Søg Garagen Hej Gæst! Register

52 km/l.....super øko
#1
Jeg har de sidste 3 dage kørt hjemmefra i god tid for at teste hvor langt på literen min Baotian Retro kunne klare.

Begrænsningen er fjernet. Jeg holdt i snit 40 km/t på GPS. Kom IKKE over 45 km/t - og ikke under 30 km/t på bakker mm. Gassede ikke vildt op, men forsigtigt mm. Strækning: >80 kilometer.

Jeg nåede ikke helt de 52 km/l, men 51,7. Overdrivelse sælger Smil

Men det er da helt utroligt! Det er jo trods alt vinter. Det er min erfaring, at den bruger MEGET lidt når den når at blive gennemvarm.

Hvis jeg kører uden begrænsning med gashåndtaget i bund meget af tiden går den 37-40 km/l.

Har i eksperimenteret ligeså? Hvordan er mine tal? Jeg selv finder det vildt imponerende, men havde også kun erfaring fra en Suzuki FZ-50 for 20 år siden Smil
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(26-02-2011, 21:18)Westenkaer Skrev: Jeg har de sidste 3 dage kørt hjemmefra i god tid for at teste hvor langt på literen min Baotian Retro kunne klare.

Begrænsningen er fjernet. Jeg holdt i snit 40 km/t på GPS. Kom IKKE over 45 km/t - og ikke under 30 km/t på bakker mm. Gassede ikke vildt op, men forsigtigt mm. Strækning: >80 kilometer.

Jeg nåede ikke helt de 52 km/l, men 51,7. Overdrivelse sælger Smil

Men det er da helt utroligt! Det er jo trods alt vinter. Det er min erfaring, at den bruger MEGET lidt når den når at blive gennemvarm.

Hvis jeg kører uden begrænsning med gashåndtaget i bund meget af tiden går den 37-40 km/l.

Har i eksperimenteret ligeså? Hvordan er mine tal? Jeg selv finder det vildt imponerende, men havde også kun erfaring fra en Suzuki FZ-50 for 20 år siden Smil


Jeg kører med 90-100% gas når jeg kører og min går 48-50 km/l +/- , har kun taget ringen ikke andet (det er på en sprint).
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#3
Dine tal lyder helt rigtige Smil .

På Agiltyen kunne jeg holde de 50 km/l med et gennemsnit på 43 km/t, og ellers, ca. 40-43 km/l med fuld rulle. I byen, røg jeg ned på 35-38 km/l. Med 40-45 km/t på langfart, krydsede den 52-53 km/l.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
(26-02-2011, 21:18)Westenkaer Skrev: Jeg nåede ikke helt de 52 km/l, men 51,7. Overdrivelse sælger Smil

Men det er da helt utroligt! Det er jo trods alt vinter. Det er min erfaring, at den bruger MEGET lidt når den når at blive gennemvarm.

Grin Godt gået. Selv en 4-takter skal køres ret optimalt for at runde de 50 km/l.

I øvrigt har knallerten typisk sin bedste økonomi når luften er koldest fordi fyldningsgraden er høj (kold luft fylder mindre) og fordampningstabet fra benzintanken er lavt. Så vinteren er slet ikke noget dårligt tidspunkt til at lave rekordforsøget...

Cool
Svar
#5
(26-02-2011, 23:01)Runnerdude Skrev: Grin Godt gået. Selv en 4-takter skal køres ret optimalt for at runde de 50 km/l.

I øvrigt har knallerten typisk sin bedste økonomi når luften er koldest fordi fyldningsgraden er høj (kold luft fylder mindre) og fordampningstabet fra benzintanken er lavt. Så vinteren er slet ikke noget dårligt tidspunkt til at lave rekordforsøget...

Cool

...Og luftfugtigheden er lavest Blink med øjet .

De dårligste perioder er derfor forår og efterår, og man bør justere karburatoren efter årstiderne.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(26-02-2011, 23:01)Runnerdude Skrev: Grin Godt gået. Selv en 4-takter skal køres ret optimalt for at runde de 50 km/l.

I øvrigt har knallerten typisk sin bedste økonomi når luften er koldest fordi fyldningsgraden er høj (kold luft fylder mindre) og fordampningstabet fra benzintanken er lavt. Så vinteren er slet ikke noget dårligt tidspunkt til at lave rekordforsøget...

Til gengæld er luftens densitet højere når det er koldt = større vindmodstand der skal overvindes.
Mener at jeg læste et sted at det var helt op til 10 % at vindmodstanden øgedes når det var rigtig koldt i forhold til en varm sommerdag.

Jeg kører iøvrigt om vinteren 50-52 km/l og om sommeren 53-55 km/l på den nu snart 80.000 km gamle Zip-4T og min opskrift på den økonomi er (har jeg skrevet her adskillige gange):

- Så lille dyse som muligt (kører selv med str. 78).
- Så tunge ruller som praktisk muligt hvis scooteren stadig skal kunne slæbe sig op ad bakker (kører selv med 11 gr.).
- Så tynd (og god) motorolie som muligt (Kører selv med Castrol 0W-30)
- Højere dæktryk end foreskrevet (= mindre rullemodstand). Ved godt at det er kontroversielt da det går ud over scooterens bremseevne og stabilitet i vådt og glat føre især.
- Generelt fornuftig og defensiv kørsel (ikke noget med håndtaget i bund fra start, men rolig accelerering.
- Og så selvfølgelig de idiotiske begrænsninger fjernet.

Testede for et par år siden, på en lun sommerdag uden vind, over en strækning på ca. 80 km hvor jeg bevidst ikke kørte over 45 km/h økonomien og den blev ca. 62 km/l.
(Der er korrigeret for speedometerets fejlvisninger både på km/h og km tælleren).
--
Hilsen Ole
Svar
#7
(27-02-2011, 09:03)OlePagh Skrev: Til gengæld er luftens .......

Helt enig

Mere her
http://ing.dk/artikel/90326-hvorfor-raek...ren#debate

Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#8
Jeg har kun målt min scooter når vi har været på tuoring. :-)
Der har jeg kunnet prester 54 km/l.

Om det er godt eller skidt, kan jo så diskoters.
For når vi er på tuoring så køre vi jo ikke vildt stærk hastigheden har lagt mellem 36 - 60 km/t.

Og hvad gennemsnit hastigheden er her kender jeg jo ikke.

Men omvendt set når man tager den totale vægt med i beregningen så er det rimlig ok og køre 54 km/l.

scooteren`s egen vægt er 100 kg.
Så kommer olije. kg ??..
Så kommer benzin. 5 kg.
Så kommer extra udstyr/tilbehør. 5 kg.
Så kommer min vægt. 94 kg.
Så kommer rasavedunken. 5 kg.

209 kg.

Men går man ind og ser på at den er med lamba sonde og computerstyret osv osv osv.
Så syndes jeg entlig den burde kunne prester noget mere. på litteren pr kørt km.
Mvh Dennis
Honda Zoomer 4 takt Sort 2007.
Kragen hvil i fred, du ville altid være elsket og husket.
Svar


Forum spring: