Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Stealth - El: dårlig lader?
#1
Og så forleden fadede lyset ud...

Pokkers!

Har konstateret følgende:
Batteriet er fladt.
I batterikassen under fodpanelet er der tre ledninger til batteriet:
En tyk sort - går til rammen og motorblokken.
En tyk rød - går til starterrelæet og derfra til starteren.
En tynd rød med 15A sikring. Et første gæt vil være at dette er ladeledningen: Via denne ledning fyldes der strøm på batteriet.
Afmonterede de to røde ledninger fra batteriets pluspol og prøvede at starte motoren med kickstart. Succes. Maskinen springer igang, og går i tomgang.

Med et multimeter måler jeg så hvad der er på de to røde ledninger. Den tykke er selvfølgelig død - den går til startmotoren, og herfra kommer der næppe nogen spænding. Den tynde er der mere liv i; et sted omkring 25 V vekselspænding, hvilket fortæller mig at ensretteren er brændt af. Ellers ville der ha' været en lignende jævnspænding.

Men hvor finder jeg den pokkers ensretter?

Har prøvet at 'vende situationen om': Altså prøvet at finde ud af hvor strømmen der engang var i det nu flade batteri egentlig løb hen. Det er gjort ved at forbinde en (meget lille) batterilader til stel og den tynde røde ledning. Når jeg tænder, er der ganske rigtigt udslag på laderens instrument - der løber en strøm gennem den tynde røde ledning, selv om alt er slukket og nøglen er drejet til lås. Har så prøvet at skille stikket ad på kabelbundtet (ialt 3 ledere) der går ind til magneten bag svinghjulet - hvor generatoren med mere jo sidder. Vupti: strømforbruget holdt op.

Men sidder ensretteren så inde under svinghjulet, eller sidder ensretteren et andet sted mellem batterikassen og førnævnte stik? Ledningsdiagrammet nævner en 'Regulator', men intet om hvor den sidder, endsige om den indeholder ensretteren.

Nogen som kan hjælpe?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Spændningsregulatoren, bør sidde i frontskjoldet.. (Det gør den på sprint, og venus.)
[Image: 31105863600.JPG]

Modstanden bør sidde på højre side af "undervognen".
[Image: 31105863100.JPG]
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
#3
(17-02-2011, 23:25)retropsnart Skrev: Spændningsregulatoren, bør sidde i frontskjoldet.. (Det gør den på sprint, og venus.)

Det gør den også på min stealth, har også skftet spændingsregulatoren... Rullende øjne
VGA Firefox "Ad vitam aut culpam"
Ny 20.April 2017  -  Nu +1.000km
Svar
#4
(17-02-2011, 23:25)retropsnart Skrev: Spændningsregulatoren, bør sidde i frontskjoldet.. (Det gør den på sprint, og venus.)
Modstanden bør sidde på højre side af "undervognen".

OK. I øvrigt en fin ting med billederne. Det sparer en masse tekst Smil

Så nu går jeg hjem og rykker stikket ud af regulatoren, og så sker der det samme, som da jeg rykkede stikket af nede ved generatoren? Det prøver jeg så.

Modstanden sidder på min maskine sammen med regulatoren under frontskjoldet. Hvad gør den i øvrigt godt for?

Svar
#5
(18-02-2011, 10:08)mafiltenborg Skrev: OK. I øvrigt en fin ting med billederne. Det sparer en masse tekst Smil

Så nu går jeg hjem og rykker stikket ud af regulatoren, og så sker der det samme, som da jeg rykkede stikket af nede ved generatoren? Det prøver jeg så.

Modstanden sidder på min maskine sammen med regulatoren under frontskjoldet. Hvad gør den i øvrigt godt for?

Den udligner hvis nok strømmen, hvis du slukker dine lygter.. Det er mit bud Smil
Peugeot Lydix 30 km/t model ( post scooter ).
Top Lovlig, klart tilfredsstillende ikke altid at skulle være på vagt overfor politiet.
0-37 km/t på 45 min.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Åh ja, der var tale om total nedsmeltning - det rene kinasyndrom. Heldigvis overlevede det meste af stikket, så jeg kunne sætte en ny regulator på efter noget oprydning og bortfjernelse af smeltet plast. Og nu virker det nok så nydeligt.

Men kvaliteten af elnettet på sådan en bambusraket får bedømmelsen 'nul stjerner'. Det tåler ikke vand. Det tåler ikke kulde - alting flækker, knækker, brækker og sprækker. Og det holder ikke ret længe.
Når nu denneher maskine er slidt mekanisk/elektrisk ned - hvilket nok sker inden vi når 40k - hvad skal man så købe? Hvis vi frasorterer kineserne, så er der vel kun aprilia, peugeot og ??? tilbage?
Der fåes vel ikke tysk eller svensk fremstillede knallerter?

Naboen har en knokkeldyr peugeot - og han har aldrig haft problemer.
Er peugeot 'kongen på bjerget' idag?
Svar
#7
Nu er jeg ved at prøve at sælge min venus. Fordi den bliver hærværket for meget, hér hvor jeg bor.

Men hvis/når jeg skal ha' 45'er igen, så bliver det en Piaggio Typhoon igen...
Det er sgu den bedste maskine jeg har haft..

Man må selv stå for stylingen for den er 100% kedelig, men den er satme en dejlig maskine:
(Så'n endte min sidste med at se ud, inden jeg solgte den)
[Image: 646339.jpg]
Buschauffør Lolland

TMS S3 2010 (Baotian BT49QT-9 i forklædning)

Tidligere knallerter:
Giantco G-Buddy - Giantco Venus - Piaggio Typhoon
Svar
#8
(20-02-2011, 18:26)mafiltenborg Skrev: {...} Hvis vi frasorterer kineserne, så er der vel kun aprilia, peugeot og ??? tilbage?
Der fåes vel ikke tysk eller svensk fremstillede knallerter?

Naboen har en knokkeldyr peugeot - og han har aldrig haft problemer.
Er peugeot 'kongen på bjerget' idag?

Næ, en Peugeot nu om dage er også lavet i Kina.

Peugeot: Kongen på bjerget? Næppe, desværre ikke længere.

Svar


Forum spring: