02-03-2011, 13:19
Den driller tit - og for at indstille den korrekt kræver det jo oftest en masse sjussen og lytten efter mm.
Men jeg har været så heldig at kunne eksperimentere med forskellige muligheder fordi jeg i nogle dage har haft adgang til en lambda måler. Så er det jo ingen sag. Men det kan gøres uden brug af sådan en javertus:
Kør en LANG tur på din scooter således at den er gennemvarm.
Sæt den på centerstøttebenet.
Tag en gammel cykelcomputer og sæt magneten fast på baghjulet - på den ene eller anden måde - således at cykelcomputeren kan aflæse hvor hurtigt baghjulet drejer rundt.
Juster din TOMGANGSSKRUE lige akkurat så meget at hjulet drejer rundt.
Skru så luftskruen i BUND. FORSIGTIG HER - skruen har et FINT gevind der nemt kærves over!!
Skru så luftskruen 2 omgange UD.
LÆS cykelcomputeren. Hvor hurtigt kører baghjulet?
Drej et LILLE nøk IND på luftskruen. Hvor hurtigt kører baghjulet nu??
Sådan forsætter man til baghjulet kører HURTIGST rundt. TOPSPEED .
Da har man fundet den optimale indstilling af luftskruen uden brug af lambda måler.Det er min erfaring fra forsøg at man kommer MEGET tæt på det optimale.
Indstil så tomgangen til at stå hvor du vil have den (baghjulet må ikke dreje med rundt).
Slutteligt tester man resultatet: Sæt dig op på scooteren og drej så gashåndtaget forholdsvis hurtigt i bund (ikke for vild, ej heller for langsomt - men "kvikt"): Tøver den ved at tage gassen er den ikke 100% indstillet og man skal som oftest dreje lidt ind på ludtskruen. Men problemet kan også ligge andetsteds.
Det er nørdet, ja! Men det virker
Men jeg har været så heldig at kunne eksperimentere med forskellige muligheder fordi jeg i nogle dage har haft adgang til en lambda måler. Så er det jo ingen sag. Men det kan gøres uden brug af sådan en javertus:
Kør en LANG tur på din scooter således at den er gennemvarm.
Sæt den på centerstøttebenet.
Tag en gammel cykelcomputer og sæt magneten fast på baghjulet - på den ene eller anden måde - således at cykelcomputeren kan aflæse hvor hurtigt baghjulet drejer rundt.
Juster din TOMGANGSSKRUE lige akkurat så meget at hjulet drejer rundt.
Skru så luftskruen i BUND. FORSIGTIG HER - skruen har et FINT gevind der nemt kærves over!!
Skru så luftskruen 2 omgange UD.
LÆS cykelcomputeren. Hvor hurtigt kører baghjulet?
Drej et LILLE nøk IND på luftskruen. Hvor hurtigt kører baghjulet nu??
Sådan forsætter man til baghjulet kører HURTIGST rundt. TOPSPEED .
Da har man fundet den optimale indstilling af luftskruen uden brug af lambda måler.Det er min erfaring fra forsøg at man kommer MEGET tæt på det optimale.
Indstil så tomgangen til at stå hvor du vil have den (baghjulet må ikke dreje med rundt).
Slutteligt tester man resultatet: Sæt dig op på scooteren og drej så gashåndtaget forholdsvis hurtigt i bund (ikke for vild, ej heller for langsomt - men "kvikt"): Tøver den ved at tage gassen er den ikke 100% indstillet og man skal som oftest dreje lidt ind på ludtskruen. Men problemet kan også ligge andetsteds.
Det er nørdet, ja! Men det virker
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein