men laver lige en test med 4,5 grams ruller også. Jeg kører snildt de 45 jeg må, med havlt gas ! De første km har den gået over 30 km/ltr. men jeg har også kørt rimeligt pænt. Og lyden med den udstødning, uhadada dyb og kraftig, så de unge knægte er ved at dreje hovedet af led, når jeg kommer forbi. Det er ikke fordi den larmer så meget mere end før, men når man lige fyrer raketten af, så siger den altså godt.

Hvis man ikke har teknisk indsigt i en 4 takter, vil jeg ikke anbefale, at man selv går i gang med opgaven. Der er dog en god vejledning med i leveringen.

:twisted:
Svar
#47
4takter Skrev:Luftskrue : Ok, det virkede bare ikke optimalt for mig, er du mekaniker ?

Man har jo lov at være tilfældig-heldig, men rent teknisk er det ikke korrekt.
Ja, jeg er mekker på et mc/scooterværksted.
Svar
#48
Har selv overvejet at købe den der udstødning på protuna.de, da den skulle give bedere lyd, og lidt bedere fart.
Giantco
Svar


Forum spring: