Søg Garagen Hej Gæst! Register

Til at få spat af, den Sonic.
#1
Hej BS

Igen igen "problemer" med æ Sonic. I første omgang blev det løst med karburatorsprit som også løste det 100%. Den startede hver eneste gang uanset hvor koldt det var. Nu er den tank så ved at være kørt tom, men nu skal jeg jogge en milliard gange i den skide kickstarter igen, før den kommer igang. Kan benzinen blive for gammel eller lign. som kan give startproblemer?

Det er virkelig irriterende at skulle stå der i 5 min før man kan få sin scooter startet. Jeg ved godt det er svært at beødmme over nettet hvad der kan være galt, men håber alligevel der er nogle gode bud. Tror ikke det er fugt for den står i garage altid.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ja benzin kan blive for gammel!
Med tiden fordamper en del, så 'tjæren' bliver tilbage.
Oktantallet forværres også, men om de 2 ting er forbundne, er jeg ikke helt på det rene med.

Og at køre en tank godt ned i reserven siges også at være lidt hasarderet. En større del af det snavs, der altid vil være i bunden, vil her komme med ud. Det er også i tankens bund at vandet vil samle sig, da det er tungere end benzin.
På den anden side sidder udløbet vel netop i bunden, så hvorfor det gør en forskel med fuld eller næsten tom tank, kan jeg ikke lige svare på.
Svar
#3
Kan du sige hvornår det bliver for gammelt? For lige nu er det ca. 17 dage gammelt. Jeg skal over og tanke i morgen, og så må vi se om det løser problemet. Forresten.


Mht. Karburatorsprit, nogle jeg kender siger at 1-2 hættefulde er nok til en tank, mens der bagpå flasken står ca 200ml til en tank.
Tror dog ikke det er for meget eller for ldit sprit i tanken der giver mig startproblemer, jeg ved virkelig ikk hvad det kan være. Den startede fint da benzinen lige var fyldt på og spritten i, og sådan fortsatte den måske en uge frem eller længere, også har den valgt at give mig startproblemer igen.
Svar
#4
17 dage er nok ikke lige i den helt røde farezone Smil

Min bror var i sin tid nødt til at klodse sin bil op i en længere periode. Han startede den ca. en gang om måneden, for ligesom at holde den i gang, men efter et år var det ligesom om der var mere smøreolie end benzin i tanken.

Den længste periode jeg har haft mellem 2 tankninger er på 4 uger. Heraf 17-18 dage mellem 2 starter, og jeg erindrer det ikke som et stort problem.

Edit:
Med hensyn til sprit bruger jeg ca. 1 dl pr. 3 liter benzin, som det fremgår af teksten på min dunk. Andre skriver 1 dl. pr 2 liter, så hvor det rigtige sted ligger, ved jeg ikke præcist.

For lidt sprit kan dog i disse tider skabe isproblemer i karburatoren. Ikke at benzinen fryser til, men der kommer åbenbart altid lidt vand med, når man tanker, og det er så sprittens opgave at binde det. Det er muligvis derfor man benytter isopropyl i stedet for almindelig etanol. Iso'en er vist mere vandsugende.
Svar
#5
Ah okay. Synes bare det er meget mystisk. Det kan ikke være et problem med selve tændingssystemet, tændspole og sådan noget?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Fandt engang en benzindunk der havde forputtet sig i mange år, den fyldte jeg på tanken med god samvittighed det kunne ikke mærkes.
Tror ikke det er noget man under normale forhold skal bekymre sig om.
Hvis det er tændings systemet, vil jeg tro at du også ville opleve problemer på andre tidspunkter, end under opstart af kold motor.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
Flere år? Fortvivlethock:

Nå men. Har lige snakket lidt på MSN med en og han siger at jeg burde køre med et andet tændrør. Jeg kører med et NGK8, og han siger jeg skal gå helt ned til NGK6. Det vil jeg prøve og se om det hjælper.
Svar


Forum spring: