Søg Garagen Hej Gæst! Register

Service - smøring af kabler
#1
Hej,

Jeg planlægger selv at lave service på min Super 8, men efter at have kigget i servicemanualen, er jeg lidt i tvivl om nogle ting. Der er fint beskrevet hvad der skal smøres, bare ikke hvordan man kommer ind til tingene og om de skal afmonteres, er der nogen der kan hjælpe med at svare på følgende:

1. Hvordan kommer man ind og smører speedometerkablet?
2. Hvordan kommer man ind og smører bagbremsekabler?
3. Hvordan kommer man ind og smører gaskablet?
4. Der står også at der skal fedt oppe ved handtaget på bagbremsen, men hvor, der hvor "palen" går igennem håndtaget, eller der hvor kabelenden er monteret?

Der er også andre steder hvor der skal fedt på, men der er nærmest umuligt at komme til med en fedtsprøjte, er det ikke muligt at få noget på spray, så man ikke sviner unødvendigt (fedt samler jo skidt).

Det samme gør sig gældende med smøring af kabler, der står at man skal bruge motorolie, men igen det er så svært at få ind i kablerne, hvad findes der på spray der smører og rustbeskytter lige så godt.

En masse spørgsmål, men scooteren har ikke fået noget fedt eller olie, da jeg modtog den, så jeg kan ikke lige se hvor "hotspots" er.

På billedet kan ses de punkter der er nævnt i servicemanualen:

http://img403.imageshack.us/i/capturexr.jpg/

Til sidst har jeg lige et spørgsmål omkring olie, der står SAE 15w-40 i den ene manual og SAE 10w-40 i den anden og ikke noget om halv-syntetisk, fuld-syntetisk, så hvad er det bedste.

Gearolien er oplyst til at være SAE90, men jeg har hørt at det udgår og at SAE w80-90 er erstatningen, så kan jeg bruge det, eller skal det være SAE90?

Er denne motorolie eksotisk nok, den har jeg nemlig billig adgang til :cool?:
http://www.lrparts.dk/shop/elf-competiti...2814p.html

Eller er den her bedre, det er en 4takts syntetisk MC olie:
http://www.lubadmin.com/Restitution.aspx...rametre1=2

Sikken en masse spørgsmål Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
(15-02-2011, 10:21)DK11706 Skrev: Hej,

Jeg planlægger selv at lave service på min Super 8, men efter at have kigget i servicemanualen, er jeg lidt i tvivl om nogle ting. Der er fint beskrevet hvad der skal smøres, bare ikke hvordan man kommer ind til tingene og om de skal afmonteres, er der nogen der kan hjælpe med at svare på følgende:

1. Hvordan kommer man ind og smører speedometerkablet?
2. Hvordan kommer man ind og smører bagbremsekabler?
3. Hvordan kommer man ind og smører gaskablet?
4. Der står også at der skal fedt oppe ved handtaget på bagbremsen, men hvor, der hvor "palen" går igennem håndtaget, eller der hvor kabelenden er monteret?

Der er også andre steder hvor der skal fedt på, men der er nærmest umuligt at komme til med en fedtsprøjte, er det ikke muligt at få noget på spray, så man ikke sviner unødvendigt (fedt samler jo skidt).

Det samme gør sig gældende med smøring af kabler, der står at man skal bruge motorolie, men igen det er så svært at få ind i kablerne, hvad findes der på spray der smører og rustbeskytter lige så godt.

En masse spørgsmål, men scooteren har ikke fået noget fedt eller olie, da jeg modtog den, så jeg kan ikke lige se hvor "hotspots" er.

På billedet kan ses de punkter der er nævnt i servicemanualen:

http://img403.imageshack.us/i/capturexr.jpg/

Til sidst har jeg lige et spørgsmål omkring olie, der står SAE 15w-40 i den ene manual og SAE 10w-40 i den anden og ikke noget om halv-syntetisk, fuld-syntetisk, så hvad er det bedste.

Gearolien er oplyst til at være SAE90, men jeg har hørt at det udgår og at SAE w80-90 er erstatningen, så kan jeg bruge det, eller skal det være SAE90?

Er denne motorolie eksotisk nok, den har jeg nemlig billig adgang til :cool?:
http://www.lrparts.dk/shop/elf-competiti...2814p.html

Eller er den her bedre, det er en 4takts syntetisk MC olie:
http://www.lubadmin.com/Restitution.aspx...rametre1=2

Sikken en masse spørgsmål Grin

Du kan få en kabelsmøredims hos thansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2871...1467448829

Jeg gør ikke selv meget i, at smøre kabler, men du kan med fordel bruge noget "tørsmøremiddel", så der ikke ligger almindelig olie, og samler møg. Der er heller ikke tale om, at du skal bruge en fedtsprøjte, men blot lidt fedt på en finger Grin .

Du kan uden problemer bruge den 10W-40 olie, du har billig adgang til. Det gør intet, at den er semisyntetisk. Jeg bruger selv en 0W-40, da det letter lidt på evt. besvær med at at starte. Tallet foran "W", indikerer, ved hvor lave temperaturer, olien stadig har en viskositet, der svarer til 40, som er viskositeten, motoren skal bruge ved arbejdstemperatur (100 gradder). I manualer i de varmere lande, anbefales ofte 15W-40, mens tallet foran "W", sænkes, jo længere, du kommer mod nordlige koldere himmelstrøg - i Danmark normalt 10W-40. Til vores brug, er det helt ligegyldigt, om det er semi- eller fuldsyntetisk.

Det samme, gør sig gældende med gearolien. Du skal bruge en 90-gearolie. Om du vælger en 75-90 eller en 80-90, er en smagssag. Jo lavere det forreste tal er, desto mere kulde kan olien klare, uden at stivne for meget.

Olieskift kan du se her:
http://www.youtube.com/watch?v=90cU6tugyz4

Og ventiljustering her:
http://www.youtube.com/watch?v=LSL3dhg96m4
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tak for svaret med olienGrin, jeg er godt klar over at fedtet ikke skal ud over det hele Blink med øjet, men det er nærmest umuligt af få en finger ind nede ved støttebenet for eks.

Hvad med mine andre spørgsmål kan du også hjælpe med demGrin, havde faktisk troet at der var "smørehuller" i kablerne, det er lidt godnat at de skal afmonteres for at få olie i dem. Kabelsmøren ser smart ud, men igen kablet skal afmonteres, og jeg tror at stadig at den vil virke bedste med noget smøremiddel på dåse.
Svar


Forum spring: