Søg Garagen Hej Gæst! Register

Taxakort!!
#1
Hej BS.

Er der nogen her som kan bekræftige, at man ikke skal 3 års køre erfaring fra man har fået kørekort til man kan starte på erhvers kort til taxa???? Fordi hvis IKKE man skal vil jeg flugs finde ud af at komme igang. Mener nemlig bestemt at jeg har læst at det nr 1 kræver jeg er minimum 21år og har 3 års køre erfaring..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
§ 18. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år.
Stk. 2. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan kun udstedes til førere, der har kørekort til kategori B og har bestået en køreprøve til erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 3. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan alene udstedes til den kategori, der er aflagt køreprøve i.

De 3 år, der nævnes, er den tid der går fra man er fyldt 18 år, og kan få alm. B-kort og til man bliver 21 og kan få sin erhvervskort Blink med øjet

Erhvervskortet kan således tages uden at have kørekort til Bil i forvejen. Dog er det en fordel, specielt med taxa delen oven i, at have kørselserfaring i forvejen.
Svar
#3
(16-03-2011, 22:42)Teddy Skrev: § 18. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år.
Stk. 2. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan kun udstedes til førere, der har kørekort til kategori B og har bestået en køreprøve til erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 3. Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring kan alene udstedes til den kategori, der er aflagt køreprøve i.

De 3 år, der nævnes, er den tid der går fra man er fyldt 18 år, og kan få alm. B-kort og til man bliver 21 og kan få sin erhvervskort Blink med øjet

Erhvervskortet kan således tages uden at have kørekort til Bil i forvejen. Dog er det en fordel, specielt med taxa delen oven i, at have kørselserfaring i forvejen.


Takker TeddySmil
Syns selv jeg er rimelig fin i trafikken, ha været i kbh i myldertrafikken, kørt et hav af gange igennem Næstved hvor traffikken næsten har stået stillle Smil .

Kørt til Rødby, Nakskov osv 5-6 gange. Om det så er det som skal til må tiden vise, tænker bare lidt at jeg har MÅSKE fået job hos Christiania cykler, men det er kun til maks Oktober måned.

Og så ku jeg evt tage taxa kort og være mere sikker på job, os i det at jobcenteret som sku sende mig i virksomheds praktik , har sendt midt til Karrebæk skole som pedal medhjælper.

Men de kan kun bruge mig fordi ham de har skal operares, og normalt må man kun gå 1 uge mellem hver sted, og jeg er oppe på 5uger i næste uge, og de kan ik finde nogen som har brug for mig, og det er efterhånden kedeligt at lave ingenting derhjemme. Gå og gør rent hele tiden, og på jobnet søges "nye" taxa chauffører jævnligtSmil .

Skal jo søge 2 jobs om ugen og lige pt er jeg 10 uger foran med jobsøgning. 70 søgte jobs siden 1.Oktober

Tænker hvis jeg tager kort til taxa er der da i det mindste endnu en job mulighed åben Smil

Svar
#4
Til den praktiske prøve skal man udvise rutine i sin kørsel samt overblik og generelt god opførsel i trafikken. Man skal også finde frem til adresser der udstedes – her må hjælpemidler som kort, vejviser mm anvendes.

Til teoriprøven for erhvervskortet, må du max. have 3 fejl, mod 5 fejl for det alm. kørekort til privat kørsel.

Prismæssigt, ser det faktisk ikke så slemt ud Smil
http://www.stjernqvist.dk/index.php?id=36

Vær i øvrigt opmærksom på, ast du muligvis kan få det betalt af kommunen/jobcenteret Blink med øjet
Svar
#5
Hej Søren26

Det eneste som jeg ved vedr. erhverskortet kræver er, synmæssigt, er at hvis man har et syn som ikke er mere en +6 kan man godt tage kortet, men hvis ens syn er mere en +6, så kan man ikke, det fortalte min far mig forleden dag.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(17-03-2011, 09:13)Micras Skrev: Hej Søren26

Det eneste som jeg ved vedr. erhverskortet kræver er, synmæssigt, er at hvis man har et syn som ikke er mere en +6 kan man godt tage kortet, men hvis ens syn er mere en +6, så kan man ikke, det fortalte min far mig forleden dag.

Hvem, har fortalt ham det?

Man må bruge briller op til brillestyrke ± 8, og kontaktlinser til mere. Har man ikke samme "syn" på begge øjne, skal synet på bedste øje være mindst 6/7,5, og mindst 6/12 på det dårligste øje.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
(16-03-2011, 22:23)Søren26 Skrev: Fordi hvis IKKE man skal vil jeg flugs finde ud af at komme igang.

Hej
Hvis du er i a-kasse har du 6 ugers fri kursus betalt og der er Taxakort et af dem, men snak med dem om det, så de kan sige go' for det.
Jeg brugte mine (6 uger) på computerkursus, office 2003 & 2007 lidt video og grafik.

Scooterture:
Skagen video.
 Mariager Havn video.
Sym Fiddle II 125/160cc årg. 2010
Opel Meriva årg. 2005
Svar
#8
Hej.
Det er også lidt sjove regler,da jeg ville tag lastbil kort blev jeg afvist,forde jeg er blind på det ene øje,men jeg har både alm bil kørekort og mc og trailer kort,men kan nok så heller ikke få et taxa kort Neutral .mærkligt i min verden,så skulle jeg jo slet ikke ha lov til at tag kørekort.det er vel ligså farligt vis jeg køre bil/mc /stor trailer/ som vis jeg skulle køre en taxa eller bus/lastbil.
Hemmm Ked af det
Vh
CB
Svar
#9
(17-03-2011, 23:17)cb Skrev: Hej.
Det er også lidt sjove regler,da jeg ville tag lastbil kort blev jeg afvist,forde jeg er blind på det ene øje,men jeg har både alm bil kørekort og mc og trailer kort,men kan nok så heller ikke få et taxa kort Neutral .mærkligt i min verden,så skulle jeg jo slet ikke ha lov til at tag kørekort.det er vel ligså farligt vis jeg køre bil/mc /stor trailer/ som vis jeg skulle køre en taxa eller bus/lastbil.
Hemmm Ked af det
Vh
CB

Taxa og buskort er erhvervskort, og mener, men er ikke sikker, lastbilkort også er det.

Disse katagorier dømmes væsentlig hårdere, og man forlanger, i hvertfald for taxa og bus, en lægeerklæring hver 5 år.

Derfor er der nok væsentlig skrappere krav til syn og førlighed. Jeg kunne lige præcis klare synstesten i 87, og kun fordi mit syn blev testet et øje ad gangen.

Du kan med "almindelige" kørekort køre bil / MC hcis du er døv, samt bare du kan afstandsbedømme (hvilket kan lade sig gøre med kun synet på et øje).
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(17-03-2011, 23:17)cb Skrev: Hej.
Det er også lidt sjove regler,da jeg ville tag lastbil kort blev jeg afvist,forde jeg er blind på det ene øje,men jeg har både alm bil kørekort og mc og trailer kort,men kan nok så heller ikke få et taxa kort Neutral .mærkligt i min verden,så skulle jeg jo slet ikke ha lov til at tag kørekort.det er vel ligså farligt vis jeg køre bil/mc /stor trailer/ som vis jeg skulle køre en taxa eller bus/lastbil.
Hemmm Ked af det
Vh
CB

Og det er så dér det kommer ind i billedet, hvor tåbeligt det er, at man kan tage kørekort som 18 årig - og køre løs i 52 år, inden man skal forbi lægen og have testet synet igen.

Har du fået kørekortet før synsproblemet opstod, må du således godt køre landet tyndt. Er problemet opstået før, har din læge fejlet, ved testen til kørekort. Er man blind på det ene øje, kan man ikke afstandsbedømme emner, og det er altafgørende at kunne, ude i den hurtige trafik.
Svar
#11
(17-03-2011, 23:30)Teddy Skrev: Og det er så dér det kommer ind i billedet, hvor tåbeligt det er, at man kan tage kørekort som 18 årig - og køre løs i 52 år, inden man skal forbi lægen og have testet synet igen.

Har du fået kørekortet før synsproblemet opstod, må du således godt køre landet tyndt. Er problemet opstået før, har din læge fejlet, ved testen til kørekort. Er man blind på det ene øje, kan man ikke afstandsbedømme emner, og det er altafgørende at kunne, ude i den hurtige trafik.

Får man synsproblemer, må man ikke bare køre videre, til man er 70. Det bliver bare ikke kontrolleret, om man fortæller det. Synskravene er forskellige til almindeligt kørekort og erhvers/stort kørekort. Der er ikke noget i vejen for, at man kan få kørekort til bil og mc, hvis man kun har syn på et øje. Hjernen kan også kompensere for det manglende øje ved afstandsbedømmelse, det kræver blot, lidt flere bevægelser fra det raske øje.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
Hej,
Jeg er nu ikke så enig i, at man ikke kan afstandbedømme med kun synet på et øje,jeg har været blind siden jeg hvar ca 2 år ,alså i 36år,jeg kan serfølig kun tale for mig selv,og det jeg har oplevet er at det kan være svært at spille feks.tennis/badminton.
Jeg kan huske at der for år tilbage hvar et bank røveri,hvor en betjent desvære midstede synet på det ene øje,og så vidt jeg ved,er han idag videostrømmer,mener faktisk det er ham der Henrik Shimzer,der har medvirket i statio 2 en del gange.
Vh
CB
Svar


Forum spring: