Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan lærer man det her?!
#1
Hej billig-scooter,

Jeg købte en scooter, brugt Yamaha Why (YH50), for omkring et år siden som jeg nyder at køre på arbejde på i de varmere måneder. Jeg bor i byen og kan ikke fordrage offentlig transport, så scooteren er den perfekte løsning.

Jeg har kigget med her på forum'et det seneste år og der er ingen tvivl om, at dette forum er den bedste ressource i danmark.

Min WHY har kørt glimrende, men har været på værksted 3 gange i løbet af dens første år. Maskinen har kørt 22.000km og har ikke modtaget nogle ombygninger. Problemet har kun været motor-relateret én gang, de andre gange har drejet sig om elektronikken (benzin-måler, olie-advarsel, blinklys og bremselys). Første gang problemet opstod, havde jeg det egentlig ok med det. 2. gang var også ok.. Men nu har jeg lige pakket scooteren frem fra skuret efter vinteren og elektronikken virker endnu engang ikke. Jeg er ved at være lidt træt af, at det ikke virker og at jeg ikke selv kan gøre noget ved det. Som om det ikke skulle være nok, kan jeg heller ikke starte maskinen nu. Jeg gætter på, at det måske har noget med karburator, tændrør, gammel benzin el. lign. at gøre.

Nå, men det jeg egentlig vil frem til er:
Jeg forstår ikke hvordan I er blevet så dygtige til at skille jeres scootere ad og debugge dem. Jeg er til dagligt applikationsprogrammør og jeg skulle mene, at jeg godt kan lære at forstå en forbrændingsmotor. Mit problem er at komme i gang.
Hvis nu vi tager udgangspunkt i elektronikken og siger, at jeg gerne vil tage et kig på den. Hvordan finder i ud af, hvordan man overhovedet får skjolderne af en bestemt scooter. Der er jo ingen ressourcer om dette, hverken i manualen eller nogle andre steder.

Anyways, jeg indsér at dette er noget af en rant, og at svaret nok er "prøv dig frem", men jeg ville virkelig gerne have nogle skub i den rigtige retning, til at kunne udføre mine egne simple reparationer.

På forhånd tak
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(24-04-2011, 21:48)beardedbuddha Skrev: Hej billig-scooter,

Jeg købte en scooter, brugt Yamaha Why (YH50), for omkring et år siden som jeg nyder at køre på arbejde på i de varmere måneder. Jeg bor i byen og kan ikke fordrage offentlig transport, så scooteren er den perfekte løsning.

Jeg har kigget med her på forum'et det seneste år og der er ingen tvivl om, at dette forum er den bedste ressource i danmark.

Min WHY har kørt glimrende, men har været på værksted 3 gange i løbet af dens første år. Maskinen har kørt 22.000km og har ikke modtaget nogle ombygninger. Problemet har kun været motor-relateret én gang, de andre gange har drejet sig om elektronikken (benzin-måler, olie-advarsel, blinklys og bremselys). Første gang problemet opstod, havde jeg det egentlig ok med det. 2. gang var også ok.. Men nu har jeg lige pakket scooteren frem fra skuret efter vinteren og elektronikken virker endnu engang ikke. Jeg er ved at være lidt træt af, at det ikke virker og at jeg ikke selv kan gøre noget ved det. Som om det ikke skulle være nok, kan jeg heller ikke starte maskinen nu. Jeg gætter på, at det måske har noget med karburator, tændrør, gammel benzin el. lign. at gøre.

Nå, men det jeg egentlig vil frem til er:
Jeg forstår ikke hvordan I er blevet så dygtige til at skille jeres scootere ad og debugge dem. Jeg er til dagligt applikationsprogrammør og jeg skulle mene, at jeg godt kan lære at forstå en forbrændingsmotor. Mit problem er at komme i gang.
Hvis nu vi tager udgangspunkt i elektronikken og siger, at jeg gerne vil tage et kig på den. Hvordan finder i ud af, hvordan man overhovedet får skjolderne af en bestemt scooter. Der er jo ingen ressourcer om dette, hverken i manualen eller nogle andre steder.

Anyways, jeg indsér at dette er noget af en rant, og at svaret nok er "prøv dig frem", men jeg ville virkelig gerne have nogle skub i den rigtige retning, til at kunne udføre mine egne simple reparationer.

På forhånd tak


Jeg vil anbefale dig at tjekke batteri, de har det med at falde sammen efter længere tid uden brug, og ligeså snart det sker virker intet der kører over batteri ikke, dvs horn, elstart, blinklys, benzinmåler kan også godt drille.

Jeg er selv programmør, og måden jeg lærte at skrue scooter på var faktisk ved at købe et gammelt lig, og så pille den fra hinanden, og sætte sammen igen, you learn by doing, or by fucking up Blink med øjet

Der findes værkstedsbøger til langt de fleste modeller fra Haynes, og der kan du finde alt, også somregel hvordan plastik pilles af osv, de er guld værd.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#3
(24-04-2011, 21:48)beardedbuddha Skrev: Hej billig-scooter,

Jeg købte en scooter, brugt Yamaha Why (YH50), for omkring et år siden som jeg nyder at køre på arbejde på i de varmere måneder. Jeg bor i byen og kan ikke fordrage offentlig transport, så scooteren er den perfekte løsning.

Jeg har kigget med her på forum'et det seneste år og der er ingen tvivl om, at dette forum er den bedste ressource i danmark.

Min WHY har kørt glimrende, men har været på værksted 3 gange i løbet af dens første år. Maskinen har kørt 22.000km og har ikke modtaget nogle ombygninger. Problemet har kun været motor-relateret én gang, de andre gange har drejet sig om elektronikken (benzin-måler, olie-advarsel, blinklys og bremselys). Første gang problemet opstod, havde jeg det egentlig ok med det. 2. gang var også ok.. Men nu har jeg lige pakket scooteren frem fra skuret efter vinteren og elektronikken virker endnu engang ikke. Jeg er ved at være lidt træt af, at det ikke virker og at jeg ikke selv kan gøre noget ved det. Som om det ikke skulle være nok, kan jeg heller ikke starte maskinen nu. Jeg gætter på, at det måske har noget med karburator, tændrør, gammel benzin el. lign. at gøre.

Nå, men det jeg egentlig vil frem til er:
Jeg forstår ikke hvordan I er blevet så dygtige til at skille jeres scootere ad og debugge dem. Jeg er til dagligt applikationsprogrammør og jeg skulle mene, at jeg godt kan lære at forstå en forbrændingsmotor. Mit problem er at komme i gang.
Hvis nu vi tager udgangspunkt i elektronikken og siger, at jeg gerne vil tage et kig på den. Hvordan finder i ud af, hvordan man overhovedet får skjolderne af en bestemt scooter. Der er jo ingen ressourcer om dette, hverken i manualen eller nogle andre steder.

Anyways, jeg indsér at dette er noget af en rant, og at svaret nok er "prøv dig frem", men jeg ville virkelig gerne have nogle skub i den rigtige retning, til at kunne udføre mine egne simple reparationer.

På forhånd tak

Nogle har jo snart rodet med knallert i 40år (undertegnede Blink med øjet ) på amatørbassis, og lært tingene på den hårde måde, og jeg lærer stadig nye ting. Så det er "bare" at klø på, med at rode med din scooter.
Kan ikke lige hjælpe dig med dit problem, men du er selv inde på det med gammelt benzin, og jeg vil også mene fugt kan have en betydning.
Ivecar plus 2023.
Svar
#4
Hey Darkside,
Tak for dit svar. Jeg kiggede faktisk på batteriet i dag. Jeg vil ikke afvise, at det er faldet sammen. Jeg tog det ind, kontrollerede væsken og satte det i min oplader. Det er en standard elektronisk lader til scooter-/bådbatterier. Laderen er udstyret med sådan en lille viser-nål foran, der viser hvor mange amperer der løber igennem systemet. Ideen er, at den burde starte oppe på 6-10 amp og så gå langsomt ned, når batteriet er fuldt opladet.
Da jeg satte det til, sprang nålen op på 1 amp og faldt i løbet af 30 sekunder ned nær 0 amp (omkring .25 amp).
Jeg tænkte selv på, at batteriet måske var dødt i løbet af vinteren, men jeg kunne høre og se brintbobler komme op fra pladerne i batteriet. Jeg tænkte derfor, at jeg ville prøve at give batteriet en halv times juice alligevel.
Det hjalp ikke rigtigt og jeg har ikke rigtigt nogen måde, hvorpå jeg kan teste batteriet med belastning (havde overvejet at pille forlygten ud af min scooter og bruge den som test).

Mit problem er måske lidt, at jeg ikke helt kan tillade mig at fejle. Jeg har pt. kun én scooter, så jeg kan ikke helt undvære den, uden at ærge mig.
Jeg vil dog lige kigge på den Haynes manual for min model og se om den kan hjælpe mig..

Tak igen.. Jeg tænkte tidligere i dag på, hvor mærkeligt det er, at ud af alle de nørder jeg kender, er der INGEN der kan ordne en 2-taksmotor!
Svar
#5
(24-04-2011, 22:02)beardedbuddha Skrev: Hey Darkside,
tak for dit svar. Jeg kiggede faktisk på batteriet i dag. Jeg vil ikke afvise, at det er faldet sammen. Jeg tog det ind, kontrollerede væsken og satte det i min oplader. Det er en standard elektronisk lader til scooter-/bådbatterier. Laderen er udstyret med sådan en lille viser-nål foran, der viser hvor mange amperer der løber igennem systemet. Ideen er, at den burde starte oppe på 6-10 amp og så gå langsomt ned, når batteriet er fuldt opladet.
Da jeg satte det til, sprang nålen op på 1 amp og faldt i løbet af 30 sekunder ned nær 0 amp (omkring .25 amp).
Jeg tænkte selv på, at batteriet måske var dødt i løbet af vinteren, men jeg kunne høre og se brintbobler komme op fra pladerne i batteriet. Jeg tænkte derfor, at jeg ville prøve at give batteriet en halv times juice alligevel.
Det hjalp ikke rigtigt og jeg har ikke rigtigt nogen måde, hvorpå jeg kan teste batteriet med belastning (havde overvejet at pille forlygten ud af min scooter og bruge den som test).

Mit problem er måske lidt, at jeg ikke helt kan tillade mig at fejle. Jeg har pt. kun én scooter, så jeg kan ikke helt undvære den, uden at ærge mig.
Jeg vil dog lige kigge på den Haynes manual for min model og se om den kan hjælpe mig..

Tak igen.. Jeg tænkte tidligere i dag på, hvor mærkeligt det er, at ud af alle de nørder jeg kender, er der INGEN der kan ordne en 2-taksmotor!

En 2takts motor er simpelthen så utrolig simpel, jeg vil anbefale dig at skaffe en lader der kan vedligeholde dit batteri når scooteren bliver sat væk for vinteren, evt en Ctek, så slipper du for at skulle købe nyt batteri hvert eneste år Smil

Hvis du har pladsen så køb en gammel scooter og begynd at pille i den, det er simpelthen den bedste måde at lære på, alt det med at læse osv det virker slet ikke, ihvertfald ikke for mig, man lærer mest ved at bare prøve sig frem.

Jeg er udpræget nørd inden for edb men kan også splitte en 2takts motor fra hinanden og samle den med lukkede øjne Blink med øjet

Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(24-04-2011, 21:55)Jps Skrev: Nogle har jo snart rodet med knallert i 40år (undertegnede Blink med øjet ) på amatørbassis, og lært tingene på den hårde måde, og jeg lærer stadig nye ting. Så det er "bare" at klø på, med at rode med din scooter.
Kan ikke lige hjælpe dig med dit problem, men du er selv inde på det med gammelt benzin, og jeg vil også mene fugt kan have en betydning.

Er det udpræget svært at tappe benzinen ud af en tank? Eller er hævert-stilen måske at foretrække?
Det ville jo være rimelig hurtigt at prøve i morgen. Jeg vil tro, at jeg prøvede kickstarteren 50-100 gange i dag, så jeg burde have fået noget benzin igennem systemet.

Nu du nævner fugt.. Jeg havde tanken om fugt på tændrøret. Sådan en 2-takter burde jo nærmest tænde uanset hvad - lige bortset fra, hvis der ingen gnist er.
Jeg er desværre ikke indehaver af en nøgle der kan hive tændrør ud (åbenlys personlig fejl), men jeg gætter at karburator-sprit ikke er nok til at tørre et vådt tændrør?
Svar
#7
(24-04-2011, 22:08)beardedbuddha Skrev: Er det udpræget svært at tappe benzinen ud af en tank? Eller er hævert-stilen måske at foretrække?
Det ville jo være rimelig hurtigt at prøve i morgen. Jeg vil tro, at jeg prøvede kickstarteren 50-100 gange i dag, så jeg burde have fået noget benzin igennem systemet.

Nu du nævner fugt.. Jeg havde tanken om fugt på tændrøret. Sådan en 2-takter burde jo nærmest tænde uanset hvad - lige bortset fra, hvis der ingen gnist er.
Jeg er desværre ikke indehaver af en nøgle der kan hive tændrør ud (åbenlys personlig fejl), men jeg gætter at karburator-sprit ikke er nok til at tørre et vådt tændrør?

Næh. og en hævert fungerer ganske udemærket til det, problemet er dog der kan være fugt i bunden i svømmerhuset på karburatoren, og så vil den intet og en pind.

Karburatorsprit er lidt en halv løsning, selvom det kan fra tid til anden gøre underværker, må jeg anbefale dig at skaffe en tændrørsnøgle samt et frisk tændrør, tappe det gamle benzin af tanken, samt lige løsne bundskruen på din karburator og så lade benzinen rende af, det burde kunne klares uden at pille alt for meget ved maskinen Smil

Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#8
(24-04-2011, 22:08)beardedbuddha Skrev: Er det udpræget svært at tappe benzinen ud af en tank? Eller er hævert-stilen måske at foretrække?
Det ville jo være rimelig hurtigt at prøve i morgen. Jeg vil tro, at jeg prøvede kickstarteren 50-100 gange i dag, så jeg burde have fået noget benzin igennem systemet.

Nu du nævner fugt.. Jeg havde tanken om fugt på tændrøret. Sådan en 2-takter burde jo nærmest tænde uanset hvad - lige bortset fra, hvis der ingen gnist er.
Jeg er desværre ikke indehaver af en nøgle der kan hive tændrør ud (åbenlys personlig fejl), men jeg gætter at karburator-sprit ikke er nok til at tørre et vådt tændrør?

For at tage det sidste først, så er der jo "sprit" i benzinen idag, så det hjælper ikke med karburatorsprit.

Når jeg tapper benzin af mine 2 Big's, tager jeg slangen af benzintanken ved vakuumhanen(benzinhanen) og sætter et stykke haveslange på, og så ned i en dunk med indholdet fra tanken. Man skal bare lige huske at klemme benzinslangen, til man har fået haveslangen udover. Ellers havner benzinen på gulvet, eller jorden.

Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(24-04-2011, 22:11)DarkSide Skrev: Næh. og en hævert fungerer ganske udemærket til det, problemet er dog der kan være fugt i bunden i svømmerhuset på karburatoren, og så vil den intet og en pind.

Karburatorsprit er lidt en halv løsning, selvom det kan fra tid til anden gøre underværker, må jeg anbefale dig at skaffe en tændrørsnøgle samt et frisk tændrør, tappe det gamle benzin af tanken, samt lige løsne bundskruen på din karburator og så lade benzinen rende af, det burde kunne klares uden at pille alt for meget ved maskinen Smil

Mit tændrør blev skiftet sidste år ved et værksteds-eftersyn, så det burde ikke fejle noget. Jeg kiggede lige porcelæns-delen efter i dag (den del jeg kan kigge på, uden faktisk at skrue det ud) og det lignede stadig, at det lige var kommet ud af æsken.

Jeg kan godt li' ideen om at tømme karburatoren og jeg gætter, at det bare er en normal bolt, som jeg burde kunne få op. Er det virkelig sandsynligt at hele tanken af benzin er blevet ubrugelig henover vinteren?
Herudover: Alt det snak om karburatoren. Når man træder på kickstarteren, bliver indholdet af karburatoren så skiftet ud?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(24-04-2011, 22:21)beardedbuddha Skrev: Mit tændrør blev skiftet sidste år ved et værksteds-eftersyn, så det burde ikke fejle noget. Jeg kiggede lige porcelæns-delen efter i dag (den del jeg kan kigge på, uden faktisk at skrue det ud) og det lignede stadig, at det lige var kommet ud af æsken.

Jeg kan godt li' ideen om at tømme karburatoren og jeg gætter, at det bare er en normal bolt, som jeg burde kunne få op. Er det virkelig sandsynligt at hele tanken af benzin er blevet ubrugelig henover vinteren?
Herudover: Alt det snak om karburatoren. Når man træder på kickstarteren, bliver indholdet af karburatoren så skiftet ud?

Hvis der ligger vand i bunden så kommer der aldrig benzin ind til motoren, problemet med tændrør er hvis man først drukner maskinen så kan man godt tage livet af tændrøret, altid godt med frisk tændrør når noget skal igang igen, sådan et koster småpenge alligevel Smil

Det plejer bare være en flad skruetrækker der skal bruges til bundskruen i karburatoren, det er meget nemt at se, det er desværre meget muligt der er dannet kondens i tanken hvis den ikke har været fyldt helt op, og der så er vand i benzinen nu.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#11
Jeg må lige nævne: I er simpelthen for vilde. Jeg burde have spurgt noget før!

(24-04-2011, 22:14)Jps Skrev: For at tage det sidste først, så er der jo "sprit" i benzinen idag, så det hjælper ikke med karburatorsprit.

Når jeg tapper benzin af mine 2 Big's, tager jeg slangen af benzintanken ved vakuumhanen(benzinhanen) og sætter et stykke haveslange på, og så ned i en dunk med indholdet fra tanken. Man skal bare lige huske at klemme benzinslangen, til man har fået haveslangen udover. Ellers havner benzinen på gulvet, eller jorden.

Jeg synes din løsning lyder mest korrekt, men også lidt udenfor scope for mig. Det primært fordi jeg ikke aner hvordan jeg finder vakuumhanen!


(24-04-2011, 22:24)DarkSide Skrev: Hvis der ligger vand i bunden så kommer der aldrig benzin ind til motoren, problemet med tændrør er hvis man først drukner maskinen så kan man godt tage livet af tændrøret, altid godt med frisk tændrør når noget skal igang igen, sådan et koster småpenge alligevel Smil

Det plejer bare være en flad skruetrækker der skal bruges til bundskruen i karburatoren, det er meget nemt at se, det er desværre meget muligt der er dannet kondens i tanken hvis den ikke har været fyldt helt op, og der så er vand i benzinen nu.

Tak for tippet. Når det du siger med karburatoren er tilfældet, så er det jo klart, at den ikke vil starte, uanset hvor meget man tramper i kickstarteren.
Tanken var hvad jeg vil kalde "fyldt op" inden vinteren. Men jeg tænker, at hvis bare "taget" af benzintanken er fri, er skaden sket?
I øvrigt kan jeg ikke grave en Haynes manual til min maskine frem.. Kan det passe, eller ved jeg bare ikke hvor jeg skal lede?
Svar
#12
(24-04-2011, 22:32)beardedbuddha Skrev: Tak for tippet. Når det du siger med karburatoren er tilfældet, så er det jo klart, at den ikke vil starte, uanset hvor meget man tramper i kickstarteren.
Tanken var hvad jeg vil kalde "fyldt op" inden vinteren. Men jeg tænker, at hvis bare "taget" af benzintanken er fri, er skaden sket?
I øvrigt kan jeg ikke grave en Haynes manual til min maskine frem.. Kan det passe, eller ved jeg bare ikke hvor jeg skal lede?

Du kan starte med at lige dræne karburatoren for gammelt benzin, og så se om dyret ikke springer til live, nu kender jeg meget begrænset til en Yamaha Why, men det kunne godt se ud som de har gemt karburatoren og luftfilter inde under bundskjold som på diverse andre maskiner med samme type motor.

Jeg har googlet lidt, og det ser ikke lige ud som der findes noget til en Why, men den burde være til at finde ud af hvis man giver sig lidt tid Smil
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar


Forum spring: