17-02-2011, 21:48
(Dette opslag var sidst ændret: 17-02-2011, 22:08 af mafiltenborg.)
Og så forleden fadede lyset ud...
Pokkers!
Har konstateret følgende:
Batteriet er fladt.
I batterikassen under fodpanelet er der tre ledninger til batteriet:
En tyk sort - går til rammen og motorblokken.
En tyk rød - går til starterrelæet og derfra til starteren.
En tynd rød med 15A sikring. Et første gæt vil være at dette er ladeledningen: Via denne ledning fyldes der strøm på batteriet.
Afmonterede de to røde ledninger fra batteriets pluspol og prøvede at starte motoren med kickstart. Succes. Maskinen springer igang, og går i tomgang.
Med et multimeter måler jeg så hvad der er på de to røde ledninger. Den tykke er selvfølgelig død - den går til startmotoren, og herfra kommer der næppe nogen spænding. Den tynde er der mere liv i; et sted omkring 25 V vekselspænding, hvilket fortæller mig at ensretteren er brændt af. Ellers ville der ha' været en lignende jævnspænding.
Men hvor finder jeg den pokkers ensretter?
Har prøvet at 'vende situationen om': Altså prøvet at finde ud af hvor strømmen der engang var i det nu flade batteri egentlig løb hen. Det er gjort ved at forbinde en (meget lille) batterilader til stel og den tynde røde ledning. Når jeg tænder, er der ganske rigtigt udslag på laderens instrument - der løber en strøm gennem den tynde røde ledning, selv om alt er slukket og nøglen er drejet til lås. Har så prøvet at skille stikket ad på kabelbundtet (ialt 3 ledere) der går ind til magneten bag svinghjulet - hvor generatoren med mere jo sidder. Vupti: strømforbruget holdt op.
Men sidder ensretteren så inde under svinghjulet, eller sidder ensretteren et andet sted mellem batterikassen og førnævnte stik? Ledningsdiagrammet nævner en 'Regulator', men intet om hvor den sidder, endsige om den indeholder ensretteren.
Nogen som kan hjælpe?
Pokkers!
Har konstateret følgende:
Batteriet er fladt.
I batterikassen under fodpanelet er der tre ledninger til batteriet:
En tyk sort - går til rammen og motorblokken.
En tyk rød - går til starterrelæet og derfra til starteren.
En tynd rød med 15A sikring. Et første gæt vil være at dette er ladeledningen: Via denne ledning fyldes der strøm på batteriet.
Afmonterede de to røde ledninger fra batteriets pluspol og prøvede at starte motoren med kickstart. Succes. Maskinen springer igang, og går i tomgang.
Med et multimeter måler jeg så hvad der er på de to røde ledninger. Den tykke er selvfølgelig død - den går til startmotoren, og herfra kommer der næppe nogen spænding. Den tynde er der mere liv i; et sted omkring 25 V vekselspænding, hvilket fortæller mig at ensretteren er brændt af. Ellers ville der ha' været en lignende jævnspænding.
Men hvor finder jeg den pokkers ensretter?
Har prøvet at 'vende situationen om': Altså prøvet at finde ud af hvor strømmen der engang var i det nu flade batteri egentlig løb hen. Det er gjort ved at forbinde en (meget lille) batterilader til stel og den tynde røde ledning. Når jeg tænder, er der ganske rigtigt udslag på laderens instrument - der løber en strøm gennem den tynde røde ledning, selv om alt er slukket og nøglen er drejet til lås. Har så prøvet at skille stikket ad på kabelbundtet (ialt 3 ledere) der går ind til magneten bag svinghjulet - hvor generatoren med mere jo sidder. Vupti: strømforbruget holdt op.
Men sidder ensretteren så inde under svinghjulet, eller sidder ensretteren et andet sted mellem batterikassen og førnævnte stik? Ledningsdiagrammet nævner en 'Regulator', men intet om hvor den sidder, endsige om den indeholder ensretteren.
Nogen som kan hjælpe?