Søg Garagen Hej Gæst! Register

Behov for nyt batteri!
#1
Jeg skal vist ud og investere i et nyt batteri.

Det originale (som det fremgår ikke meget decifrerbar tekst) har nu svært ved at trække startmotoren i mere end et par sekunder.
Kold el. indendørsvarm, det spiller ingen rolle!
[Image: album_pic.php?pic_id=687]
[Image: album_pic.php?pic_id=688]

Her til aften tog jeg så batteriet op i lejligheden for at give det en separat opladning. Polspændingen lå på 12,75V, hvilket da ikke lød helt tosset.

Efter en 30 minutter med 200 mA, lå polspændingen (stadig under opladning!) på over 15V! Fortvivlethock:
Fjernede jeg ladestrømmen, faldt spændingen til godt 13V.

Ved at søge på typen fandt jeg dette:
http://www.apexbattery.com/gs-ztong-yee-...eries.html
Ydre mål får jeg med skydelærer til ca. 113x70x105 (LxBxH)

Umiddelbart lyder det som om dette kan bruges.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6539...1730913004

Men hvad er det med, at batteriet skal lades af en impulslader?
På en scooter arbejdes der jo med dobbeltensrettet vekselspænding, men er det nok ?

De fleste 4AH batterier på TH's lager ser for øvrigt ud til at være en hel del mindre end mit. Typisk kun 8-9 cm i højden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ikke fordi jeg kan kinesisk, men nederst står der, at der skal lades med 0,5 amp. i 5-10 timer m. impulslader. Eller der skal lades med 5 amp. i en ½ time m. en alm lader.

Man bruger impulslader (elektronisk lader) fordi batteriet er vedligeholdsfrit og derfor ikke kan tåle at lade så hårdt at syren og vandet koger i flere timer så batteriet lader sig selv tørt og falder sammen.
Svar
#3
Energy Skrev:Ikke fordi jeg kan kinesisk, men nederst står der, at der skal lades med 0,5 amp. i 5-10 timer m. impulslader. Eller der skal lades med 5 amp. i en ½ time m. en alm lader.

Man bruger impulslader (elektronisk lader) fordi batteriet er vedligeholdsfrit og derfor ikke kan tåle at lade så hårdt at syren og vandet koger i flere timer så batteriet lader sig selv tørt og falder sammen.
Du kan åbenbart tyde en del mere end vi andre Smil

Noget kunne tyde på, at det her er 'vedligeholdelsesfrit'. Der er i hvert fald ikke nemme muligheder for at fylde vand/syre på.

Men hvordan lyder det, at det har holdt godt 7 måneder og ca. 4700 km?
Serviceintervallet for det opgives til 2000 km, og det er nu ca. 1750 siden sidste regulære service.

Op til ca. 4200 tog det sig af 99% af alle starter, mens det efterfølgende ikke har haft så meget at bestille. Efter ventiljustering, har maskinen helst (næsten udelukkende) ville starte med kick.

OK, kulden er så småt ved at sætte ind, hvilket har en negativ indflydelse på batteriets kapacitet, men levetiden ?

Specielt den meget høje ladespænding kunne tyde på, at batteriet er temmelig træt. Den indre modstand er, så vidt jeg er orienteret, noget af det første der ryger!

Der er efterhånden et pænt lille antal Kymco- og Agility-brugere herinde. Hvad siger de til dette?
Eller er de også gået i vinterhi?
Svar
#4
Impulslader er åbenbart det helt nye mode ord, et rigtigt plus ord. desværre bliver der skabt noget forvirring når det bliver brugt i flæng af reklame folk der ikke ved hvad det er.
Om batteri er den gode gammeldags med syre eller et vedligeholdsfrist er næsten ligegyldigt, princippet er det samme de er begge bly akkumulator.

Jeg har selv en variabel strøm forsyning, ( med strøm begrænser, en pære kan også gøre det ) den sætter jeg på 14 volt, og lader batteri i min start kasse til modelfly op med, i starten af opladning lapper batteri til sig ( 0,5 A, det har jeg sat strøm begrænseren til) når det er fyldt er spænding på batteri 13,8 volt, og lade strøm nogle få mA. Batteri tager ingen skade af at stå konstant med denne spænding.
En blid opladning som batteri ikke tager skade af, er med en ladestrøm på 10 % af batteriets kapacitet.

Er det batteri typer som NiCd og NiMh der lades på ( og hvor et tomt batteri skal fyldes på 15 min ) er det at den noget mere kompliceret impulslader kommer ind i billedet, den lader i impulser, og imellem disse måler den spænding på batteri, og slår automatisk fra når batteri er fyldt.

Det var ikke længe det batteri holdt, jeg skiftede efter 2 år på pumaen, men batteri var her hårdt belastet af alarm (dens diode) der aflade batteri på 14 dage, det har en bly akkumulator ikke godt af, den skal helst hele tiden være fuldt opladt.

Det som kan slide hårdt på batteriet er hvis spændingsregulator ikke er i orden, hvis du på et fuldt opladt batteri måler spænding mens den sidder på scooter og motor kører med halv gas, skal spænding helst ikke komme op over ca. 14 volt.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: