27-02-2011, 19:06
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge..
Jeg ser at i hver eneste spørgsmål der handler om at fjerne begrænsninger, er standard svaret at dyse op..
Teorien bag er vel at mere luft til forbrændingen kan give risiko for sætning af stempel..
Men hvorfor dyse op ved at fjerne begrænsningen i et forrør f.eks - det giver jo ikke mere luft til forbrændning ?
Jeg kunne forstå dyse-op snakken hvis det handlede om. at fjerne begrænsningen i f.eks luftfilter..
Jeg vil give mine egne oplevelser.
Fra 1999 til 2004 kørte jeg på en Peugeot Speedfight 45er med alle begrænsninger fjernet uden at dyse op - maskinen kørte godt 20.000 km på samme cylinder og stempel uden sætning. Den samme oplevelse havde jeg på scooter nr. 2 en Suzuki Katana 45er fra 2005 til 2010 kørte på den ca. 17.000 km efter begrænsninger i forrør og skive var fjernet, stadig uden at dyse op.
Min nuværende PGO G-Max fik fjernet skive og tragt hos forhandler, og sat ubegrænset T-Rex 45 udstødning på. Jeg spurgte forhandlernen om at dyse op var nødvendig; svaret lød : Nej, det er kun nødvendigt at dyse op hvis begrænsningen i luftfilter fjernes - det svar synes jeg lyder fornuftigt.
Det skal nævnes at min forhandler er en erfaren mand udi knallert scooter, han har haft værksted i min by siden 1977.. deromkring..
Alt dette er naturligvis kun min oplevelse.
Men er automatsvaret : dyse-op myte eller hård fakta ? - her taler jeg naturligvis IKKE om tuning, men kun om fjerne skive og ring i standard udstødning.
Jeg ser at i hver eneste spørgsmål der handler om at fjerne begrænsninger, er standard svaret at dyse op..
Teorien bag er vel at mere luft til forbrændingen kan give risiko for sætning af stempel..
Men hvorfor dyse op ved at fjerne begrænsningen i et forrør f.eks - det giver jo ikke mere luft til forbrændning ?
Jeg kunne forstå dyse-op snakken hvis det handlede om. at fjerne begrænsningen i f.eks luftfilter..
Jeg vil give mine egne oplevelser.
Fra 1999 til 2004 kørte jeg på en Peugeot Speedfight 45er med alle begrænsninger fjernet uden at dyse op - maskinen kørte godt 20.000 km på samme cylinder og stempel uden sætning. Den samme oplevelse havde jeg på scooter nr. 2 en Suzuki Katana 45er fra 2005 til 2010 kørte på den ca. 17.000 km efter begrænsninger i forrør og skive var fjernet, stadig uden at dyse op.
Min nuværende PGO G-Max fik fjernet skive og tragt hos forhandler, og sat ubegrænset T-Rex 45 udstødning på. Jeg spurgte forhandlernen om at dyse op var nødvendig; svaret lød : Nej, det er kun nødvendigt at dyse op hvis begrænsningen i luftfilter fjernes - det svar synes jeg lyder fornuftigt.
Det skal nævnes at min forhandler er en erfaren mand udi knallert scooter, han har haft værksted i min by siden 1977.. deromkring..
Alt dette er naturligvis kun min oplevelse.
Men er automatsvaret : dyse-op myte eller hård fakta ? - her taler jeg naturligvis IKKE om tuning, men kun om fjerne skive og ring i standard udstødning.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.