Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dyse op - myte eller fakta ?
#1
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge..
Jeg ser at i hver eneste spørgsmål der handler om at fjerne begrænsninger, er standard svaret at dyse op..
Teorien bag er vel at mere luft til forbrændingen kan give risiko for sætning af stempel..
Men hvorfor dyse op ved at fjerne begrænsningen i et forrør f.eks - det giver jo ikke mere luft til forbrændning ?

Jeg kunne forstå dyse-op snakken hvis det handlede om. at fjerne begrænsningen i f.eks luftfilter..

Jeg vil give mine egne oplevelser.

Fra 1999 til 2004 kørte jeg på en Peugeot Speedfight 45er med alle begrænsninger fjernet uden at dyse op - maskinen kørte godt 20.000 km på samme cylinder og stempel uden sætning. Den samme oplevelse havde jeg på scooter nr. 2 en Suzuki Katana 45er fra 2005 til 2010 kørte på den ca. 17.000 km efter begrænsninger i forrør og skive var fjernet, stadig uden at dyse op.

Min nuværende PGO G-Max fik fjernet skive og tragt hos forhandler, og sat ubegrænset T-Rex 45 udstødning på. Jeg spurgte forhandlernen om at dyse op var nødvendig; svaret lød : Nej, det er kun nødvendigt at dyse op hvis begrænsningen i luftfilter fjernes - det svar synes jeg lyder fornuftigt.
Det skal nævnes at min forhandler er en erfaren mand udi knallert scooter, han har haft værksted i min by siden 1977.. deromkring..

Alt dette er naturligvis kun min oplevelse.

Men er automatsvaret : dyse-op myte eller hård fakta ? - her taler jeg naturligvis IKKE om tuning, men kun om fjerne skive og ring i standard udstødning.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
RPM= varme, så jo flere omdrejninger den kan tage, jo mere intern køling kræves der. Så hvis en anden udstødning tager flere rpm end den orig. så skal der sikkert dyses op, men der er ingen facitlister da alle motorer ikke er ens - selvom det er samme type.
Svar
#3
Jeg har også altid kørt med standard dyse, hvis jeg kun har fjernet begrænsningerne på scooteren, og jeg har heller aldrig haft problemer med, at den skulle sætte sig..
Men hvis jeg som nu, har fået størrere cylinder på, sætter jeg altid en større dytse i..
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
#4
Hvad der kommer ind, skal også ud, så begrænsning i udstødningen betyder noget
På forhånd tak for hjælpen. MVH
Svar
#5
(27-02-2011, 19:21)Energy Skrev: RPM= varme, så jo flere omdrejninger den kan tage, jo mere intern køling kræves der. Så hvis en anden udstødning tager flere rpm end den orig. så skal der sikkert dyses op, men der er ingen facitlister da alle motorer ikke er ens - selvom det er samme type.

Min kørte std med skive og tog ca 8000 på lige vej
Uden skive med ca 6500 på lige vej
En ny udstødning vil selvfølgelig give flere omdrejninger, men vil det sige at jeg ikke behøves at dyse op ?

Bliver endnu mere itvivl da en ven skiftede udstødning til en ubegrænset uden at dyse op på sin speedfight 2
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(27-02-2011, 19:06)Katana Skrev: {...}

Fra 1999 til 2004 kørte jeg på en Peugeot Speedfight 45er med alle begrænsninger fjernet uden at dyse op {...}

Det samme her. Bøvlede noget med min Peugeot Elyséo, og fandt den stadig skulle køre med samme dyse (54), uanset om man satte en anden (ubegrænset) udstødning på.

Opsøgte en forhandler, som oplyste at kun ved cylinderskift skulle man muligvis dyse op, på en 45ér.

Tempo var inde på det, på et tidspunkt. Smil


Svar
#7
Jeg vil gerne mig men tror også at dysse op et noget sludder med mindre man
laver en tuning. Men jeg har ikke så meget andet end hvad jeg har
hørt/læst at bedømme det ud fra.
Ældre mc-scooter glad mand :
Kymco People S 251 , 27000 km
Topspeed: 130 km/t
Svar
#8
Nu har en dysning jo også en vis "spændevide", så det er altså ikke ensbetydende at den sætter sig med det samme hvis den tager lidt flere rpm - den yder måske bare ikke så godt som hvis den er dyset spot on.
Men det er fakta, at rpm er lig med varme, så er det bare hvor meget varme, der sætter grænsen for en evt. sætning og stor slidtage på fx krydspindsleje og stempelringe.
Fordi motoren ikke har brækket sig endnu, er ikke et tegn på at den er dyset korrekt, slidtagen er bare større.
Man dyser derfor altid op til største størrelse, hvis man vil have max effekt og holdbarhed..
Svar


Forum spring: