Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Guide til helt korrekt indstilling af luftskruen
#1
Den driller tit - og for at indstille den korrekt kræver det jo oftest en masse sjussen og lytten efter mm.

Men jeg har været så heldig at kunne eksperimentere med forskellige muligheder fordi jeg i nogle dage har haft adgang til en lambda måler. Så er det jo ingen sag. Men det kan gøres uden brug af sådan en javertus:

Kør en LANG tur på din scooter således at den er gennemvarm.
Sæt den på centerstøttebenet.

Tag en gammel cykelcomputer og sæt magneten fast på baghjulet - på den ene eller anden måde - således at cykelcomputeren kan aflæse hvor hurtigt baghjulet drejer rundt.

Juster din TOMGANGSSKRUE lige akkurat så meget at hjulet drejer rundt.
Skru så luftskruen i BUND. FORSIGTIG HER - skruen har et FINT gevind der nemt kærves over!!
Skru så luftskruen 2 omgange UD.
LÆS cykelcomputeren. Hvor hurtigt kører baghjulet?
Drej et LILLE nøk IND på luftskruen. Hvor hurtigt kører baghjulet nu??
Sådan forsætter man til baghjulet kører HURTIGST rundt. TOPSPEED Blink med øjet.
Da har man fundet den optimale indstilling af luftskruen uden brug af lambda måler.Det er min erfaring fra forsøg at man kommer MEGET tæt på det optimale.

Indstil så tomgangen til at stå hvor du vil have den (baghjulet må ikke dreje med rundt).

Slutteligt tester man resultatet: Sæt dig op på scooteren og drej så gashåndtaget forholdsvis hurtigt i bund (ikke for vild, ej heller for langsomt - men "kvikt"): Tøver den ved at tage gassen er den ikke 100% indstillet og man skal som oftest dreje lidt ind på ludtskruen. Men problemet kan også ligge andetsteds.

Det er nørdet, ja! Men det virker Smil
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Husk også lige at checke dit tændrør, da jeg indstillede min sidst på den nævnte måde så tændrøret en smule mere varmt ud end anbefalet, så jeg endte med at skrue luftskruen lidt ud igen. Ellers en fin guideGrin
Svar
#3
Grin
Superfin guide synes jeg. Mange har problemet netop mht indstillingen af karburatoren, undertegnede incl så den skal bruges når/ hvis det bliver nødvendigt.

Godt gået efter min ringe mening
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#4
God metode, hvis man har dårlig hørelse Griner . Jeg vil dog stadig foreslå, at man ofrer 250,- på et Colortunesæt. Så behøver man blot, at sætte det andet tændrør i, og justere, til blå flamme i cylinderen Blink med øjet .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(02-03-2011, 20:21)kragen Skrev: God metode, hvis man har dårlig hørelse Griner . Jeg vil dog stadig foreslå, at man ofrer 250,- på et Colortunesæt. Så behøver man blot, at sætte det andet tændrør i, og justere, til blå flamme i cylinderen Blink med øjet .

Den kendte jeg ikke. Det virker jo noget smartere Griner

Men er man nærig og en smule nørdet om sin scooter har jeg givet en Idé videre Grin

- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(02-03-2011, 20:21)kragen Skrev: God metode, hvis man har dårlig hørelse Griner . Jeg vil dog stadig foreslå, at man ofrer 250,- på et Colortunesæt. Så behøver man blot, at sætte det andet tændrør i, og justere, til blå flamme i cylinderen Blink med øjet .

Har læst i et mc forum at CT skulle være dårligt, noget med at elektroden sidder for højt og derfor kan man ikke indstille korrekt med det. Det skal dog lige siges at jeg selv overvejer at købe et sæt.
Svar
#7
Ganske god metode. Den ligger jeg ned i Tips+Tricks.

Mvh
SLK
Svar
#8
(02-03-2011, 20:21)kragen Skrev: God metode, hvis man har dårlig hørelse Griner . Jeg vil dog stadig foreslå, at man ofrer 250,- på et Colortunesæt. Så behøver man blot, at sætte det andet tændrør i, og justere, til blå flamme i cylinderen Blink med øjet .

Hei

Hvilke model kjøpte du , ser det står noen til motorsykkel og noe bil ??

Det er vel bare å måle med et skyvelære på pluggen hvor stor colortune jeg trenger ? , målte min til 14 mm ved gjengene .


Hvor kjøpte du settet ditt ?

Rune
Eier av:
Zenith 1996,
Zenith 1997,
Speedfight 2 wrc 206 LC
Svar
#9
(13-03-2011, 10:22)Zenith Skrev: Hei

Hvilke model kjøpte du , ser det står noen til motorsykkel og noe bil ??

Det er vel bare å måle med et skyvelære på pluggen hvor stor colortune jeg trenger ? , målte min til 14 mm ved gjengene .


Hvor kjøpte du settet ditt ?

Rune

Totakterne kører med 14 mm ("B-rør"), og de fleste firtaktere med 10 mm ("C-rør") tændrør Blink med øjet . Jeg købte mit sæt med 4 forskellige størrelser (A, B, C, D/J) i England. Det første, jeg havde, var blot et sæt med en 10 mm. Du kan nøjes med et 14 mm sæt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Takk igjen, et flott forum med mye kunskap. Grin
Eier av:
Zenith 1996,
Zenith 1997,
Speedfight 2 wrc 206 LC
Svar


Forum spring: