Der fås forskellige typer karburator sprit, hos Statoil fås ½ liter som skal iblandes 50 liter benzin.
Hos Q8 fås 1 liter som skal blandes med 25-30 liter, den er altså ikke lige så drøj men langt billigere.
Den dyre indeholder ethanol og isopropylalkohol, isopropylalkohol bruges til affedtning og rensning af elektronik, og er temmelig dyr, men om det er bedre til at undgå karburator is tror jeg ikke, mængden af det er ikke opgivet, det kunne måske være 1% . Den ene % kan så tjene som undskyldning for den ublu pris, som man tager uden at få dårlig samvittighed.
Den billige er ren ethanol (sprit).
Ethanol er et godt alternativ til benzin og disel. I Sverige kan man ikke tanke uden at der er 5% i benzinen, det tager motor ingen skade af, og den køre fint uden nogen vrøvl.
Der bliver forsket meget i bioethanol (sprit der er udvundet af biomasse) og fremtidens miljøbiler vil kunne køre på en 85 % blanding, diesel biler kan nu uden problemer køre på ren sprit.
Ved fremstilling af bioethanol er der her i Danmark lige sket et gennembrud, ved hjælp af enzymer kan det nu fremstilles af biologisk affald, og til en næsten konkurrence dygtig pris.
Helt personlig tror jeg vi skal skynde os og satse kraftigt på alternative energiformer, verdens samlede olie reserver er ikke uendelige, og slutningen på det eventyr nærmere sig, ikke mindst fordi efterspørgelsen også stiger.
Ustabiliteten i mellemøsten, Muhammed-krisen mm. og frygten for hvad der mere kan komme, hvem husker ikke krisen i 1973, gør er der er kommet helt nye udmeldinger fra politisk side her på det sidste.
Al Gore´s nye film om klima katastrofen hilser jeg velkommen, selv om den er fyldt med helt vilde overdrivelser og halve sandheder, men den tjener et godt formål, og de mennesker der tænker med følelserne får vi med her, målet helliger midlerne, som nogen siger.
Mere om emnet kan høres her, og kan anbefales:
http://www.dr.dk/P1/Miljoemagasinet/Udse...130916.htm
_________________
Lifan 250-4 (Tidligere Geely Grand Puma)
http://www.gyr.frac.dk/