Søg Garagen Hej Gæst! Register

Overførsel af kassettebånd til computer?
#1
Ja, hvordan gøres det bedst og hurtigst. Smil
Jeg har vel ca. 600 bånd, jeg har samlet sammen fra 1972 til 1986 så'n ca. Det var nemlig det år, jeg købte en CD afspiller, og solgte også alle mine LP plader (efter at ha' overført det meste på bånd). Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det kan du sagtens, men det kræver nogen specielle kabler (Kan ikke huske hvilke).
Ved f.eks at min far har overført alle deres LP'er til computeren, så han kunne brænde dem ud på CD Smil
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#3
Du skal have et kabel fra båndoptageren til lydkortet:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php...502&type=0
Så skal du have et program til at "optage" lyden til digital lyd som du så brænder ud på cd'er.
Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
#4
(10-04-2011, 14:25)Flemmingo Skrev: Du skal have et kabel fra båndoptageren til lydkortet:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php...502&type=0
Så skal du have et program til at "optage" lyden til digital lyd som du så brænder ud på cd'er.

Og hvilket program, er så bedst til det? Smil

Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Det er jo mange timer som skal overspilles - og det er lidt meget at beslaglægge computeren i så lang tid. Selvom computeren kan "multitaske", så risikeres, at den går ned, eller at der kommer huller i indspilningen.

Når jeg overspiller, bruger jeg derfor en MPEG optager med stereo jack line input. Så er du fri for at beslaglægge computeren.

Når båndene er indspillet på MPEG optageren, så kopiers de bare over på PC'en, og brændes eventuelt på CD eller DVD. Det nemmeste er nok DVD, da du her kan have langt mere, og mange DVD afspillere accepterer lydformater. Men det er ikke CD kompatibel, og du skal nok tjekke om MPEG spillerens format kan aflæses af DVD afspilleren.

Min MPEG optager slukker desuden selv, når der ikke er mere på båndet. Det er jo en smart facilitet, og det har jeg ikke set på de indspildningsprogrammer der er til PC. Men der findes jo nok nogen som kan.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(13-04-2011, 02:17)Super 8 Skrev: Det er jo mange timer som skal overspilles - og det er lidt meget at beslaglægge computeren i så lang tid. Selvom computeren kan "multitaske", så risikeres, at den går ned, eller at der kommer huller i indspilningen.

Når jeg overspiller, bruger jeg derfor en MPEG optager med stereo jack line input. Så er du fri for at beslaglægge computeren.

Når båndene er indspillet på MPEG optageren, så kopiers de bare over på PC'en, og brændes eventuelt på CD eller DVD. Det nemmeste er nok DVD, da du her kan have langt mere, og mange DVD afspillere accepterer lydformater. Men det er ikke CD kompatibel, og du skal nok tjekke om MPEG spillerens format kan aflæses af DVD afspilleren.

Min MPEG optager slukker desuden selv, når der ikke er mere på båndet. Det er jo en smart facilitet, og det har jeg ikke set på de indspildningsprogrammer der er til PC. Men der findes jo nok nogen som kan.

Og link til den optager?

Ivecar plus 2023.
Svar
#7
Jeg havde et lignende problem, bare med vinyl-plader.

Jeg skulle selvfølgelig have alle mine gamle plader digitaliseret, så jeg gik ud og investerede i en grammofon med USB-interface og gik igang med projektet. En kammerat anbefalede mig noget filter-software og vi brugte lang tid på at fjerne støj og optimere kvaliteten. Jeg var naturligvis mægtigt tilfreds med mig selv og resultatet.... lige indtil jeg fik sammenlignet det jeg havde siddet og lavet i mit ansigts fodsved med en almindelig gemen downloadet mp3-version af samme sang. Den nye lød bare 239 gange bedre!!! Målløs

Så ikke for at være en buzz-killer, men du får langt mere ud af at lytte dine bånd igennem og lave en liste over indholdet.... og derpå gå ud på internettet og downloade numrene i moderne digitaliserede versioner.

Cool
Svar
#8
Alt efter hvad båndoptager du har, så er det eneste der kræves et kabel, enten et RCA til minijack. Computeren kan sagtens klare de minutter der er på hver side af båndet.

Du tilslutter bare båndoptageren til lydindgangen på din computer via kablet. Tester om der er hul igennem og ellers er det bare i gang Smil

http://audacity.sourceforge.net/ er et super gratis program du kan bruge til at optage med.

Når du optager, skal du sikre dig at lyden står helt korrekt, det er aldrig sjovt hvis lyden har været skruet for højt op (hvis båndoptageren kun har én udgang) Optimalt er, at benytte den udgang der ikke kan justeres i lydstyrke.
Problemet med for høj lyd kan resultere en ret dårlig kvalitet hvis tonerne rammer loftet, flere forskellige programmer kan self. normalisere dette, også hvis lyden er alt for lov, men det bliver stadig aldrig som originalen.

Håber det var svar nok Smil
Svar
#9
(13-04-2011, 12:03)Lars Skrev: Alt efter hvad båndoptager du har, så er det eneste der kræves et kabel, enten et RCA til minijack. Computeren kan sagtens klare de minutter der er på hver side af båndet.

Du tilslutter bare båndoptageren til lydindgangen på din computer via kablet. Tester om der er hul igennem og ellers er det bare i gang Smil

http://audacity.sourceforge.net/ er et super gratis program du kan bruge til at optage med.

Når du optager, skal du sikre dig at lyden står helt korrekt, det er aldrig sjovt hvis lyden har været skruet for højt op (hvis båndoptageren kun har én udgang) Optimalt er, at benytte den udgang der ikke kan justeres i lydstyrke.
Problemet med for høj lyd kan resultere en ret dårlig kvalitet hvis tonerne rammer loftet, flere forskellige programmer kan self. normalisere dette, også hvis lyden er alt for lov, men det bliver stadig aldrig som originalen.

Håber det var svar nok Smil

Jeg takker Grin.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(13-04-2011, 14:43)Jps Skrev: Jeg takker Grin.

Velbekomme, men som Runner skriver, så får du aldrig en lydkvalitet der minder om CD eller det der findes på nettet Smil
Svar
#11
(13-04-2011, 15:26)Lars Skrev: Velbekomme, men som Runner skriver, så får du aldrig en lydkvalitet der minder om CD eller det der findes på nettet Smil

Forventer jeg heller ikke, eftersom båndene jo er halvgamle og flere af dem er optaget fra Radioen (Mylles programmer) med dertil hørende "sus". Grin Det er heller ikke sikkert jeg går dem alle igennem, da der jo er mange. De har ligget på "lager i mindst 20 år, uden at blive spillet. Nu skal de ud, fordi de optager plads jeg kan bruge til andre ting. Jeg har dog heldigvis en bog, hvor alle bånd er skrevet ind, med hvad de indeholder af musik, så jeg kan grovsortérer. Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
(10-04-2011, 11:55)Jps Skrev: Ja, hvordan gøres det bedst og hurtigst. Smil
Jeg har vel ca. 600 bånd, jeg har samlet sammen fra 1972 til 1986 så'n ca. Det var nemlig det år, jeg købte en CD afspiller, og solgte også alle mine LP plader (efter at ha' overført det meste på bånd). Grin

Så har du da ellers fået samlet mange bånd i årenes løb Smil Den må have været dyr i 1986, sådan en cd afspiller, kan du huske hvad den kostede dengang? Hvis man må spørge Smil
Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1999, Suzuki DM 50, Aprilia RS 50 1999, Yamaha 4 Gear, Pgo Hot 50, Gilera Stalker, Kinroad Chopper.


Svar


Forum spring: