Søg Garagen Hej Gæst! Register

Nyt lovforslag ang knallert 30.
#1
Hejsa Folkens Smil Faldt lige over følgende indlæg på JP.dk:

"15-årige skal kunne køre knallert
Offentliggjort 09.02.11 kl. 15:11

Regeringen vil sænke aldersgrænsen for knallertkørsel. Til gengæld skal de unge have en bedre køreuddannelse.

Styrket færdselssikkerhed, skrappere sanktioner for ulovlig knallertkørsel, højere kvalitet i køreuddannelsen for unge knallertførere og en nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år.

Det er indholdet i et lovforslag, justitsministeren fremsætter i Folketinget onsdag.

Ifølge forslaget skal en af forældrene give en skriftlig tilladelse, hvis en person under 16 år skal købe eller leje en knallert.

Lovforslaget indebærer, at de unge skal have flere lektioner og aflægge både en teoretisk og en praktisk køreprøve, før de slippes løs på knallert.

Desuden skal unge under 18 år have gennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus som betingelse for at få kørekort til en lille knallert.

Lovforslaget lægger også op til skrappere sanktioner. Retten til at føre lille knallert skal kunne frakendes betinget eller ubetinget, herunder blandt andet ved spirituskørsel og efter omstændighederne med kørsel på en tunet knallert.

Lovforslaget bygger - med visse justeringer - blandt andet på anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Rigspolitiet, som har haft til opgave at revidere knallertområdet i lyset af Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan og tredje kørekortdirektiv.

Ritzau"

Personligt, kan jeg godt se mange gode ting ved forslaget, dog kunne jeg godt forestille mig, at det osse kunne give lidt ekstra "uønsket" opmærksomhed, til os andre "semi"Lovllige knallerister, tænker på de skrappere sanktioner.

Hvad er jeres tanker?





Pgo T-Rex 150cc Mc Årg 2003 - 8xxxKm
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej.
Jeg syntes det er en rigtig god ide,bla,er det godt for de unge mennesker der bor ude på landet,med dårlig offelig transport.Så mangler vi bare at de også gør det lovligt,at køre 2 personer på knallert.
Vh
CB
Svar
#3
(09-02-2011, 20:56)Polle82 Skrev: Hejsa Folkens Smil Faldt lige over følgende indlæg på JP.dk:

"15-årige skal kunne køre knallert
Offentliggjort 09.02.11 kl. 15:11

Regeringen vil sænke aldersgrænsen for knallertkørsel. Til gengæld skal de unge have en bedre køreuddannelse.

Styrket færdselssikkerhed, skrappere sanktioner for ulovlig knallertkørsel, højere kvalitet i køreuddannelsen for unge knallertførere og en nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år.

Det er indholdet i et lovforslag, justitsministeren fremsætter i Folketinget onsdag.

Ifølge forslaget skal en af forældrene give en skriftlig tilladelse, hvis en person under 16 år skal købe eller leje en knallert.

Lovforslaget indebærer, at de unge skal have flere lektioner og aflægge både en teoretisk og en praktisk køreprøve, før de slippes løs på knallert.

Desuden skal unge under 18 år have gennemført et færdselsrelateret førstehjælpskursus som betingelse for at få kørekort til en lille knallert.

Lovforslaget lægger også op til skrappere sanktioner. Retten til at føre lille knallert skal kunne frakendes betinget eller ubetinget, herunder blandt andet ved spirituskørsel og efter omstændighederne med kørsel på en tunet knallert.

Lovforslaget bygger - med visse justeringer - blandt andet på anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Rigspolitiet, som har haft til opgave at revidere knallertområdet i lyset af Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan og tredje kørekortdirektiv.

Ritzau"

Personligt, kan jeg godt se mange gode ting ved forslaget, dog kunne jeg godt forestille mig, at det osse kunne give lidt ekstra "uønsket" opmærksomhed, til os andre "semi"Lovllige knallerister, tænker på de skrappere sanktioner.

Hvad er jeres tanker?

Intet nyt under solen. Det tredje kørekortdirektiv, har vi kendt længe, og det er kun Danmark, der har været sløve i skoene, så de nu kun har ca. et år til, at ændre lovgivningen, så den opfylder kravene. EU har i direktivet anbefalet en nedsættelse af alderen, men det er et punkt, hvor de enkelte lande, kan vedtage en anden alder, hvis den er sagligt begrundet. Det er nok det, justitsministeren har lidt problemer med, og derfor fremsætter forslaget om de 15 år Blink med øjet . Men han tager nok ikke skridtet fuldt ud, og også følger anbefalingen om kørekort til 45'ere og 125ccm til 16-årige.

Når det gælder de udvidede sanktionsforslag, herunder "udsættelse" af retten til kørekort gældende fra man fylder 18 år, og frakendelse af køreretten, så kan ministeren hurtigt komme på glatis, da det kræver en fundamental ændring af retspraksis. Det samme gælder ideen om, at 15-årige ikke skulle kunne købe en knallert kontant for egne penge, uden skriftlig tilladelse fra forældrene. Det strider mod eksisterende rettigheder. Derimod, må unge under 18, ikke købe på afbetaling, eller tegne abonnementer. Det gælder også for mobilabonnementer, der ikke er forudbetalt Målløs . Er du under 18 år, kan du derfor selv, kun købe taletidskort Blink med øjet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Hvad mon de har gjort med nedsættelsen af 30erens hastighed til 25 i denne opgang Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
#5
(10-02-2011, 01:58)Skimester Skrev: Hvad mon de har gjort med nedsættelsen af 30erens hastighed til 25 i denne opgang Spørgsmålstegn

Bare rolig!

Den nedsættelse er fastlagt af EU, i definitionen på køretøjer, så den kan Danmark ikke snige sig uden om mere, som vi har gjort i et halvt århundrede på dispensation. I praksis, har de 25 km/t dog været gældende for flere af de nyere knallerter i nogle år, idet flere af dem længe, kun har været typegodkendt til 25 km/t, og dermed kun har måttet køre 25 km/t, uanset, at de er solgt som "30'ere". Loven siger bare, at en lille knallert ( der er ikke noget, der hedder 30'er), skal være konstrueret sådan, at den maksimalt, kan køre 30 km/t - ikke, at den skal kunne, eller at man må. Hvis den er typegodkendt til 25 km/t, er det, den maksimale hastighed, man må kunne køre. Så tjek typegodkendelsen Blink med øjet . Årsagen er selvfølgelig, at grænsen i de øvrige EU-lande i årevis har været 25 km/t, og Danmark har stået ret alene, med en dispensation på de 30. Da en typegodkendelse fra et andet EU-land, også er gældende i Danmark, har mange importører valgt, at spare pengene til en dansk typegodkendelse på maks. 30 km/t, og istedet fået den godkendt med f.eks. en typegodkendelse (CoC- L1e) fra Luxembourg, og dermed kun være godkendt til 25 km7t.

Tilbage står så kun, at de maks. 30 km/t bliver erstattet af maks. 25 km/t, i diverse love. Droslingen til 25 km/t vil nok kun komme til at gælde nye knallerter, købt efter ændringens vedtagelse, men når hastigheden også er ændret i f.eks. færdselsloven, vil man kunne blive straffet for at køre over de 25 km/t, selvom knallerten er en lovlig "30'er".

Det er dog denne artikel i direktivet, jeg gerne ville have harmoniseret

Citat:Artikel 4


Kategorier, definitioner og alderskrav


1. Det i artikel 1 omhandlede kørekort giver ret til at føre de kategorier af motorkøretøjer, der er defineret nedenfor. Det kan udstedes fra den aldersgrænse, der er fastsat for hver kategori. Ved et motorkøretøj forstås ethvert køretøj, som er forsynet med motor som drivkraft, og som kan køre på vej ved egen kraft, men som ikke kører på skinner.


2. Knallerter:


kategori AM:


– tohjulede eller trehjulede køretøjer, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 45 km/t, som defineret i artikel 1, stk. 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/24/EF af 18. marts 2002 om standardtypegodkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer 5)(bortset fra knallerter, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed er 25 km/t eller derunder), og lette quadricykler som defineret i artikel 1, stk. 3, litra a), i direktiv 2002/24/EF


– aldersgrænsen for kategori AM fastsættes til 16 år.


3. Motorcykler med eller uden sidevogn og trehjulede motorcykler:


– ved »motorcykel« forstås tohjulede køretøjer med eller uden sidevogn, som defineret i artikel 1, stk. 2, litra b), i direktiv 2002/24/EF


– ved »trehjulet motorcykel« forstås et køretøj med tre symmetrisk monterede hjul, som defineret i artikel 1, stk. 2, litra c), i direktiv 2002/24/EF


a) kategori A1:


– motorcykler med et maksimalt slagvolumen på 125 cm3, en maksimal effekt på 11 kW og et forhold mellem effekt og vægt på ikke over 0,1 kW/kg


– trehjulede motorcykler med en maksimal effekt på 15 kW


– aldersgrænsen for kategori A1 fastsættes til 16 år


b) kategori A2:


– motorcykler med en maksimal effekt på 35 kW og et forhold mellem effekt og vægt på ikke over 0,2 kW/kg og ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale effekt


– aldersgrænsen for kategori A2 fastsættes til 18 år


c) kategori A:


i) motorcykler


– aldersgrænsen for kategori A fastsættes til 20 år. Retten til at føre motorcykel i denne kategori er dog betinget af, at vedkommende person har mindst to års erfaring som fører af motorcykel på grundlag af et kategori A2-kørekort. Dette krav om tidligere erfaring kan dog fraviges, hvis ansøgeren er fyldt 24 år


ii) trehjulede motorcykler med en effekt på over 15 kW


– aldersgrænsen for trehjulede motorcykler over 15 kW fastsættes til 21 år.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Vore "gode venner" i Rådet for Idiotiske Trafikanbefalinger er heller ikke glade for forslaget...

Jyllands Posten Skrev:Knallertkort til 15-årige vækker bekymring

Forslaget om at give 15-årige lov til at køre knallert falder ikke i god jord hos Rådet for Sikker Trafik.

Rådet for Sikker Trafik frygter, at flere børn vil blive kvæstet i trafikken, hvis det, som regeringen foreslår, bliver tilladt at køre på knallert allerede når man er 15 år. I dag er aldersgrænsen 16 år.

- Det siger næsten sig selv, at hvis du sender en hel ekstra årgang ud på knallert, så risikerer vi at se flere uheld, siger rådets direktør, Anders Rosbo.

Justitsministeren har netop fremsat et lovforslag, der indebærer skrappere sanktioner for ulovlig knallertkørsel, højere kvalitet i køreuddannelsen og en nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år. Anders Rosbo kan godt lide de to første elementer, men ikke det sidste.

- Der sker også ulykker, når knallertkørerne overholder færdselsloven og kører ordentligt. Så bare det, at du forøger antallet af knallerter på vejene, vil øge antallet af ulykker, også selvom du forbedrer uddannelsen.

- Hvor meget det ene vil hive op og det andet trække ned, det er svært at sige. Jeg vurderer, at der er risiko for, at antallet af ulykker vil stige til trods for, at man øger uddannelsen og sanktionerne, siger Rosbo.

Også SF's trafikordfører Anne Baastrup er bekymret over forslaget.

- Det er lidt rystende. Vi arbejder ihærdigt på at nedbringe antallet af færdselsulykker, og en af de grupper, der boner ud med ubehagelige tal, det er netop de helt unge knallertkørere, og så vil man alligevel sætte alderen ned. Det er den forkerte vej at gå, siger Anne Baastrup.

I stedet for at sænke aldersgrænsen for knallertkørere burde man hellere gøre noget for den kollektive trafik på landet, mener hun.

- Det her forslag er et forsøg på et kompensere for, at antallet af busser, der kører på landet er faldet drastisk, og priserne er steget voldsomt. Jeg synes bestemt ikke det er godt, siger Anne Baastrup.

I 2009 blev i alt 168 unge på 16 og 17 år kvæstet på knallert. I 2007 var tallet 314.

Bemærk hvordan Anders Rosbo demonstrerer sin ufejlbarlige aptityde for matematik ved følgende bemærkning : "Der sker også ulykker, når knallertkørerne overholder færdselsloven og kører ordentligt. Så bare det, at du forøger antallet af knallerter på vejene, vil øge antallet af ulykker, også selvom du forbedrer uddannelsen."

Ja, og hvis man øger antallet af klatrestativer på legepladserne vil man på samme måde øge antallet af tilskadekomne børn under forudsætning af at ulykkesprocenten er den samme og bla bla bla...

Ond AAAAAAARGH! Hvor i alverden finder de disse tåber? Og hvorfor er denne her ikke ude og vaske bænke i parkerne eller et andet job hvor den ikke skal bruge hovedet? De kunne også sende fyren tilbage til KMD så han kan hjælpe med at køre flere offentlige IT-projekter i sænk... anything. Bare få ham væk fra trafikpolitik.

Bemærk i øvrigt også hvordan man helt overser det faktum, at de fleste alvorlige ulykker som involverer en knallert 30 også involverer en bil og derfor i lige så høj grad er en "bil-ulykke" som en "knallert-ulykke". Derfor var det måske bilisternes køreuddannelse som burde forbedres.
Rullende øjne


Og så runder Anne Baastrup lige historien af med lidt standard venstrefløjs-retorik : "I stedet for at sænke aldersgrænsen for knallertkørere burde man hellere gøre noget for den kollektive trafik på landet, mener hun."

Uanset hvad man i øvrigt måtte mene om 15 årige på knallert, så siger hun i virkeligheden : "Lad os skippe den nemme og gratis løsning og i stedet pumpe flere milliarder ind i noget som fungerer dårligt og som alle er utilfredse med alligevel". Naturligvis vil hun og hendes partifæller også være i første geled til at råbe op når der skæres i velfærden på grund af landets vaklende økonomi. Så er det man skulle forklare hende at, "dette er prisen for dine fine busser Anne. Bare synd at mange af dine vælgere ikke længere har råd til at køre i dem".

Heldigvis tyder det på at udviklingen går den anden vej.

Den sidste sætning i artiklen er i øvrigt interessant "I 2009 blev i alt 168 unge på 16 og 17 år kvæstet på knallert. I 2007 var tallet 314." Jeg genkender ikke tallene, men hvis de har hold i virkeligheden er det da godt gået af os : En halvering på to år! Hvor bliver rosen til knallertfolket af? Jeg venter tålmodigt på min chokolade-æske fra Christiansborg.
Blink med øjet
Svar
#7
(10-02-2011, 12:29)Runnerdude Skrev: [...]
Den sidste sætning i artiklen er i øvrigt interessant "I 2009 blev i alt 168 unge på 16 og 17 år kvæstet på knallert. I 2007 var tallet 314." Jeg genkender ikke tallene, men hvis de har hold i virkeligheden er det da godt gået af os : En halvering på to år! Hvor bliver rosen til knallertfolket af? Jeg venter tålmodigt på min chokolade-æske fra Christiansborg.
Blink med øjet

Tallene har, til trods for, at der kommet både flere biler og flere knallerter, været jævnt faldende, siden de glade tredsere. Det er også rigtigt, at de fleste alvorlige ulykker, burde "overføres" til billister, og deres manglende overholdelse af vigepligt. Æren og chokoladen for faldet, har "rådet" med deres "virkningsfulde kampagner" lagt billet ind på, så det skal knallertfolket ikke sætte næsen op efter. Målet, er åbenbart en "nul-løsning", når det gælder knallertulykker, og så må "rådet" tage sig sammen til, at bokse med billisterne, hvis medlemmer vil beholde jobbet, som orakler på trafikområdet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Med andre ord, ingen chokolade fra Christiansborg. Nå pyt - de ville jo alligevel bare have lagt prisen på min skat...

Blink med øjet
Svar
#9
Så klapper fælden, gutter Fortvivlet

Her, kan I læse lovforslaget, som fremlagt:
www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20101/lovforslag/L137/som_fremsat.htm

Og læs også lige fremsættelsestalen:
www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20101/lovforslag/L137/fremsaettelsestale.htm

Her er høringerne, hvor de "kloge2 har givet deres besyv med:
www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20101/lovforslag/l137/bilag/1/index.htm

Det skal bemærkes, at forslaget om en nedsættelse af hastigheden fra 30 km/t til 25 km/t, er taget af bordet Grin . Det medfører så til gengæld, at knallertbeviset bortfalder, og erstattes af et kørekort til lille knallert. Hvilket igen medfører, at man nu kan miste føreretten til knallert, og få udsat retten til at erhverve kørekort, hvis man laver kage i den, eller har været for pilfingret, og at konfiskationsreglerne for lille knallert nu kan udvides, så de er sammenfaldende med reglerne, der gælder for køretøjer, hvortil, der kræves kørekort Græder . Aldersgrænsen nedsættes til 15 år, for erhvervlse af kørekort til lille knallert, og der indføres en sælsom regel, der siger, at 15-årige, og kun 15-årige, skal have forældrenese tilladelse til, at købe en knallert hos en forhandler, og at forhandleren ikke må sælge en knallert, uden dette skriftlige samtykke Målløs . Ved køb hos private, er dette samtykke dog ikke påkrævet Fortvivlet . En besynderlig ide, der ligner "lovfuskeri".

God læselyst.

Vi må så se, om der sker ændringer under 2. og 3. behandlingen af lovforslaget, så vi ved, hvad der er i vente januar 2013.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(11-02-2011, 12:51)kragen Skrev: Så klapper fælden, gutter Fortvivlet

Det skal bemærkes, at forslaget om en nedsættelse af hastigheden fra 30 km/t til 25 km/t, er taget af bordet Grin . Det medfører så til gengæld, at knallertbeviset bortfalder, og erstattes af et kørekort til lille knallert.

Ah hva' ba, efterlevelse af 25km/t-EU-lov... kørekort til voksne... - har du mon glemt et eller andet som kommer senere eller bliver sneget ind i tavshed mht. 25 km/t - men det er da glædeligt. Grin
Men kørekort til os over 18 - har de fået skråen i den gale hals eller er det "bare" kørekort til alle under 18 i stedet for bevis Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar
#11
(11-02-2011, 12:58)Skimester Skrev: Ah hva' ba, efterlevelse af 25km/t-EU-lov... kørekort til voksne... - har du mon glemt et eller andet som kommer senere eller bliver sneget ind i tavshed mht. 25 km/t - men det er da glædeligt. Grin
Men kørekort til os over 18 - har de fået skråen i den gale hals eller er det "bare" kørekort til alle under 18 i stedet for bevis Spørgsmålstegn

Kørekortet til lille knallert, er indtil videre kun gældende for unge under 18 år, og måske "bare" en teoriprøve, for dem, der er over, og ikke har kørekort i forvejen Blink med øjet . Vi holder stædigt fast i vores 30 km/t, men da det er over de 25 km/t, der ifølge EU's kategorisering er grænsen for "knallert uden kørekort", har ministeren istedet valgt, bare at kræve kørekort til 30'eren, og ikke bare et knallertbevis. Det giver ham så også de uanede muligheder for de sanktioner, der nævnes i lovforslaget. En krølle bliver måske, at det er slut med, at erstatte bilen med en lille knallert, hvis man har fået taget kortet pga. sprit. Lovforslaget vil dog næppe kunne ramme med tilbagevirkende kraft, så det er de uheldige, der køber knallert efter 19. januar 2013 - eller hvornår, loven nu skal træde i kraft.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#12
(11-02-2011, 13:13)kragen Skrev: Kørekortet til lille knallert, er indtil videre kun gældende for unge under 18 år, og måske "bare" en teoriprøve, for dem, der er over, og ikke har kørekort i forvejen Blink med øjet . Vi holder stædigt fast i vores 30 km/t, men da det er over de 25 km/t, der ifølge EU's kategorisering er grænsen for "knallert uden kørekort", har ministeren istedet valgt, bare at kræve kørekort til 30'eren, og ikke bare et knallertbevis. Det giver ham så også de uanede muligheder for de sanktioner, der nævnes i lovforslaget. En krølle bliver måske, at det er slut med, at erstatte bilen med en lille knallert, hvis man har fået taget kortet pga. sprit. Lovforslaget vil dog næppe kunne ramme med tilbagevirkende kraft, så det er de uheldige, der køber knallert efter 19. januar 2013 - eller hvornår, loven nu skal træde i kraft.

Det var da egentlig glædeligt, at de valgte at tænke sig om i stedet for at bare at udstede et eller andet, men så trække kørekortet frem - tænke sig om... tænk at det skulle ske Udråbstegn Griner
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: