Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt lovforslag ang knallert 30.
#37
(05-03-2011, 13:11)kragen Skrev: Det undrer mig lidt, at der er rejst spørgsmål til afklaring hos ministeren, vedrørende 16 år og stor knallert. Det bliver interessant at se, hvad det nu drejer sig om, da det ikke er med i forslaget.

Som 45-kører krydser jeg fingre for at det ikke er noget med at lade 16-årige køre stor knallert. En af de fedeste ting ved at køre 45 er netop den "inofficielle våbenhvile" vi har med politiet, som i praksis satser 99% af deres ressourcer på at jagte 30'ere. Den fordel kan vi godt skyde en hvid pind efter hvis de 16-årige får lov til at køre med hvid nummerplade.

På det sikkerhedsmæssige område er det også en fordel med en rigtig køreuddannelse hvis man skal ud mellem bilerne og bevæge sig rundt på deres præmisser. Subjektivt synes jeg faktisk at en knallert 45 er mere udfordrende at køre end en rigtig MC.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
Jeg fandt en online knallert køreprøve..
Lidt flovt, men fik altså 11 fejl og derved dumpet, hvis man kan dumpe til køreprøven..
I tidernes morgen kunne man ikke dumpe, med mindre man slet ikke dukkede på til teori timerne..
På mit hold var der en som kørte ind i en gammel mand, som han mente gik lidt for langt ude på vejen, og så måtte man jo godt lige puffe til ham. Smil
Han fik en lille skideballe, men fik altså hans kørekort ...
Hvis der er nogen der vil prøve kræfter med teoriprøven så ligger den her..
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...iprove.php
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
#39
(06-03-2011, 13:56)PgoFyn Skrev: Jeg fandt en online knallert køreprøve..
Lidt flovt, men fik altså 11 fejl og derved dumpet, hvis man kan dumpe til køreprøven..
I tidernes morgen kunne man ikke dumpe, med mindre man slet ikke dukkede på til teori timerne..
På mit hold var der en som kørte ind i en gammel mand, som han mente gik lidt for langt ude på vejen, og så måtte man jo godt lige puffe til ham. Smil
Han fik en lille skideballe, men fik altså hans kørekort ...
Hvis der er nogen der vil prøve kræfter med teoriprøven så ligger den her..
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...iprove.php

Jeg har den med alle de rigtige svar på, og jeg beståen den får 1½ år siden da jeg skulle ha mit knallert-kørekort, bestod med 0 fejl Rullende øjne
Du skal bare have mindst 50% af dem rigtige for at bestå den.
Kawasaki KLE 650 Versys 2010
Svar
#40
Fik da også lige prøvet Griner . Fik to fejl Målløs . Den ene var overhaling af den lagsomtkørende bil, hvor jeg svarede, at der kun må overhales højre om, og nej til de to andre muligheder. Hvilket jeg vil fastholde, er korrekt, idet der er tilstrækkelig plads højre om, og knallerter og cykler derfor skal overhale højre om.

Det andet, var det, jeg vil kalde det "uafbrudte venstresving". Det er tilladt. Jeg kan godt se, at knallerten på tidspunktet , hvor billedet er taget, befinder sig lidt for meget på midten, men hvis det skal indikere et alternativ til nr. 2, hvor det forudsættes, at knallerten skal køre lige over krydset, række hånden op til standsning, før der må svinges til venstre, så er det ukorrekt. Medfør færdselsloven, er man ikke forpligtet til at standse op på modsatte hjørne, før et venstresving, selvom det er fornuftigt. Kører man over krydset, og standser, er man iøvrigt heller ikke forpligtet til, at afvente grønt i den nye retning.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#41
(06-03-2011, 13:56)PgoFyn Skrev: Jeg fandt en online knallert køreprøve..
Lidt flovt, men fik altså 11 fejl og derved dumpet, hvis man kan dumpe til køreprøven..
I tidernes morgen kunne man ikke dumpe, med mindre man slet ikke dukkede på til teori timerne..
Hvis der er nogen der vil prøve kræfter med teoriprøven så ligger den her..
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...iprove.php

Vi er 2 der sammen tog prøven. til sammen har vi 5 forskellige katagorier i kørekortet, og 4 fejlFlov

Vi er lidt i vildrede med billede 13 http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=13, hvad er egentlig det rigtige ?

Vi føler at der mangler noget på dette her billede, men hvad ? http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=28
Hold nallerne fra roterende dele, og må dine guder være med dig og dine.

Suzuki K50 II 1973
Aprilia Classic 1999 *3
Gilera Touring 50 1974
Suzuki GS750 1978
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
(06-03-2011, 19:25)Skyteam DAX Skrev: Vi er 2 der sammen tog prøven. til sammen har vi 5 forskellige katagorier i kørekortet, og 4 fejlFlov

Vi er lidt i vildrede med billede 13 http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=13, hvad er egentlig det rigtige ?

Vi føler at der mangler noget på dette her billede, men hvad ? http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=28

A, B,C, og D, kan medfør færdselslovens § 16, stk. 1 accepteres Blink med øjet . Hovedreglen er, at cyklister - hermed også lille knallert - skal holde så langt til højre, som muligt, og i dette tilfælde, holde sig i vognbanen med højrepile. Det kan så være som "A", eller som "B", idet evt. biler, der skal til højre, skal køre så langt ind mod højre, så bilen blokkerer for cyklister på højresiden. Loven giver endvidere mulighed for, at man, såfremt det er mere hensigtsmæssigt, placerer sig i den vognbane, der er markeret for ligeudkørende. Her er "D" dog lidt tvivlsom, idet man ikke må ligge i "venstre side" af en vognbane, men vognbanen kan være korrekt, og dermed også "D".

Der mangler intet på billedet, men jeg kan se, at der åbenbart har været planlagt flere muligheder.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#43
Citat:Fik da også lige prøvet . Fik to fejl . Den ene var overhaling af den lagsomtkørende bil, hvor jeg svarede, at der kun må overhales højre om, og nej til de to andre muligheder. Hvilket jeg vil fastholde, er korrekt, idet der er tilstrækkelig plads højre om, og knallerter og cykler derfor skal overhale højre om.
Du henviser ikke til et billed, men generalt, må du i visse tilfælde godt overhale venstre om, hvis der er god grund til det, f.eks. en parkeret bil, eller en bil der blinker til højre. Det kan være farligt, at overhale højre om, hvis bilisten er langsomtkørende, og måske tænkes at vil køre ind i højre side for at parkere, og ikke ser knallertkøren. Samme ved højresving. Blinker bilsten til højre, for at parkere, er ingen tvivl - så skal overhales venstre om, eller blive bag bilisten, indtil du er sikker på hans manøvre, da du ikke må køre ind og blive klemt. Hvis bilisten ikke blinker, skal bilisten i princippet gøre plads til dig, men udfra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, kan en overhalning venstre om, være mest sikkert, da bilisten måske ikke har ser dig, og jeg mener ikke, at det er ulovligt ifølge færdselsloven, da der er grund til overhalningen venstre om, fordi du mener bilisten måske vil trække mod højre. Overhales venstre om, og er ingen modkørende, vil det i dette tilfælde, være mere sikkert. Jeg tror også, at bilisten bedre kan se cykelisten i sidespejlet i venstre side, end hvis der overhales højre om. Så er risiko for, at bilisten ikke holder sin bane, og trækker mod højre, mener jeg det er god grund til at overhale venstre om, såfremt der naturligvis ikke er modkørende, eller andet der forhindrer det - eller hvis bilisten er ved at trække mod venstre, blinker til venstre, eller andet der viser han ønsker at skifte position mod venstre. Generalt, mener jeg derfor det er lovligt, og det er en vurdering af situationen, på det pågældende billed, og bilistens hensigt. Overhales venstre om, vil jeg gøre det med god sideafstand, hvis bilisten skulle trække ud på vejen selvom man skal køre i højre side af vejen, men som regel vil jeg sandsynligvis sænke farten, og eventuelt stoppe, hvis jeg ikke kender bilistens hensigt (f.eks. blink, eller tydeligt trækker mod højre).

Ved billed 13, er skoleløsningen så vidt jeg kan se, at A, B, og C er korrekt. Det mener jeg også er korrekt, da du skal placere dig i højre side, og det vil du ikke gøre, hvis du holder i position D.
Svar
#44
Det er billede nr. 29:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=29

Jeg kan ikke se, om det er bremselyset, der er tændt, men blinklysene er ikke aktiverede, så det er uvist, hvorfor billisten kører under 30 km/t midt på vejen, eller måske holder helt stille, af ukendte årsager.

Placering A,B, C, D billede nr. 13:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...?billed=13

Her kan "D" forsvares, da færdselsloven i det relevante afsnit, alene taler om vognbaner, når det gælder valget, og ikke placeringen i vognbanen. Der er der til gengæld et andet afsnit, der gør, så derfor er "D" lidt tvivlsom.




Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#45
Citat:Jeg kan ikke se, om det er bremselyset, der er tændt, men blinklysene er ikke aktiverede, så det er uvist, hvorfor billisten kører under 30 km/t midt på vejen, eller måske holder helt stille, af ukendte årsager.
Tages efter billedet, vil jeg også overhale højre om. Men jeg mener ikke, at det er forkert, at man selv må bestemme afhængigt af, hvad det er mest fordelagtigt. Vi kan af billedet ikke se årsagen til, at bilisten er bremset, og derfor kan være en årsag til at overhale højre om, hvis f.eks. at bilisten har bremset, for at udføre et højresving, ind på en sidevej, eller ind i en indkørsel. Bilisten skal naturligvis se sig for først, og må ikke påbegynde et højresving, uden at have set sig over skulderen. Det kan være svært at vurdere, udfra et stilestående billed. Jeg mener dog, at det er et dårligt billed, da svaret ikke passer til det der kan ses på billedet - efter billedet at vurdere, vil være mest naturligt, at køre højre om, og bilisten kan ligeså godt begynde at dreje mod venstre. I nogle tilfælde bør man blive bag bilisten, indtil man kender hans hensigt.

Citat:Her kan "D" forsvares, da færdselsloven i det relevante afsnit, alene taler om vognbaner, når det gælder valget, og ikke placeringen i vognbanen. Der er der til gengæld et andet afsnit, der gør, så derfor er "D" lidt tvivlsom.
Hvis man nu er lidt i tvivl, må man så holde på vognbanelinien mellem B og C?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(07-03-2011, 21:00)Super 8 Skrev: {...]
Hvis man nu er lidt i tvivl, må man så holde på vognbanelinien mellem B og C?

Om man må "holde på linien", er lidt af en smagssag, idet det, ligesom i fodbold, er et spørgsmål om at passere liniien, der er afgørende. Man må ikke krydse linien. Så rent teknisk, skal man altså vide, hvilken vognbane, man kommer fra, og hvilken, man endelig beslutter sig til at benytte, når man kører ud Griner .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: