Søg Garagen Hej Gæst! Register

45 scooter - Elitebilist?
#1
Hej.
Jeg er blevet 18 år, og jeg overvejer at købe mig en 45'er scooter til at kører i skole på. Dog er jeg lidt i tvivl om reglerne, da jeg er meget glad for mit bilkørekort.

Sådan som jeg har forhørt mig, så må en 45'er scooter godt være tunet, bare man holder sig til de 45 km/t.

En 45 scooter forsikring tæller point på samme måde som en bilforsikring, så man bliver elitebilist efter 3 år skadefrit.

Er nogle af de påstande rigtige, hvordan er reglerne?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(30-03-2011, 10:07)hellbinde Skrev: Hej.
Jeg er blevet 18 år, og jeg overvejer at købe mig en 45'er scooter til at kører i skole på. Dog er jeg lidt i tvivl om reglerne, da jeg er meget glad for mit bilkørekort.

Sådan som jeg har forhørt mig, så må en 45'er scooter godt være tunet, bare man holder sig til de 45 km/t.

En 45 scooter forsikring tæller point på samme måde som en bilforsikring, så man bliver elitebilist efter 3 år skadefrit.

Er nogle af de påstande rigtige, hvordan er reglerne?

Du må ikke tune den. Det er det eneste jeg kan svare på Grøn grin.
Men vil da lige lytte med på den med elitebilist delen Grin.
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#3
Så den skal fx have helt lovligt udstødning på?
Svar
#4
(30-03-2011, 10:21)hellbinde Skrev: Så den skal fx have helt lovligt udstødning på?

Ja.
Udstødningen skal være godkendt til 45km/t og din scooters model.
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
#5
(30-03-2011, 10:07)hellbinde Skrev: Hej.
Jeg er blevet 18 år, og jeg overvejer at købe mig en 45'er scooter til at kører i skole på. Dog er jeg lidt i tvivl om reglerne, da jeg er meget glad for mit bilkørekort.

Sådan som jeg har forhørt mig, så må en 45'er scooter godt være tunet, bare man holder sig til de 45 km/t.

En 45 scooter forsikring tæller point på samme måde som en bilforsikring, så man bliver elitebilist efter 3 år skadefrit.

Er nogle af de påstande rigtige, hvordan er reglerne?

Du må ikke tune en knallert, uanset, om det er en stor- eller lille knallert. Trimning, er tilladt, men det begrænser sig til rullevægt og hovedyse. Varioen , udstødningen osv., der begrænset, må du overhovedet ikke ændre på. Det er altsammen ulovlige konstruktive ændringer, der giver særskilt bøde, og kan medføre konfiskation af køretøjet.

Når det gælder den lovpligtige ansvarsforsikring på køretøjet, så er det en forsikring, du egentlig tegner med "staten", og ikke med et forsikringsselskab. Selskaberne "bestyrer" bare forsikringen, og den er ikke underlagt samme forsikringsbetingelser, som selskabernes egne forsikringer. Det er derfor mere end tvivlsomt, om et selskab vil lade en anvarsforsikring på et køretøj, tælle med i "optjeningen" af status, for en personlig forsikring. Derimod, er en evt. kaskoforsikring på en knallert, en personlig forsikring, man har tegnet i selskabet, og som derfor godt kan tælle med.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen

Det er jo sådan set gode nyheder. Hvad kan en kasko forsikring ca. koste årligt på en scooter? Prisen må vel lægge langt under det, jeg ville skulle give for en bilforsikring.
Svar
#7
(30-03-2011, 10:35)hellbinde Skrev: kragen

Det er jo sådan set gode nyheder. Hvad kan en kasko forsikring ca. koste årligt på en scooter? Prisen må vel lægge langt under det, jeg ville skulle give for en bilforsikring.

Den er urimelig dyr, Vi taler om priser på op til 5-6.000 kr. om året Målløs . Herudover, falder dækningsgraden, med alderen på knallerten, og dækningen vil normalt aldrig, efter det første år, kunne overstige et beløb, der svarer til ca. halvdelen af knallertens handelsværdi på reparationstidspunktet. Knallerten vil i så fald blive erklæret totalskadet, og du vil få udbetalt et beløb, svarende til, hvad en tilsvarende knallert, med den alder og stand, handles til brugt, og selskabet overtager den totalskadede knallert, som ejendom.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen

Det er jo håbløst at bliver elitebilist!
Svar
#9
Ifølge min forsikring, vil en kasko koste 2500kr - 3000kr årligt på min Peugeot SF3 Blink med øjet
Tidligere:
Baotian BT49QT-7. Peugeot Speedfight 3. Hyundai i10. Ford Mondeo. Aprillia Ditech.
CPI Hussar. Nissan Primera eGT. Alfa Romeo 156. Ford Mondeo V6. VW Polo Fox. Nissan Almera. Mitsubishi Galant V6. Nissan Micra
Nuværende:
Saab 900
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10

Hvis du gerne vil have den relative tryghed som følger med en kasko, så er 2500 - 3000,- ikke dyrt for denne type forsikring hvis man kan få denne pris. Men som Kragen siger skal du regne med knapt så gode betingelser som en tilsvarende bilforsikring. Her er et par ting at checke....

- Ved en bilforsikring regnes bilen som ny det første år. Det samme er ikke tilfældet for en knallert - den takseres som brugt helt fra starten af. Så bliver den stjålet i morgen, får du ikke nyværdien selv om den reelt er helt ny.

- Alle selskaber jeg har checket har forhøjet selvrisiko ved tyveri fordi der stjæles så mange scootere. Hos mit er selvrisikoen 1600 kr ved skader, men hele 4000 kr ved tyveri. Dette skal du også trække fra din erstatning.

- Du optjener ikke "bonus" på en knallertforsikring så den bliver ikke billigere over tid på samme måde som en bil/MC. Og køber du senere bil/MC starter du på begyndertrinnet uanset hvor mange år du har kørt skadefrit på din knallert.

- Anmelder du en skade, skal maskinen normalt laves hos en forhandler . Den takseres derfor ikke efter hvad det vil koste dig selv at bestille delene og selv sætte dem på, men hvad det vil koste at få en professionel mekaniker til at gøre det. Det løber hurtigt op og som Kragen er inde på, vil de aldrig betale for mere en ca. 50% af knallertens vurdering på skadestidspunktet, men blot erklære den totalskadet og udbetale beløbet (minus selvrisikoen).


Selv et reduceret beløb er naturligvis bedre end ingenting i det tilfælde at din scooter bliver stjålet, så det er op til en personlig vurdering om du synes at det kan betale sig. Ved en nyere bil/MC er man i reglen tvunget til at have kasko fordi købslånet typisk gives med pant i køretøjet. Det er derfor banken eller financieringsselskabet som forlanger det. Et knallertlån er typisk et almindeligt forbrugslån uden pant, så derfor er det frivilligt for os.

Cool
Svar
#11
Jeg kan da se, at Topdanmark kræver 5.652 årlig for en kasko på en 45'er, eller 6.487 inkl. ansvarsforsikringen Målløs
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Hvis det er for at være på 2 hjul og samtidig optjene anciennitet til elitebilist, med henblik på at kunne få billig bilforsikring senere hen, så havde jeg nok smidt penge efter et MC-kørekort og en billig MC-scooter (eller anden billig MC, de behøver ikke koste mere end hvad en brugt 30/45 knallert koster).

Det er sådan jeg har optjent 5 års anciennitet da jeg endelig skulle have bil og derved billig bilforsikring. (3000kr,- årlig kasko)


Mvh
Stig
Svar


Forum spring: